Wat is er nieuw

Waterwaarden steeds hetzelfde

• Onderwerp starter Onderwerp starter J66
  • Startdatum Startdatum
J

J66

Guest
Ik heb me een colombo testlab koffer regelmatig waarde van mijn twee bakken gemeten. 25 en 70 liter
wat ik alleen erg merkwaardig vind is dat de waarden zo weinig verschillen in de afgelopen maand.

Omdat er zo weinig verschillen zijn steeds, zelfs na het wisselen van een bodem plus een totale waterwissel heb ik intussen zoiets van, 'wat een gelul over die waarden' het lijkt wel alsof het water uit de kraan gewoon prima is en de waarde amper veranderen als je elke week water wisselt.

hieronder mijn laatste metingen van 70 litr bak over een dikke maand, de andere bak heb ik niet opgeschreven maar zijn nagenoeg gelijk.

redelijke waarden als ik het goed begrijp. Heb ik vreselijke mazzel gehad, doe ik het gewoon per ongeluk goed, of komt die klapper later nog wel?

------------------------------------------
Ph = 8

Kh = 8

Gh = 7

Nh3 amoniak = 0

No2 nitriet = 0 – 0,5

No3 nitraat = 10-20

Po4 = 0

-------------------------------------------
Ph = 7,5 - 8

Kh = 7

Gh = 7

Nh3 amoniak = 0

No2 nitriet = 0,5

No3 nitraat = 0 - 10

Po4 = 0

--------------------------------------------------

Ph = 8

Kh = 8

Gh = 6 - 7

Nh3 amoniak = 0

No2 nitriet = 0,5

No3 nitraat = 0 - 10

Po4 = 0

--------------------------------------------------

Ph = 7,5 - 8

Kh = 7

Gh = 7

Nh3 amoniak = 0

No2 nitriet = 0

No3 nitraat = 10

Po4 = 0

-----------------------------------------------

ik snap je redenering even niet.

beide bakken worden gevuld met hetzelfde water (kraanwater).
dan zullen beide toch ook +/- dezelfde waardes hebben tenzij er PH verhogende/verlagende middelen worden gebruikt?

waterwissel worden niet gebruikt om je waardes op pijl te houden.
ze worden gebruikt om ervoor te zorgen dat je NO3 niet te hoog word en om andere dingen die je niet kan meten als groeihormonen uit het water te halen.

Ook druppeltesten zijn niet meer dan een indicatie en je moet je er niet teveel aan ophangen hoor. je ziet wel duidelijk na 1 week een toename in de no2 en daarna een afname en dat is ook zoals het meestal gaat.

@ Rich, waarschijnlijk denk ik verkeerd. ik begrijp me zelf ook niet helemaal meer.
ik denk dat ik verbaast ben dat de waarden zo weinig schommelen in metingen. had gedacht dat dit meer zou veranderen naarmate een bak langer draait.
misschien meet ik steeds net op hetzelfde punt na een wissel.

@ Jessica, de bak is in ieder geval tot nu toe stabiel, volgens mij kan je toch ook co2 gehalte berekenen aan de hand van de enkele waarden die ik meet? wel klein beetje last van bruinalg

@ Rich, waarschijnlijk denk ik verkeerd. ik begrijp me zelf ook niet helemaal meer.
ik denk dat ik verbaast ben dat de waarden zo weinig schommelen in metingen. had gedacht dat dit meer zou veranderen naarmate een bak langer draait.
misschien meet ik steeds net op hetzelfde punt na een wissel.

tenzij je daarop stuurt met speciale bodems of turf of andere speciale middelen veranderd er weinig aan waardes in je bak.
is ook juist positief dat waardes niet teveel schommelen, vissen stellen dat niet erg op prijs.

kraanwater (ook de jouwe) is vaak (niet altijd) zeer geschikt voor de meeste vissen.

• Leuk
Waarderingen: J66
Zo is je pH gehalte best hoog (8.0) en je PO4 waarde daarentegen te laag? Voor een gemiddelde bak, laat ik het anders zeggen, voor mijn bak zijn deze waarden niet geschikt.

@ benvo, ik zit tussen de 7,5 en 8, al laat zich dit best moeilijk aflezen. Maar.. Wel redelijk stabiel. Nu begreep ik ook weer dat dit misschien nog belangrijker is dan een mooie waarde. Bovendien dien zijn de websites ook niet eenduidend over de waarden die nodig zijn en andersom ook veel niet te achterhalen ellende in bakken die wel overal aan voldoen. Ook lijken de vissen in de grotere viswinkel met veel bakken gewoon op leidingwater te zitten en toch goed te overleven?

@ benvo, ik zit tussen de 7,5 en 8, al laat zich dit best moeilijk aflezen. Maar.. Wel redelijk stabiel. Nu begreep ik ook weer dat dit misschien nog belangrijker is dan een mooie waarde. Bovendien dien zijn de websites ook niet eenduidend over de waarden die nodig zijn en andersom ook veel niet te achterhalen ellende in bakken die wel overal aan voldoen. Ook lijken de vissen in de grotere viswinkel met veel bakken gewoon op leidingwater te zitten en toch goed te overleven?
Tja, maar die vissen overleven daar wel, maar sommigen zullen niet oud worden. Ze zitten daar ook meestal maar max. een maand, en in jouw aquarium de rest van hun leven:deal:;)k

Dan beroep ik me op het niet eenduidige infoXx argument :Opgelucht.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan