Waterwaarden

Rubz

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2016
Berichten
2,221
Leeftijd
34
Dag aquaria liefhebbers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende.

Ik heb een 60 liter aquarium die nu een kleine 3 maand staat te draaien. Om een zo compleet mogelijk beeld te geven, eerst even van informatie:

vissenbestand:

15 neon tetras
3 guppen


(ik hoop hier in de toekomst nog een tiental cherry garnaaltjes aan te te kunnen voegen).

vissen ogen allemaal gezond, levendig, geen dooien sinds de start

plantenbestand:


naaldgras op de voorgrond (heeft moeite met aanslaan, enkele uitlopers)
Micranthemum Ubrosum (doet het ook niet denderend, onlangs de losgelaten stekjes herplant)
micranthenum monte carlo (doet vrij weinig)
mosbal
cacomba (groeit als een tierelier)
2 x anubias, (doet het ook hartstikke goed)

waterwaarden
No3 (nitraat) 0
No2 (nitriet) 0
GH (hardheid) 4
KH (carbonaat) 15
Ph (zuurgraad) 7.8
Chloor 0

En hier zit ik een beetje mee, sinds de afgelopen 2 a 3 weken zie ik bij de wekelijkse meting (teststripjes) dat nitraat en nitriet nul is. Nitraat mag naar mijn idee wel iets hoger.

De GH is best laag, maar volgens mij vinden tetras dit wel lekker.
De KH is erg hoog en dit vind ik wat verontrustend. misschien filteren over turf? kan ik gelijk de kleurstof die aflaat van het kienhout weghalen. Ph ook wat aan de hoge kant. Ik voeg co2 doe d.m.v. een drukfles. water temp. is 25 graden.

De belichting is 1 standaard tl buis, volgens mij 15 wat (zo'n standaard ding). Ik denk dat de belichting iets te zwak is, zeker met mijn theewater kleurtje in het aquarium.

Ehmmm nog meer info. Ik ververs nu wekelijks het aquarium en doe dan 4 a 5 milliliter planten voeding in een gieter en vul zo het aquarium bij. Ook zit er een voedingsbodem in.

Ik hoop dat ik een duidelijk beeld heb geschept van mijn bakje.

Alle feedback is welkom,

Bij voorbaat dank,

Ruben van der Zee
 
Welkom , Ruben op het Af.

Kan zijn dat de No3 verbruikt wordt door de Cabomba.

Als verder alles goed is, gen zorgen maken.
 
Ik zou wel overschakelen op druppeltesten. Ik heb test-strips ook geprobeerd, werkte voor geen meter.

Natuurlijk zitten die af en toe er wel eens op, maar bij elke meting had ik wel bij een aantal waardes een zeer foutieve weergave. Het is hierdoor de facto onbruikbaar.
 
Druppels zijn stukken beter zoals Coulibaly al aangeeft.op zich zit er weinig licht boven de 60cm bakjes en de vraag naar voeding is ook heel gering dus. Zolang de planten goed groeien en je geen algen krijg zou ik het lekker zo late dus. Ik heb hier ook een stuk of 5 60cm staan en in principe krijg je daar haast geen algen in.
 
Bedankt voor de reacties. Zou kunnen dat de cacomba veel nitraat gebruikt. Heb op internet veel info. gevonden over dat deze plant een aanwinst is voor een startende bak. Ik heb inderdaad tot nu toe geen last van alg. Probeer de bak niet te schoon te houden, laat dus ook plantenrestjes er deels wel in. Sinds vorige week het voeren iets opgeschroefd. Ik heb inderdaad al veel gehoord over de nadelen van teststripjes. Heb vandaag 2 keer getest en 2 keer zaten de waarden dichtbij elkaar.

Maar is het niet vreemd dat de KH zo hoog is en de GH zo laag?
 
Rubz zei:
Bedankt voor de reacties. Zou kunnen dat de cacomba veel nitraat gebruikt. Heb op internet veel info. gevonden over dat deze plant een aanwinst is voor een startende bak. Ik heb inderdaad tot nu toe geen last van alg. Probeer de bak niet te schoon te houden, laat dus ook plantenrestjes er deels wel in. Sinds vorige week het voeren iets opgeschroefd. Ik heb inderdaad al veel gehoord over de nadelen van teststripjes. Heb vandaag 2 keer getest en 2 keer zaten de waarden dichtbij elkaar.

Maar is het niet vreemd dat de KH zo hoog is en de GH zo laag?

Gebruik eens een test-strip, laat dan je water eens testen in een winkel waar ze druppeltesten gebruiken en huiver :)
 
Zal ik doen, de speciaalzaak in de buurt test alleen nitriet en ph. Maar zal overwegen de druppeltestkit aan te schaffen. Mochten deze waardes aanhouden.
 
Bij mij geeft de test-strip bijna altijd aan dat er bv. chloor inzit. Ga ik dat water dan testen met druppels, dan is het altijd loos alarm. Gelukkig maar :)
 
haha, dat is niet best... Maar de teststripjes gebruiken als indicator is vast wel oke. Stel je test eens in de 2 weken met druppels. Iemand enig idee hoelang je dan vooruit kunt? Die complete setjes kosten tussen de 30 en 40 euro. .
 
Rubz zei:
haha, dat is niet best... Maar de teststripjes gebruiken als indicator is vast wel oke. Stel je test eens in de 2 weken met druppels. Iemand enig idee hoelang je dan vooruit kunt? Die complete setjes kosten tussen de 30 en 40 euro. .

Mja, ik vrees dat je het toch een beetje verkeerd inschat.

Ik hoopte dit ook in het begin, 'als quick & dirty test, toch niet verkeerd?', dacht ik zo.

Ik heb bv. ook al gehad dat ie aangaf dat een bepaalde waarde, dacht ammonium, in orde was, en na controle bleek dat het niet zo was.

Dat komt dus ook voor. Jij denkt dan 'alles ok', maar het tegendeel kan waar zijn.

Het kwam te frequent voor, ik kan alleen maar vaststellen dat ze hierdoor weinig waarde hebben.

Hoe lang je ermee verder kunt?

Hangt er vanaf welk merk je neemt natuurlijk en hoeveel je test.

Meestal kan je zo'n 25 tot 40 keer een bepaalde waarde testen.

Je moet ook niet alles-alles testen. Als je pH, ammonium, nitriet en nitraat test, dan kom je al een eind.

De andere waardes test je eens sporadisch of wanneer je een probleem ziet. Bv. gele bladeren is dikwijls ijzer tekort. Dan kan je eens testen of dit zo echt is.

Colombo heeft al een goedkope box die je wel kunt scoren tussen de 30 en 40 euries.

Sera heeft er ook ��n in die prijsklasse, maar die bevat minder soorten testen en minder interessante. Die hebben wel een uitgebreide box (Colombo of een JBL ook), maar dan ben je weer een klein fortuin kwijt.

Schat zo een beetje in dat voor een gewone hobbyist die goedkopere Colombo koffer meer dan voldoende is.

En is er een bepaalde test op, kan je ze nog altijd apart kopen eh.
 
Sera heeft er ook ��n in die prijsklasse, maar die bevat minder soorten testen en minder interessante. ?????
Hoe kom je daarbij ,als je hem zelf niet gebruikt?

Sorry,hoor. is de meest complete.

En zijn testen op? voor hetzelfde geld, en nieuwe koffer.

op losse testen zit de meeste winst.
 
Voordeel bij JBL is dat je vrij goedkoop reagens kan bijkopen.
 
jessicapilon zei:
Voordeel bij JBL is dat je vrij goedkoop reagens kan bijkopen.

Dat klopt zij hebben die speciale refills en die zijn idd. erg mooi van prijs.

Alleen de startkoffer is nogal prijzig. Maar als je goed uitkijkt kan je wel ergens een deal vinden.
 
Heb je toevallig de GH en KH van uw ververswater? Waarschijnlijk kraanwater?
 
Test jij wel eens water Bertus?
 
Ja, laatste keer 3 maanden terug.Met Sera koffer.
Heb de oudere ook nog, heb ook aangekeken om aan te vullen.
Toch maar een nieuwe gekocht.

Ik ververs elke 2 weken het water, kijk naar de vissen, en planten.
Geven ook een indicatie, hoe het water is.
Dan weet je ook ,of er wat aan de hand is.
 
Coulibaly zei:
jessicapilon zei:
Voordeel bij JBL is dat je vrij goedkoop reagens kan bijkopen.

Dat klopt zij hebben die speciale refills en die zijn idd. erg mooi van prijs.

Alleen de startkoffer is nogal prijzig. Maar als je goed uitkijkt kan je wel ergens een deal vinden.

Eigen merk van Wesdijk kun je ook naar kijken en die hebben dezelfde goedkope navulreagens. Dat is van Colombo dacht ik eigenlijk maar dan onder de eigen naam.
 
GH (hardheid) 10 en 16 (tussen de 6 en de 16)
KH (carbonaat) 10 (tussen de 4 en de 10, prima)

Is ook met een teststrip. In ieder geval redelijk hoog.
 
Bijna perfect water voor vissen uit de Rifmeren of Midden Amerika ;) Hoef je helemaal niets te doen aan watervoorbereiding :)
 
Dat is goed om te horen, de neon tetras zijn ook erg happy naar mijn idee:)
 
Terug
Bovenaan