Wat is er nieuw

Waterwaarden pH, KH en GH

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aquachel
  • Startdatum Startdatum
A

Aquachel

Guest
Beste lezer,

Ik heb sinds een aantal weken na jaren weer een aquarium. Het gaat om een juwel bak van 80x40x40.

Na een goede 4 weken indraaien heb ik er voor alle zekerheid guppen uit een andere bak erin gezet. Maar ik heb een aantal vragen over de waterwaardes.

Nitraat en nitriet zijn helemaal goed, al sinds de visjes erin zitten. Daar is geen verandering in geweest.
De GH is ongeveer 7.
Echter is het zo dat de KH op dit moment vrij laag is (3) en de pH juist heel hoog (8).

Ik begrijp niet zo goed waarom dit het geval is en wat ik hieraan kan doen. Vandaar dat ik dit topic plaats.

Deze waardes zijn al echt een aantal dagen zo, veranderen eigenlijk helemaal niet. Ik heb op advies van een winkel pH verlager gekocht (colombo) omdat hier ‘alleen pH’ op stond en dit de KH niet verder aan zou tasten. Echter betwijfel ik dit.

Aquarium heeft een zandbodem, 2 stukken kienhout met beplanting en 5 goed groeiende plantjes.

Wat kan helpen om de KH wat op te krikken is zo'n steen (wel echt steen niet de kunstof variant) in je bak plaatsen

20201017_222231 (2).jpg

Ja ik heb deze van de Jumper ik geloof dat ze die Moonrock noemen..
PH kun je behoorlijk goed reguleren met Co2

Een goede balans is een wisselwerking van het hele systeem
planten, voeding, bewoners, licht, enz

5 Planten klinkt bij mij als zeer weinig, en waat voor zijn dat dan
Als het ding nog in de opstart fase zit zou ik er maar es redelijk wat waterpest in gooien, stuk of 3 - 4 bosjes

Je hele verhaal klinkt wat zuurstof te kort achtig

En ik ben helemaal niet van de toevoegingen om balans te krijgen en al helemaal niet als je de oorzaak niet weet

Waar zijn de waterwaardes mee gemeten?
Ik zou er voorlopig niks aan doen. Misschien handig om ook eens je kraanwater te testen.
Misschien is daarvan de KH wel vrij laag.
Misschien een fot van je bak te verduidelijking?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan