- Lid geworden
- 24 juni 2023
- Leeftijd
- 58
Je kan de waterwaarden op de website van je leverancier inzien. Deze testresultaten zijn zeer betrouwbaar.Op een gegeven moment kreeg ik kalklagen. Toen ben ik dewaterwaarden gaan meten. Daarvoor deed ik het niet zo vaak.
Er zwemmen ongeveer 15 mbuna’s in mijn aquarium zwemmen.
Ik ververs iedere week 150 liter water.
Resentelijk heb ik niets aan mijn aquarium veranderd.
Momenteel ben ik niet thuis dus ik kan heet kraanwater niet testen.
Had erger gekund en dan bedoel ik niet je waterwaardes 😂Sorry, verkeerde foto
Jbl pro scan of staafjes of andere meuk zijn al verlopen in de fabriek.
Enige relevante manier om te testen is met een druppeltest
Als er op zn stripje bij de dokter iets uit komt dan doen ze vaak verder bloed onderzoek. Dit zelfde kan je ook beschouwen met een aquarium. Druppeltesten tot het stabiel is, daarna strips tot er iets opmerkelijks gebeurt. Dan kan je altijd nog druppeltesten. Beter een striptest bij twijfel dan geen test. Maar betrouwbaar is het niet helemaal. Dat lees ik ook uit verschillende onderzoeken terug.Wat is er zo anders aan een teststripje voor het aquarium, en de teststrips die oa huisartsen gebruiken voor verschillende dingen, oa blaasontsteking?
Ik gebruikte hier soms stripjes voor oa nitriet, en die uitslagen klopten eigenlijk altijd.
Dat jbl proscan heel vreemde waarden kan geven dat weet ik, dat heb ik hier zelf uitgebreid meegemaakt. Dat het stripje uit het ene potje onder dezelfde omstandigheden een heel andere uitslag geeft dan een stripje uit een ander potje. Je kan het waarschijnlijk al zien aan de waarde van het chloor, tenzij je reden hebt om te denken dat het klopt dat je nu chloor in je water hebt.
Uiteraard weet ik niet hoe alle huisartsen het doen. Maar ik heb verschillende huisartsen meegemaakt die voor urinecontrole bij verdenking van blaasontsteking, een stripje uit een kokertje gebruiken, en op basis van die uitslag bepalen wel of geen antibiotica voor te schrijven.Als er op zn stripje bij de dokter iets uit komt dan doen ze vaak verder bloed onderzoek. Dit zelfde kan je ook beschouwen met een aquarium. Druppeltesten tot het stabiel is, daarna strips tot er iets opmerkelijks gebeurt. Dan kan je altijd nog druppeltesten. Beter een striptest bij twijfel dan geen test. Maar betrouwbaar is het niet helemaal. Dat lees ik ook uit verschillende onderzoeken terug.
De houdbaarheid, de verpakkings wijze, en het merk zijn hele belangrijke eigenschappen voor een betrouwbare test. Ook kan bijvoorbeeld chloor problemen geven. De fabrikant geeft bij nitraat aan 30 seconden het meest betrouwbaar te zijn maar blijkbaar is de waarde van nitraat na 60 seconden meer kloppend volgens onafhankelijk onderzoek.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.