Wat is er nieuw

Waterwaarden

  • Onderwerp starter Onderwerp starter LolaJansen
  • Startdatum Startdatum
L

LolaJansen

Guest
Ik vroeg mij af wat de ideale waarden zijn voor het water. Ph, GH, KH enz. Ik lees veel verschillende dingen vandaar de vraag 😉

Alvast bedankt! 🙄
 
Ja dat hangt ook af van welke bewoners je in je bak wil want vissen hebben allemaal weer verschillende wensen en eisen.
 
Dat is inderdaad niet zo 1-2-3 simpel te beantwoorden, neem bijv. cichliden, je hebt malawicichlides die juist van hard water houden en een hoge Ph, terwijl je apistogramma cichlides hebt die juist van zacht water en een lage pH nodig hebben. En dat is dus niet alleen met cichlides maar ook met alle andere waterbewoners en dat komt omdat ze allemaal van een ander continent op de wereld vandaan komen die ieder zijn eigen specifieke omstandigheden heeft.
Dus eerst en vooral is het handig te weten welke bewoners je wilt en dan daar je bak naar aanpassen
 
Oo zul je de planten moeten afstemmen op de mogelijkheden die je kan bieden want de ene plant vraagt meer co2 en licht dan de ander. Dus breng eerst in kaart wat je hebt aan hardware en pas daar alles op aan.
 
Dat is inderdaad niet zo 1-2-3 simpel te beantwoorden, neem bijv. cichliden, je hebt malawicichlides die juist van hard water houden en een hoge Ph, terwijl je apistogramma cichlides hebt die juist van zacht water en een lage pH nodig hebben. En dat is dus niet alleen met cichlides maar ook met alle andere waterbewoners en dat komt omdat ze allemaal van een ander continent op de wereld vandaan komen die ieder zijn eigen specifieke omstandigheden heeft.
Dus eerst en vooral is het handig te weten welke bewoners je wilt en dan daar je bak naar aanpassen


Wat ik dan niet begrijp.. de meeste vissen wat in een dierenwinkel te koop is, die komen grotendeels niet uit de wild. Maar gewoon in aquariums gekweekt. Hoe kan je dan zeggen dat ze hetzelfde ph moeten hebben uit die regio. Terwijl ze nooit daar waren?

Precies hetzelfde verhaal als jij in noordpol geboren wordt en daar 20 jaar woont en dan naar curacao gaat verhuizen. Dan is het verschil groot qua temp. Maar als je kind en of kleinkinderen daar geboren worden dan zijn zij toch gewend aan de temp van curacao en niet die van noordpol?

Of zeg ik nu heel iets raars?
 
Wat ik dan niet begrijp.. de meeste vissen wat in een dierenwinkel te koop is, die komen grotendeels niet uit de wild. Maar gewoon in aquariums gekweekt. Hoe kan je dan zeggen dat ze hetzelfde ph moeten hebben uit die regio. Terwijl ze nooit daar waren?

Precies hetzelfde verhaal als jij in noordpol geboren wordt en daar 20 jaar woont en dan naar curacao gaat verhuizen. Dan is het verschil groot qua temp. Maar als je kind en of kleinkinderen daar geboren worden dan zijn zij toch gewend aan de temp van curacao en niet die van noordpol?

Of zeg ik nu heel iets raars?

Ja eigenlijk wel, die temperatuurvergelijking bij mensen gaat niet op. mensen zijn een stuk veelzijdiger op dat gebied.
het wennen aan waterwaardes gaat niet "zomaar" in 1 generatie, hier gaat wel meerdere generaties overheen.

let wel dat vissen vaak een groot tolerantie bereik hebben, maar vissen die uit de natuur op ph 8,5 met hardheden boven de 10 zitten zoals daarzijnde vissen uit het Tanganyika meer ga je echt niet lang gezond houden in een bak met een ph van 6,5 en hardheden van onder de 4. ondanks dat we al tientallen generaties verder zijn.

hetzelfde betreft de zwartwater apistogramma's uit zuid amerika op Tanganyika meer waardes te houden, ze zijn niet meteen dood maar lang lol zul je er niet van hebben.

Tetraodon biocellatus is een kogelvis die in de natuur van zoet naar brakwater verhuist namate deze ouder worden, je kan je in het aquarium op puur zoet water houden hun leven lang maar dan leven ze minder lang en groeien ze bij lange na niet zo mooi en kleurrijk uit als dat je ze migreert naar brakwater.

het gemiddelde kraanwater (ph van 7,5 met hardheden tussen de 5 en 8) is vaak geschikt voor het tolerantie bereik van bijna alle vissen, maar er blijven altijd uitzonderingen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan