Wat is er nieuw

Waterwaardes beginner

• Onderwerp starter Onderwerp starter Frank
  • Startdatum Startdatum
F

Frank

Guest
Hey mede lotgenoten :regen:

Heb sinds 3 dagen co2 in mijn bak ben daar een erge beginner mee. Ben sinds 3 dagen ook begonnen met plant 24 want wil nu wel echt eens mooie planten in mijn bak

Waterwaardes voor dat ik met co2 en plant 24 ben begonnen waren.

Voor gebruik co2 / met gebruik co2

No3 18 _____ 18
No2 0.2 _____ 0.2
Gh 7 _____ 7
Kh 6 _____ 15
Ph 7.2 _____ 7.2
Co2 <15 _____ 25

Ik merk dat mijn co2 verbeterd is maar mijn kh erg omhoog schiet.

Wat raden jullie aan moet ik wat veranderen of even wachten.

Ik gebruik nu 30 bellen per minuut moet de co2 nog omhoog ? Heb de dennerle co2 continu test hangen deze is donker groen richtting blauw.

Graag jullie tips

Raar dat je indicator richting blauw gaat met een co2 van 25mg. Hoe heb je dat gemeten?
Wat voor bodem gebruik je en heb je er stenen in die kalk afgeven? Heb je een totaal foto van je bak?
Co2 zal de kh niet veranderen namelijk. Ik zie dat je ph niet is veranderd sinds het gebruik van co2. ik weet niet hoeveel liter je bak is maar 30 bellen is in de regel niet echt veel.
Dus wat meer info zou welkom zijn 😉.

Heb deze gemeten met een jbl snel test.
Er liggen geen kalkhoudebde stenen in.
Er zit geen voedingsbodem onder ben ik geen fan van.

Het is een juwel vision 180 liter bak. Planten vond / vind ik namelijk er niet heel knap uitzien vandaar dat ik co2 ben gaan kopen en planten voeding.

CO2 opgelost in water gaat zich als een zuur gedragen. Denk maar aan frisdrank.

Als je CO2 gaat oplossen, en dus in oplossing houd. Dus beschikbaar voor planten, dus meetbaar met CO2 continue test. Dan zakt de pH!
Indien de pH (zoals hierboven) niet zakt, maar gelijk blijft. Dan is de CO2 niet beschikbaar. Het is omgevormd tot carbonaat. Dus verhoging KH. Carbonaat is geen CO2, dus continue test blijft blauw.
Dus ook al zeg je geen kalkhoudende stenen te hebben. Je meet gegevens zeggen iets anders.
Namelijk dat de KH is gestegen. Dus er hebben zich carbonaten gevormd.
Zoals John ook al aangeeft. Het oplossen van CO2 heeft geen (voor de puristen misschien wel) meetbaar effect op de KH.

Ik zou toch maar eens een zuur test gaan doen op het bodem materiaal en decoratie.

Daarnaast kan onderstaande ook nog gebeuren:

bron: Hobbykwekers

Over Calcium en fosfaten enne....

Calcium wil dus met Carbonaten al snel een verbinding aangaan en slaat neer als de omstandigheden gunstig zijn. (hoge pH, laag CO2). Nou er zijn ook andere stoffen die wel met calcium willen reageren. Bijvoorbeeld fosfaten en bepaalde ijzerverbindingen. Ook hier spelen pH's en concentraties een belangrijke rol. Als bijvoorbeeld de GH wat aan de hoge kant is dan heeft ijzer al snel de neiging om met carbonaten het onoplosbare ijzercarbonaat te vormen, zeker bij wat hogere pH's en bij lage redox waarden zoals die in de bodem voorkomen. IJzercarbonaat slaat dan neer op de bodem. Hetzelfde kan gebeuren door een reaktie van Calcium met fosfaat wat dan Calciumfosfaat vormt. Bij concentraties boven de 0,5 mg/ltr aan fosfaat kan dit al een onaangename rol gaan spelen.

Auteur: Adriaan Briene

Duidelijk Marcel echter het onderste stukje is voor mij toch wat abracadabra
🙂 ik heb als enige een stuk hout in mijn aquarium vanaf het begin en standaard grind op de bodem van tetra.
Ook vanaf het begin. Voor de rest alleen planten. Die waarde is pas gaan stijgen sinds ik ben begonnen met co 2 samen met plant 24.. kan het aan de plant 24 liggen ?

Ik zou de grind bodem eens testen met azijn. komen er belletjs op, dan zit er kalk in.

Ik heb ooit ook eens zo'n bodem gehad.

Heb je totaal geen last van zonder CO2. De ellende begint als je CO2 toe gaat voegen.

pH wilt gaan zakken door CO2. Maar de kalk reageert. Weg CO2 en hallo KH.

Plant 24 zal dat niet veroorzaken. Hout ook niet.

Ok ik ga dat eens testen en als dit zo zou zijn hoe kan ik dit dan verwijderen ?

Of zal alles eruit moeten en een nieuwe bodem kopen?

Ik zou het eerst maar eens testen want wellicht zit het niet in de bodem.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan