waterwaarden nieuwe bak

O

OVL

Guest
Hallo,

Mijne nieuwe bak draait sinds 9 dagen (Trofis toxotes 1800)
met 1 van de 2 Filters/pompen van mijn oude bak.
Heb toch eens waterwaarden gemeten:
PH: 7,6
GH: 8
KH: 10
NO2: 0,5
NO3: 25

Nu de vraag is watervervanger of gewoon zo laten? (meningen vesrchillen daarover)

Ik heb er geen vissen in, enkel planten.
 
Ik zou het voor nu gewoon zo laten en de bacteri�n zich rustig laten ontwikkelen. Water verversen is naar mijn mening nog niet nodig als er geen dieren in zitten, maar daar verschillen de meningen inderdaad nogal over.
 
Ik zou het ook zo laten. Er zitten wellicht al nitriet verwerkers in, die moeten gewoon groeien in aantal.

Als je nitraat mocht stijgen, dan kan je eventueel wel wat water verversen of snelgroeiende planten toevoegen. Of beide.

Test je NH4 ook eens.
 
NO3: 25

Dus gaat de goeie kant op.
Verder niets aan doen.
 
Zonder bewoners zou ik hem ook lekker laten indraaien hoor. Verder niks doen dus en geduld hebben ;).
 
OK ,
bedankt, ga jullie raad opvolgen,

heb intussen ook nog gemeten:

NH4 : 0,1

PO4 : 0,8

Chlor : 0

Fe : 0,05

Heb 25 ml Profito en 25 ml Ferro van easy life toegevoegd (na de testen)
 
Hoi,
terug van een 5 daags reisje,

Mijn bak draait nu in sinds 27 dagen.
Ik heb nog een steeds nog beetje van die witte pluizige waas op mijn hout (op sommige plaatsen), de rest is nu bruin pluis!! ??? wanneer ik erover wrijf komt het is makkelijk los???? iemand raad?

heb een beetje draadalg in de tank, heb die verwijderd en dit kwam makkelijk los, het was ook niet overvloedig;

Hier zijn de waterwaarden:

PH: 7,2
KH: 15
GH: >21
NO2: 0
NO3: 18
CO2: 25
Chlor: 0

nu mijn KH en GH blijven veel te hoog!!!!!
Wanneer kan ik garnalen en vissen erin zetten? Moet ik eerst water verversen?
Misschien een deel osmosewater om KH en GH te doen dalen?

alvast bedankt voor jullie raad en reacties
 
Heb je gemeten met druppels of strips? Het is mijn ervaring dat de strips nog wel eens een veel te hoge KH en GH willen aangeven.
 
Ik ben ook bang dat het wel eens aan het meten met strips kan liggen.
Anders moet je voor de gein eens van het osmose water de waarden gh en kh meten met de strips.
 
Ja, gemeten met strips,

Nu juist gemeten met druppels:

KH: 16
GH: 21

blijft dus hetzelfde !!!!!

Iemand een idee? (ook over het dons op hout en is het ok om garnalen en vissen in te zetten?)
 
En hoe hoog zijn de waarden van het leidingwater??
 
Terug
Bovenaan