Wat is er nieuw

Waterwaardes bij overgenomen aquarium

Dorina

Member
Lid geworden
1 mei 2016
Berichten
8
Ik heb vorige week een Fluval Edge2 (46l) overgenomen van iemand. Helft van het water + planten oude filter en vissen meegenomen. Alles lijkt t erg goed te doen. Vissen zwemmen lekker rond. Water getest toen hij draaide vorige week: alle waardes goed behalve nitraat 250, veel te hoog!
Hele week zo'n 6 l water vervangen dagelijks en gister het koolfilter vernieuwd en de rest vh filter (spons en "grind")in het "oude" water gespoeld toen ik water ververste. Kwam bagger uit.
Vanochtend weer getest:
nitraat zakt naar 109
Nitriet 0,42
GH 5
KH >20
PH 9,5
Chl 0,1
Cl2 0
Nu zijn ineens nitriet, carbonaathardheid CO2 en helemaal PH van slag.
Wat moet ik nu??
 
Nog maar flink blijven verversen en niks aan het filter doen,wat zwemt er allemaal in de bak?
 
Heeft het filter wel in het water gestaan bij het transport en hoelang heeft dit geduurd?
In het ergste geval was die bacterieculttur dood namelijk.
Waar heb je de waarden mee gemeten?
 
Het filter is bij t transport niet in t water geweest. Zo'n 45 min later wel. Ik heb steeds aquasafe bij verversen erbij gedaan. Heb tetra 6 in 1 test.
Dit zit er nu in de bak: 10 vuurtetra's
1 albino pleco
8 witte tetra
Koppeltje blauwe spat goerami
Ca 10-20 vuurgarnalen maar die zie ik niet meer rondscharrelen
3 corydoras pygmaeus
 
Dan heb je een grote kans dat een deel van de bacterien dus dood was na 45 minuten.
Omdat je bodem nog wel van een laag water was voorzien zullen in de bodem veel bacterien het wel hebben gered. De dode in je filter zullen nu dan denk ik voor meet nitraat zorgen omdat dit voortkomt uit meer nitriet.
Je had achteraf beter de spons direct even kunnen uitspoelen bij thuiskomst denk ik.
Maar goed, ik zou nu dagelijks even verversen en meten. Daarbij is je bak ook nogeens redelijk vol met die visjes.
Je zit denk ik wel richting de 80cm aan vis terwijl je op max 45 cm aan vis moet uitkomen (grofweg dan).
 
Volgens de teststrip app zou ik er nu van alles bij moeten voegen om CO2 KH en PH weer goed te krijgen..???
 
Welke app want je gebruikt toch teststrips?
Strips zijn niet erg betrouwbaar namelijk. Ik zou eerst even je no2 en no3 goed zien te krijgen alvorens dingen te gaan toevoegen.
 
Dank je wel John,
Dat was mss handiger geweest om het filter eerder uit te spoelen en onder water te houden. Ik begreep dat de vorige eigenaar ook nooit wat met het filter deed dus wie weet hoe oud hij was..
Heeft het zin om er bacterien aan toe te voegen of toch maar alleen deel verversen dagelijks???
Er is een app van tetra waar je de strips mee kan inscannen en zo een waarde krijgt. Maar is dezelfde als dat je op de zijkant vh busje strips krijgt

Groet Dorina
 
Je zou wat opstartbacterien kunnen toevoegen als je die hebt. Het is nu denk ik gewoon een kwestie van tijd zodat ook je filter weer goed is ingedraaid.
Die app is dan net als de kleuren op het buisje erg indicatief en kan behoorlijk afwijken van de juiste waarden.
Dat de oude eigenaar weinig heeft gedaan aan onderhoud bleek wel toen je de spons uitspoelde. daar hebben veel dode bacterien ingezeten verwacht ik met veel vuil.
Aan de andere kant is je bak met 45 liter ook veel teveel belast met zoveel vissen. vooral nu is dat extra vervelend als je bacterieculttur niet goed op orde is.
Mocht je ooit weer zoiets meemaken dan kun je het beste de spons ook onder water vervoeren in bv een emmer met een laag water uit de bak.
 
Zijn er betere (niet al te dure) tests? Dit leek me handig 6 in 1.
Ik ga nog wat opstartbacterien halen, had nog een heel klein beetje van een nano bakje staan maar die heb ik er vorige week bij gedaan. Doe ikdit er 1 x of meerdere keren bij??

Ik had graag met een leeg aquarium begonnen maar "kreeg" de vissen erbij.
Behalve het koppeltje spat goerami's zijn de andere vissen klein.

Groet Dorina
 
Ja dan zou ik een koffer kopen die Pets place nu in de folder heeft staan met alle benodigde testen voor 29,95.
beste zijn de bacteri�n van Velda stond in een ander topic of die van JBL.
Je kan ook losse testen kopen maar dan ben je wel duurder uit denk ik. Ook Bol.com verkoopt zo n koffer nu.
 
Dan is die van de pets place dus goedkoper (en dichtbij voor mij en vandaag open).
Hoop dat ze de juiste bacterien dan ook hebben.

Meer dan 1 x toevoegen? Bijv elke week of bij elke verversing?
 
Normaal is 1x toevoegen wel voldoende hoor.
Hier konden ze die koffer alleen maar bestellen. Dat verschilt per filiaal dus. hij staat in het nieuwste boekje dat nu in de winkels ligt. Hij is dus van Super Fish.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan