Wat is er nieuw

Waterwaarden

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Gerben50
  • Startdatum Startdatum
G

Gerben50

Guest
Goedemorgen,
Bovenstaande gelezen te hebben, wil ik mij graag in deze discussie mengen.
Ik woon in Beijum postcode 9736.
Leidingwater volgens leveranrancier is 7,7 °hD .
Mijn waterwaardes zijn:
PH-7,01, KH-10, GH-14, NH3/NH4+-5, NO2-0,3 , NO3-0, PO4-0,5, FE- 0, O2- 5, CO2 (volgens tabel) 9 Watertemperatuur 27
Er is dus behoorlijk wat mis in mijn bak, graag jullie mening en advies.
Gerben
 
Goedemorgen,
Bovenstaande gelezen te hebben, wil ik mij graag in deze discussie mengen.
Ik woon in Beijum postcode 9736.
Leidingwater volgens leveranrancier is 7,7 °hD .
Mijn waterwaardes zijn:
PH-7,01, KH-10, GH-14, NH3/NH4+-5, NO2-0,3 , NO3-0, PO4-0,5, FE- 0, O2- 5, CO2 (volgens tabel) 9 Watertemperatuur 27
Er is dus behoorlijk wat mis in mijn bak, graag jullie mening en advies.
Gerben

Gerben.

Graag even een eigen topic aanmaken.

Maar het kan verschillende oorzaken hebben.

Heb je een open bak?

Welke bodem heb je?

Wat voor decoraties?

Graag willen we dit met je bespeken.

Maar met de juiste vissen, hoeft het geen probleem te zijn.
 
Gerben,
ik heb je even een eigen topic gegeven voor je vraag😉
 
Volgens mij klopt dat ggegeven van de leverancier niet want ik meet hier op Oosterhogebrug vergelijkbare waarden als bij jou.
 
Wat een overweldigende service John.:thumbs:
Als we jou toch niet hadden....


U vraagt en wij draaien😀😀😉.

Maar ik vindt het wel raar dat de leverancier 7.7 opgeeft terwijl ik hier ook een kh van 7 meet en een gh van 12-13. Dit kwam elders ook al aan de orde in een topic. Die waarde van de leverancier is niet de kh dus dan is het wel vreemd.
 
Neem het mij a.u.b. niet kwalijk maar ik ben nieuw hier en geen computer nerd dus kan wel wat hulp gebruiken. Waar vind ik de topic die je voor mij hebt aangemaakt? Voel me een beetje als een vis op het droge.
 
Dit is dat topic, John heeft het alleen verplaatst zonder iets aan de inhoud of titel te veranderen, je zit nu apart in Waterchemie en onderhoud.
 
Ton heeft het prima verwoord en ik heb je post enkel verplaatst naar een eigen topic zoals Ton ook al aangeeft. Ik heb er alle begrip voor dat je geen computer nerd bent want dat ben ik ook niet hoor😉.
 
Voel me zeer vereerd met een eigen topic haha
Om de vragen te beantwoorden ik heb geen open bak maar met kap. Bodem bestaat uit voedingsbodem en wit zand. Accessoires bestaat uit een vrij fors stuk kienhout en een stuk maansteen.
Zal zo even een foto plaatsen
 
Wat is nu dan de concrete vraag van je? Ik zie verhoogde nh3/4 en no2 maar hoe lang draait de bak?
 
Maansteen (die witte met gaten erin) staat erom bekend dat deze de hardheid verhoogt, dus dat zou wel eens een van de oorzaken kunnen zijn dat je hardheid hoger ligt.
Hoe lang draait je bak al? Ik vind je nh3/4 namelijk ook best wel hoog. Voor een bak die nog aan het indraaien is, is dat normaal en hoef je je niet druk om te maken. Sommige voedingsbodems willen in het begin ook nog wel eens ammonium lekken en dat zou dus ook een oorzaak kunnen zijn.
 
Die steen zou best eens de oorzaak kunnen zijn omdat de kh hier rond de 7 is. Als die waarden kloppen dan zou ik die steen anders eruit halen.
 
Naast deze verhoogde waarden is de FE (ijzer) waarde 0, deze zou toch tussen 0,25-0,5 mg/l moeten zijn?
Mijn concrete vraag is hoe krijg ik de waarden regulier?
De bak draait vanaf maart 2017
 
Ijzer is vaak bij 0,1 al voldoende hoor maar dat is vaak lastig te meten na de toediening met onze meetsetjes. Dan draait de bak dus zo rond de 6 weken.
normaliter moeten de nh3/4 en de no2 dan wel 0 zijn.
 
Het kienhout en de maansteen zaten bij de aankoop van de bak en weet dus niet hoelang die al gebruikt is bij de vorige eigenaar. Uiteraard heb ik deze grondig gereinigd voordat ik ze weer heb gebruikt.
 
Zojuist gemeten waterwaarden:

PH = 6,94 (volgens Seramic PH controller)
PH = 8,00 ( volgens Tetra Watertest Set)
KH = 8
GH = 15
NH3/4 = 5
NO2 = 1,6
NO3 = 0
PO4 = 0,5
FE = 0,1
O2 = 2
CO2 = 2,4 (volgens Seramic PH Controller)
CO2 = 24 ( volgens Tetra watertest Set)
De PH controller geeft continu een andere waarde dan de Tetra watertest set. Ph elektrode opnieuw ijken?
Naar mijn gevoel teveel schommelingen in het water.
Planten en vissen doen het verder goed maar met name NO2 en NH3/4 baart mij zorgen.
Afgelopen vrijdag deels water ververst ( Osmose) en bodem schoon gezogen procedure herhalen?
Kan wel wat hulp gebruiken.
Groetjes Gerben
 
CO2 heb je omgedraaid. En de electrode moet je denk ik calibreren. Of de test druppels zijn oud.

Nitriet is niet goed. Zeker met vissen erin. Hoe lang zitten de vissen er al in?

Heb je onlangs je filter schoongemaakt??

Ik zou zeker de helft verversen. Nitriet onder de 0,5 houden.

Je kunt als extra maatregel easylife vfm erin doen. Dit bind nitriet.
 
Gerben,

je NO2 is best wel van zorgelijike aard, als deze waarde correct is.

Eerder is de vraag al gesteld over wat meer informatie van je aquarium. Deze vraag nogmaals, omdat dit iets meer inzicht geeft en soms kan helpen om een juiste richting qua advies te geven.

Als ik naar je avatar kijk, dan lijkt het dat je een discus bak hebt. Hoeveel vissen heb je hierin? Hoe oud zijn deze? Hoe vaak voer je deze? En hoeveel ververs je deze?

Je totale hardheid van het water is behoorlijk hoog, daar zou ik wel proberen op termijn wat aan te doen, maar zie dat je al met osmose bent gaan werken, dus wat dat betreft komt dat later wel goed.

Voor je NO2 waarde, bij een 50% waterwissel zakt deze naar 0,8. Dit is nog ruim boven de gewenste 0,3 a 0,5. Ik zou daarom een 90% waterwissel willen adviseren, waarbij je er wel op let om de temperatuur een niet te grote schommel te laten maken. Zitten de vissen nu zo goed als op leidingwater, dan gewoon met leidingwater doen. Zitten ze op een mix van leiding en osmose, dan proberen dit bij deze waterwissel in verhouding te doen.

Verder kan je de vragen van Marcel mogelijk beantwoorden, waarbij het lukt om je wat meer info te geven......

In ieder geval heel veel succes!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan