Wat is er nieuw

Waterwaarden

Nanoe

Well-known member
Lid geworden
1 februari 2014
Eigenlijk diverse vragen.

Om te beginnen, jaren geleden moest je bij iedere waterwissel wat in je kraanwater doen om het visvriendelijk te maken. Ik lees daar nu niks meer over.
Is dit veranderd? Of ligt dit aan de waarden van je kraanwater?

Een paar weken geleden het ph van ons kraanwater gemeten, deze was toen 7, wat prima is.
Echter is deze nu 7.5, wat ik zelf net iets aan de hoge kant vind.
Kun je hier iets aan veranderen?

Overige waterwaarden zijn:
Cl 0
KH 9
GH 8
PO4 0,5
NO3 0
NO2 0
NH3 0

Misschien niet onbelangrijk, maar wat is je meet methode, strips, druppels......?

Bij een KH 9 is je CO2 wat aan de krappe kant. 7.5 mg/l. Dat zou rond zo'n 23 mg/l mogen liggen. Verder mag je nitraat level wat hoger evenals je fosfaat.

Nog een aanvulling: al die middeltje sin flesjes zijn inderdaad achterhaald, het water in NL is het schoonste in de hele EU dus die middeltjes zijn overbodig.
Nog een aanvulling: chloor hoef je niet te meten, zit al jarenlang niet meer in het leidingwater, is bij wet zo geregeld

PH uit de kraan verlagen doe je door deels te mengen met osmose water. Dat is wel een grote extra stap en meetwerk maar goed je vroeg er zelf om.

Wat betreft de CO2 waarde van benvo dat is meer voor een aquarium met CO2 toevoeging. Een waarde van 23 mg/l mag je niet verwachten in een low-tech aquarium. In je fotoalbum zie ik wel dat je gesproken hebt over het aanschaffen van CO2 apparatuur, heb je die al werkend? Indien ja, dan zal het toevoegen van CO2 je PH ook weer laten dalen en mag je zoals gezegd wel kijken of die voldoende CO2 toevoegt.

Ook het aflezen van druppeltesten is een hele kunst dus een klein verschil met een eerdere meting zul je al snel hebben denk ik.

PH uit de kraan verlagen doe je door deels te mengen met osmose water. Dat is wel een grote extra stap en meetwerk maar goed je vroeg er zelf om.

Wat betreft de CO2 waarde van benvo dat is meer voor een aquarium met CO2 toevoeging. Een waarde van 23 mg/l mag je niet verwachten in een low-tech aquarium. In je fotoalbum zie ik wel dat je gesproken hebt over het aanschaffen van CO2 apparatuur, heb je die al werkend? Indien ja, dan zal het toevoegen van CO2 je PH ook weer laten dalen en mag je zoals gezegd wel kijken of die voldoende CO2 toevoegt.

Deze is nog niet binnen en zal straks gaan draaien in het grote aquarium.
Op dit moment draait er een 100 liter bak waar ik carboen vloeibare plantenvoeding aan toevoeg. Ook zit er nog een voedingsbodem onder die zeker nog zou moeten werken.
Echter gaan we niet heel veel energie in deze bak meer stoppen, omdat straks alles over gaat naar de grote bak. (Doe uiteraard het onderhoud ed, maar gaan er niks meer voor aanschaffen).

Goed om te weten dat CO2 je ph omlaag helpt!

@Nicolientje-W had ook zeer raar opgekeken als er wel chloor in het water had gezeten

Maar waarden voor nu zijn dus prima als kraanwater.
Als we straks de bak gaan indraaien kom ik vast nog wel terug met vragen!
Weet voor nu het belangrijkste!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan