Wat is er nieuw

Waterwaardes, advies gevraagd

Scalari

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2009
Leeftijd
66
Vandaag een rare dag in de bak, die nu sinds een week draait.
Water oogt zeer helder.

3/4 van de vissen zaten vanmorgen al met z'n allen zo'n beetje sloom bovenin te hangen, beetje lucht happen, dus maar even het luchtpompje erbij
Ook vond ik het water wat kil aanvoelen dus even na gemeten en thermometertje zei 22 (verwarming stond op 24) dus die heb ik nu op 26 gezet
En snelle check met stripje gedaan, die zei in elk geval niets om te panieken

Begin van de avond, vissen zwemmen weer door de hele bak, water temp is nu 24.1

Omdat ik nooit vertrouw op stripjes even uitgebreid druppeltest gedaan net als eergister
Waardes zijn niet geweldig dus straks maar even een flinke wissel, maar wat jammer van mn osmosewatertje, ik heb nog niet genoeg voor een grote ververs

PH - 6.9 (JBL controller)
KH - 7
O2 - 1~2
Nh4 - < 0,05
N02 < 0,4
NO3 - 5
PO4 - 0,3
SiO2 > 6
Fe - < 0,02
C4 - < 0,05

Zuurstof is best wel laag,
Beetje Nitriet
Silicaat veel te hoog
IJzer te laag

Ga straks eerst een 2/3 (kraan) waterwissel doen
IJzer is geloof ik niet echt een isue ??
Silicaat, geen idee waardoor dat kan, of het zou al uit het zand moeten komen (Hornbach 0,4 - 1,4)
Nitriet kan, de vissen wilden niet eten vanmorgen, heb goed gestofzuigd een aantal keren

Wat kan ik tegen silicaat aanvangen ?
En is de lamp niet fel genoeg dat er te weinig zuurstof in zit ?
Planten zien er goed uit en groeien wel voor zover je dat kunt zien in een week.

Trofis 1200 - 300 l
Wesdijk RGB led, met vage controller die een eigen leven lijdt
1 pomp is meegekomen van vorige aquarium, niet aangeweest, de andere heeft 4 week solo staan indraaien met baccies en snuffeltje voer

Ik snap zoveel wel dat m'n baccies nog niet helemaal doen wat ze moeten doen

Ja je NH4 en NO2 is echt niet goed. Dat zullen je vissen niet leuk vinden. NO2 op 0,4 en 2/3 wissel zal je morgen weer moeten verversen ben ik bang voor.

Als je moeite heb met de verversingen is een noodoplossing te verkrijgen bij LFS. Zeoliet. Kan in je filter maar ik heb op moment gewoon een filter bag vol in de uitlaat stroming hangen. Zolang je zeoliet erin heb is elke verdere toevoeging zoals plantenvoeding zinloos.

Langzaam aan, beetje voor beetje, eruit gaan halen. Meten en kijken of stabiel blijft met handje zeoliet eruit.

Geen zout!!!!!! erbij.

Ik heb nog een originele carbon filter van de eheim erbij gekregen, is dat een optie ?

Hé bah! Water verversen en wat waterpest toevoegen (neemt ammonium op en zorgt snel voor zuurstof) tot je bodem ook baccies bevat?

Ja je NH4 en NO2 is echt niet goed. Dat zullen je vissen niet leuk vinden. NO2 op 0,4 en 2/3 wissel zal je morgen weer moeten verversen ben ik bang voor.

Als je moeite heb met de verversingen is een noodoplossing te verkrijgen bij LFS. Zeoliet. Kan in je filter maar ik heb op moment gewoon een filter bag vol in de uitlaat stroming hangen. Zolang je zeoliet erin heb is elke verdere toevoeging zoals plantenvoeding zinloos.

Langzaam aan, beetje voor beetje, eruit gaan halen. Meten en kijken of stabiel blijft met handje zeoliet eruit.

Geen zout!!!!!! erbij.

No2 0,4 is geen beetje nitriet. Dit is echt een drama waarde voor je vissen.

Nee, kool werkt daar niet voor.

Dit is in mg/L? En hoe heb je dat gemeten? Als dit klopt is dat extreem laag. Lijkt me bijna onmogelijk bij deze watertemperatuur. Of je moet 230 vissen hebben rondzwemmen.

Geen zout!!!!!! erbij.
Ja, nee, nou, ligt eraan. ^^ Als hij zeoliet zou gaan gebruiken zou het onhandig zijn, want zeoliet houdt zout vast en kan daarmee verhinderen dat de zeoliet filterend werkt op ammonia. En zeoliet die reeds ammonia bevat, laat deze los als een bepaalde zoutconcentratie overschreden wordt. Wellicht doel je daarop?

Als er geen zeoliet gebruikt wordt kan het gebruik van zout in deze situatie juist goed uitpakken; het neutraliseert de aanwezige nitriet. Dan vertonen de vissen geen vergiftigingsverschijnselen meer.

Ik heb momenteel zelf een rio 240 opnieuw indraaien en meet daar 0,5 mg/L nitriet in. Echt niet verantwoord normaal gesproken. Je ziet ook de bubbels her en der op het wateroppervlak staan. Maar ik moest ergens een zwaarddrager kwijt i.v.m. agressieproblemen en dankzij een zouttoevoeging heeft die nu geen last van de nitriet.

Het schijnt zelfs bij zeewater zo te zijn dat nitrietvergiftiging eigenlijk geen issue is, puur door het aanwezige zout!

Laatst bewerkt:
Dit is in mg/L? En hoe heb je dat gemeten? Als dit klopt is dat extreem laag. Lijkt me bijna onmogelijk bij deze watertemperatuur. Of je moet 230 vissen hebben rondzwemmen.

Gemeten met JBL druppeltest, ja nee snappen doe ik er ook geen bal van, bv. de drijfplanten gaan als kool, staan ook 3 nieuwe snelgroeiers die binnen een week al flink uitgelopen zijn, licht staat behoorlijk lang aan

Wat is eigenlijk de reden dat je in deze situatie terecht bent gekomen als ik vragen mag? 🙂 Misschien had je daar al een topic over gemaakt, dat heb ik dan over het hoofd gezien.

Dat hele verhaal kun je hier vinden

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++✂️

Ik ben net klaar met verversen.
Visjes zitten vandaag dan maar zonder eten, het is niet anders
Morgen inderdaad eerst maar es een flink bosje waterpest of cabomba scoren en ook maar weer verversen

Laatst bewerkt:
Ja, nee, nou, ligt eraan. ^^ Als hij zeoliet zou gaan gebruiken zou het onhandig zijn, want zeoliet houdt zout vast en kan daarmee verhinderen dat de zeoliet filterend werkt op ammonia. En zeoliet die reeds ammonia bevat, laat deze los als een bepaalde zoutconcentratie overschreden wordt. Wellicht doel je daarop?
Gezien ik het over zeoliet heb zou ik denken dat ik daar op doel 😉

Morgen inderdaad eerst maar es eem flink bosje waterpest of cabomba scoren.

Laat deze wel even weken en verversen. Kwekers gebruiken allerhande ongedierte bestrijding voor hun plantjes wat je ook weer niet in je aquarium wil hebben. Je had toch niet verwacht dat het zo makkelijk zou zijn he :DD

Toch wel dus. 🧐 😌

@Scalari
Ooohja thanks voor het delen. En eigenlijk had je in dit topic ook al uitgelegd hoe het zat met het filter. Ik probeerde die vraag nog terug te trekken maar je was me voor. ^^

Ik kan me haaaaaaaast niet voorstellen dat de zuurstof echt maar op max. 2 mg zit hoor! 🙂 Behalve het zorgen voor voldoende oppervlaktebeweging is dan de beperking van de stikstofjes aan de orde.

Sterkte en succes met het verhelpen van het euvel. 🙂

Je had toch niet verwacht dat het zo makkelijk zou zijn he :DD

Michelle..

Daar heb ik een stelling voor.. 'Als je er vanuit gaat dat het goed gaat, gaat het goed fout'..

iig ik ben nogal niet echt van de toegevoegde probeersels, dus dat zeoliet kan altijd nog wel, eerst de boel even aanzien met een paar plantjes en wissels

Toch wel dus. 🧐 😌

@Scalari
Ooohja thanks voor het delen. En eigenlijk had je in dit topic ook al uitgelegd hoe het zat met het filter. Ik probeerde die vraag nog terug te trekken maar je was me voor. ^^

Ik kan me haaaaaaaast niet voorstellen dat de zuurstof echt maar op max. 2 mg zit hoor! 🙂 Behalve het zorgen voor voldoende oppervlaktebeweging is dan de beperking van de stikstofjes aan de orde.

Sterkte en succes met het verhelpen van het euvel. 🙂

Door de hoge spraybar zijn er flinke stukken ( ca. 1/3 van de oppervlakte) met schoon open water, nog geen kaamlaag gezien, behalve in Watskeburt's slaapkamer naast de spraybar en boven de aanzuig, waar het water bijna niet beweegt, zag ik een miniscuul vliesje op het water

Okee, hmm. Dat lijkt dan wel prima te zijn.

Ik laat het bruissteentje ook maar even mee borrelen

Michelle..

Daar heb ik een stelling voor.. 'Als je er vanuit gaat dat het goed gaat, gaat het goed fout'..

iig ik ben nogal niet echt van de toegevoegde probeersels, dus dat zeoliet kan altijd nog wel, eerst de boel even aanzien met een paar plantjes en wissels

Iets wat even fout gaat komt ook wel weer goed hoor.

Ik bedacht dat je als oude zee rob misschien niet in staat zou kunnen zijn om elke dag water te moeten verversen.

Water is om je te wassen niet om te drinken zeiden we op zee..

Of niet @Guppeman lol

Tralaaaa 🎶🎵 Heb Zeven Jaren op Zee gevaren en nooit geen water gezien

Wat mij opvalt is:

No2 kleiner dan...
Nh4 kleiner dan...

Prima maar daar kun je niets mee.
Pomp is redelijk ingedraaid.
S morgens vissen aan het oppervlakte en in de middag niet.

Volgens mij zit er wat te veel co2 in het water.

M.v.g John.

Wat mij opvalt is:

No2 kleiner dan...
Nh4 kleiner dan...

Prima maar daar kun je niets mee.
Pomp is redelijk ingedraaid.
S morgens vissen aan het oppervlakte en in de middag niet.

Volgens mij zit er wat te veel co2 in het water.

M.v.g John.

Zat ik ook aan te denken, daarom gistermiddag deze opgehangen
20201214_123009.jpg

Nou, die laat eerder schraal zien dan verzadiging (maar weet nog niet of die daar ook echt ideaal hangt zo)
(voor de zekerheid wel even de klep gesloten op de controller, kijken wat dat uitmaakt
bedankt alvast voor de input

luchtpompje zeker aanhouden en je co2 even uit de zuurstof waarde is inderdaad erg laag.
verder water wissel en eventuele vervuiling uit je bak zuigen

Ph 6.9 met kh 7 is op de grens, zal zeker als de planten nog niet assimileren problemen geven.
Gewoon ph instellen 7.2.
Beter veilig toch?

Groetjes John.

Vandaag een rare dag in de bak, die nu sinds een week draait.
Water oogt zeer helder.

3/4 van de vissen zaten vanmorgen al met z'n allen zo'n beetje sloom bovenin te hangen, beetje lucht happen, dus maar even het luchtpompje erbij
Ook vond ik het water wat kil aanvoelen dus even na gemeten en thermometertje zei 22 (verwarming stond op 24) dus die heb ik nu op 26 gezet
En snelle check met stripje gedaan, die zei in elk geval niets om te panieken

Begin van de avond, vissen zwemmen weer door de hele bak, water temp is nu 24.1

Omdat ik nooit vertrouw op stripjes even uitgebreid druppeltest gedaan net als eergister
Waardes zijn niet geweldig dus straks maar even een flinke wissel, maar wat jammer van mn osmosewatertje, ik heb nog niet genoeg voor een grote ververs

PH - 6.9 (JBL controller)
KH - 7
O2 - 1~2
Nh4 - < 0,05
N02 < 0,4
NO3 - 5
PO4 - 0,3
SiO2 > 6
Fe - < 0,02
C4 - < 0,05

Zuurstof is best wel laag,
Beetje Nitriet
Silicaat veel te hoog
IJzer te laag

Ga straks eerst een 2/3 (kraan) waterwissel doen
IJzer is geloof ik niet echt een isue ??
Silicaat, geen idee waardoor dat kan, of het zou al uit het zand moeten komen (Hornbach 0,4 - 1,4)
Nitriet kan, de vissen wilden niet eten vanmorgen, heb goed gestofzuigd een aantal keren

Wat kan ik tegen silicaat aanvangen ?
En is de lamp niet fel genoeg dat er te weinig zuurstof in zit ?
Planten zien er goed uit en groeien wel voor zover je dat kunt zien in een week.

Trofis 1200 - 300 l
Wesdijk RGB led, met vage controller die een eigen leven lijdt
1 pomp is meegekomen van vorige aquarium, niet aangeweest, de andere heeft 4 week solo staan indraaien met baccies en snuffeltje voer

Ik snap zoveel wel dat m'n baccies nog niet helemaal doen wat ze moeten doen
Over deze waterwaarden zou ik me na een week niet al te druk maken. Laat de bak met met rust, zeker een week of vier en kijk dan eens verder... Je waarden zijn nu ook helemaal niet betrouwbaar ook al meet je met een druppeltest. Je krijgt gewoon rare uitkomsten die van dag tot dag anders kunnen zijn. Je bak is gewoon nog niet stabiel!

Even een update
Zojuist gemeten

O2 - tegen de 5 aan
Nitriet - 0,00
Kh - 8 ja hoe kan het ook anders met dat leidingwater van hier
Co2 - 6.99 die kriebelt heel langzaam omhoog

Ik ga met de wissel tot morgen wachten dan heb ik 120 liter Osmose

3 bossen waterpest gepoot
En ik heb een superfish luchtfilterdinges met filtermateriaal voor in de bak gekocht, niet die met die ronde schuimpjes maar een vierkante met wateruitloop, ziet er nog geloofwaardig uit ook.
helaas en jammer genoeg kan ik nu weer uiteraard het busje Crystalclear medium niet vinden (waar een gedeelte zeoliet inzit 30%)

Nou zou ook ff afwachtend zijn met de zeoliet hoor! Als je nu niks meet met de water pest. Straks pakt de zeoliet alle ammonium die nu gewoon wordt verwerkt en moet je straks weer “indraaien” zodra de zeoliet uit is gewerkt. Je hebt direct de boel goed aangepakt en vissen kunnen best herstellen (de mijne leven ook nog 🤣) dus al het extra lekker laten en meten wat je waardes zijn 🙂

Nou zou ook ff afwachtend zijn met de zeoliet hoor! Als je nu niks meet met de water pest. Straks pakt de zeoliet alle ammonium die nu gewoon wordt verwerkt en moet je straks weer “indraaien” zodra de zeoliet uit is gewerkt. Je hebt direct de boel goed aangepakt en vissen kunnen best herstellen (de mijne leven ook nog 🤣) dus al het extra lekker laten en meten wat je waardes zijn 🙂

Ik ben ook helemaal geen voorstander van middeltjes en dan later weer middeltjes om die andere middeltjes weer op te knappen, en de winkeliers maar lachen

Alweer een update

Nitriet 0,0
GH - 9
KH - 8
PH - 7.11 (controller aangepast)

Geen nitriet, ik ga vandaag nog geen wissel doen, krijgen de baccies ook nog even wat meer rust en tijd :juggle:

Desnoods wacht ik tot Zaterdag, voor de 120 liter Osmose, kan ik gelijk de maanvissen uitvangen en in bekend water meenemen
(eigenlijk zou ik er nog wel 2 jerrycans bij willen hebben mahjah 7 van die dingen over de vloer is me te gek :DD)

*Edit*
Alle visjes gedragen zich inmiddels ook weer behoorlijk levendig, waarschijnlijk ook door de artemia haha

Laatst bewerkt:
Alweer een update

Waardes gelijk aan dinsdag alleen GH leek ietsje gezakt

Dus nog geen water wissel, dat trouwens ontzettend helder lijkt...

Zouden die 2 potjes bacs dan toch iets gedaan hebben (2, als voor elk filter 1, zoveel mogelijk in de aanzuig leeggeknepen)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan