Wat is er nieuw

Waterwaarden versus aanslag voorruit

Erik-Mulder

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2017
Leeftijd
68
Oke, de laatste tijd niet zo actief op dit forum, reden, alles gaat goed met de bak tot voor kort.
Half januari, regioreus de bak onderhanden genomen, filters schoon, planten vervangen, 50% water ververst.
Na een week of 2, stip op de Black Molly's, Esha Exit toegevoegd, vissen genezen.

3 maart, wat aanslag op de voorruit, schoongemaakt, gelijk wat planten gesnoeid, filters verschoond en +/- 100 liter water ververst.
Vandaag, 22 maart, weer aanslag op de voorruit, maar omdat de maanvissen eitjes hebben gelegd, wil ik geen "verstoring" veroorzaken, dus de ruit moet maar even blijven zoals ze is.

Ik heb wel een watertest gedaan, dit zijn de waarden:
- PH tussen de 7 en de 7,5
- KH = 7
- NO2 = 0,05
- NH4 = <0,05
- NO3 = > 30 (ik schat rond de 35)

Hoe moet ik deze waarden interpreteren ?
En de aanslag op de ruit, kan dat ook met een (verkeerde ? ) waterwaarde te maken hebben ?

Mogelijk dat ook mijn licht schema van invloed is op de aanslag op de ruiten ?
Sinds enige tijd heb ik LED lampen ipv TL buisjes en die stonden tot vandaag van 16:00 uur tot 20:45 uur aan.
Ik heb zojuist de tijd in ieder geval aangepast van 20 tot 22 uur (dagelijks)
Verder heb ik nog een TC420 controller met 2 lichtstrips voor zon en maan effecten ( deze ga ik binnenkort opnieuw programmeren)
Mits de waarden niet "dramatisch verkeerd"zijn, wil ik even, i.v.m. de eitjes van de manen, wachten met waterverversingen, schoonmaken en dergelijke.
Wel kan ik eventueel een "waterverbeteraar of zo in vloeibare vorm toevoegen. Zo ja, welke ?

Alvast bedankt voor eventuele reacties, groet, Erik, Vlissingen

Over wat voor aanslag heb je het dan op de voorruit?

Beetje wittig maar geen groene aanslag bedoel je dus.

3 maart, wat aanslag op de voorruit, schoongemaakt, gelijk wat planten gesnoeid, filters verschoond en +/- 100 liter water ververst.
Sindsdien geen waterverversing meer gedaan?
Witte waas op de ruit zou misschien organisch afval kunnen zijn, eiwitten van het voer bvb?

Verlichting lijkt me het probleem niet.

Ooh dat weet ik niet, kan dat?

Ooh dat weet ik niet, kan dat?

Haha, goede vraag en het was maar een idee. Je ziet wel vaker in bakken na enige tijd wat wittige aanslag op de ramen maar wat het is dat weet ik ook niet precies.

Of wat heterotrofe bacterien??

Wat zijn heterotrofe bacteriën ?
We nemen voorlopig even geen actie, want de manen hebben behoorlijk veel eitjes afgezet op de behuizing van het interne filter ( ik heb een Trigon 190 ) en ik zou het jammer vinden als we dit nu gaan verstoren.

Misschien organisch afval van het voer ? We geven 1 X per dag eten, meestal rond 5 uur middags. Afwisselend Tetra Granules, Tetra Flakes en ( ook Tetra ? ) diepvriesvoer, rode larven en dergelijke.

Ben benieuwd.....

Dat zijn de bacterien die de organische belasting omzetten naar nh3/4.

Je ziet wel vaker in bakken na enige tijd wat wittige aanslag op de ramen maar wat het is dat weet ik ook niet precies.
Ik heb dat ook lang gehad, ging gepaard met een kaamlaag, dus toch iets van afvalstoffen denk ik dan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan