Waterwaarden en -wissels...?


I

Ineke

Guest
Over het algemeen draait mijn aquarium goed. Geen bijzondere bak, weinig alg, geen CO2 en gemakkelijke planten, klein visbestand. Soms wel eens een zieke of dode vis (zijn opgegeten voor ik ze mis), maar in zes jaar toch niet heel veel verval.

In de tussentijd staan er twee grotere aquariums in de kamer bij. 1 vol met vis en 1 in de indraai fase.
Planten gaan ook hier lekker, geen alg. Behalve dat er vissen zijn, die mijn planten behoorlijk aanvreten. Ook de javavarens en de anubias, zelfs de Vallisneria schuwen ze niet. Waterpest gaat kaal en kweek ik weer op in een ander aquarium.

Ik ben een beetje aan het experimenteren met Easy Carbo, om te zien of de planten beter willen gaan groeien. Hoop ik uiteraard ook, dat mijn verlichting daar toereikend voor is.
Omdat de Vallisneria en de waterpest niet van Carbo houden, ben ik met een kwart begonnen.

Ik geef Profito en plantenpracht. 10% waterwissel per week. Bodem afhevelen is bijna niet te doen. Aan de voorkant woel ik het zand door.

Er is zoveel te lezen op internet en elke kenner heeft zijn eigen theorie.
10, 30, 50 en zelfs 100% waterwissel per week of wanneer je geen CO2 gebruikt zelfs 25% per drie maanden.
De 1 spoelt zijn filter maandelijks uit, de ander pas als het water slecht doorstroomt.

En daar moet ik mijn keuzes uit maken :)

Ik ben eerst maar eens begonnen om de waardes te meten met sticks. Mijn eerste zorg was nitriet, maar die is netjes 0. Voor de rest kan ik wel vinden wat goed is, maar kan er verder niet meer mee dan het voor kennisgeving aannemen.

IMG_0206.JPG


Waarden van vandaag (lastig met sticks, maar het geeft een indicatie.
Lido 120 (krijgt esha2000 behandeling) lampen T5 van 4 jaar oud! Planten groeien goed, weinig alg.
NO3 50
NO2 0
GH >7
KH 0-3
PH <6,4
Cl 0

IMG_0202.JPG


Trofis 1200 te groot visbestand. Planten worden opgegeten, geen alg. Nieuwe LEDlampen
NO3 50+
NO2 0
GH >7+
KH 3
PH 6,8
Cl 0

IMG_0204.JPG


Vision180 Staat nu twee weken in te draaien. Bruinig water door hout. Nieuwe LEDlampen.
NO3 10
NO2 0
GH >7+
KH 8
PH 7
Cl 0

IMG_0203.JPG


Ik vind het moeilijke materie. Wil het graag goed doen, maar heb niet al te veel te besteden (€100 per maand?) en al helemaal de kennis niet. Het zou toch moeten kunnen zonder CO2 en allerlei kunstgrepen?

Ik snap dat ik veel vraag, maar heeft iemand een idee wat ik hiermee kan of moet?
Ik zie door alle verschillende informatie mijn aquariums niet meer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bodem afhevelen is bijna niet te doen. Aan de voorkant woel ik het zand door.
Ik lees nu weer, ergens op het forum, dat ik dat juist niet moet doen.
Dat deed ik al nooit, tot ik las, dat het wel nodig is.
Verwarrend allemaal :)
 
Als je bak goed is ingedraaid en de bacteriecultuur goed op orde is dan is de bodem doen amper nodig en kun je volstaan met het loshouden van het zand.
Ik zie wel dat je een vrij hoge no3 hebt maar je meet met strips en die zijn erg onbetrouwbaar. Ik zou eens met druppels gaan meten zodat je ook de po4 in kaart kan krijgen. Als je nu geen algen hebt dan is co2 dus niet echt nodig. Ik zou wekelijks wel 20% verversen.
 
@jessicapilon John, bedankt voor je antwoord. Geen algen, geen CO2 had ik kunnen weten.
Meer licht kan ik niet geven.
Aan de 20% zat ik al te denken. Een liter water kost ook niets.

Is er een merk wat je kunt aanbevelen om te druppeltesten?

Dan heb ik direct ook de vraag, wat ik kan doen, op een simpele manier, om de waarden optimaal te krijgen.
Het een is gekoppeld aan het ander. Hoe krijg ik het nitraat naar beneden? (Ga ik zelf uiteraard ook uitzoeken)
Minder plantenvoeding, minder voeren, minder vis (in de Trofis zeker!)
Waterwissel, uiteraard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De bakken staan er toch goed bij, dus niet echt een reden voor bezorgdheid.
De Carbo is de oplossing niet. Ik heb het ook gebruikt en vind het al bij al maar vies spul, bij overdosering zullen zelfs de vissen sterven.
de strips zijn niet betrouwbaar maar dat zal je al wel meer gehoord hebben, als je echter advies wil over je waterwaarden dan ga je een nauwkeurigere meting nodig hebben.
een bak die zes jaar draaid heeft volgens mij wel eens een grote schoonmaakbeurt nodig. Alles er uit zand en alles wat het nodig heeft spoelen en opnieuw inrichten. De hoge No3 zou van een vervuilde bodem kunnen komen.
Zand omwoelen doe ik ook op plaatsen waar het mogelijk is, ik woel met een stokje door het zand terwijl ik zoveel mogelijk van het vrij komend vuil ophevel. Niet wekelijks maar wel elke maand, vooral in mijn hilstream is dat nodig omdat daar rivierzand in zit en dat slipt makkelijker dicht. in mijn nano heb ik een voedingsbodem dus daar is dat niet mogelijk. De groene algen onder je bodem op de eerste foto bvb is veroorzaakt door vervuiling en zou kunnen uitdraaien op blauwe alg, daar moet je echt op ingrijpen.
De argusvissen zijn inderdaad planteneters, maar ik merk dat je ze al aanbied. Het zal helaas niet makkelijk zijn om er een gegadigde voor te vinden
Minder voeren kan helpen alsmede een waterwissel. Ik zou ook eens de no3 van je kraanwater meten want wellicht is dat ook hoog. 50mg is vaak wel de max en voor langere tijd kun je beter lager zitten.
Minder voeren is met de opgroeiende argusvissen niet echt een optie, ze gaan het al moeilijk genoeg hebben en gaan zich nog meer aan de planten vergrijpen.
 
@babysnake bedankt voor je reactie. Ik ga hier zeker iets mee doen. Ik heb een aquarium ingedraaid staan. Daar kunnen ze zolang op vakantie.
De argussen zijn met mijn Trofis meegekomen en zijn aan de vorige eigenaar verkocht als zoetwater argussen. Het waren er vier, maar twee zijn aan een triest einde gekomen.
Ik raak ze niet kwijt, maar vind ze te leuk om dood te maken. Het zijn echte grappenmakers. Aanhankelijk bijna.
Zolang ze gezond zijn, mogen ze blijven en dat kost wat ergernis...

Ik ga ze bijvoeren met sla en spinazie. Broccoli misschien. Alles om mijn planten een beetje te sparen. Het zijn echte veel vraten en ze groeien ook nog wat!

Leuke uitdagingen.

Toch maar de druppeltest aanschaffen.
 
Het een is gekoppeld aan het ander. Hoe krijg ik het nitraat naar beneden? (Ga ik zelf uiteraard ook uitzoeken)
Minder plantenvoeding
Een kanttekening. Zo te horen gaat het eigenlijk hartstikke goed met je bak. Hij is stabiel en heeft geen algengezeur etc.
Zodra je iets gaat veranderen aan je plantenvoeding, raakt deze balans misschien verstoord. Het toedienen van plantenvoeding (profito in jouw geval) zorgt er kennelijk voor dat de algen geen kans krijgen. Dit in combinatie met de aanwezige nitraatwaarde. Ik zou je huidige regime aanhouden, immers waarom iets repareren dat niet kapot is? Hoogstens wat grotere waterwissels, of wat vaker, om de nitraat beter te verdunnen. De nitraatwaarde staat inderdaad een factor 1,5-2 te hoog.
 
Bedankt voor alle reacties. Tijd om overal eens goed naar te kijken.
Het zand met de groene rand haal ik al wekelijks los. Misschien die rand niet goed meegenomen. De vissen komen direct aanzwemmen als ik met de bodem bezig ben. De Cory's zitten er dan tot hun rug in :)

Ik heb in diezelfde bak wel alg op mijn aniubias. Ook wel veel slakken, maar die vang ik voor mijn clown botia's in de andere bak.
Ruiten hoef ik nauwelijks schoon te maken. Doe ik ook liever niet. Mijn Pleco en de oto's hangen er graag aan.

Ik zal de waterwissel 20% wekelijks gaan doen en wat meer letten op rottende bladeren. Volgende maand nog eens meten.
 

Terug
Bovenaan