Wat is er nieuw

Waterwaardes blijven niet goed, wie helpt?

Aquaboon

Active member
Lid geworden
3 juni 2020
Leeftijd
36
Hoi,

Ik lees al een poosje mee op dit forum, maar niet eerder gereageerd. Maar nu heb ik toch een brandende vraag. Ik zal eerst mijn situatie uitleggen. We hadden een nano aquarium met neon tetra's. Deze ging lek, waardoor we gelijk de overstap maakten naar een Juwel Primo 110 (80 cm breed, 110 liter). Op advies van de winkel hebben we er een voedingsbodem in gedaan, met daarop substraat en daarop zwart zand. De visjes zijn ivm de lekkage gelijk iver geplaatst en dit ging weken goed. Ook geen vreemde waardes. Nu hebben we de afgelopen weken er geleidelijk visjes bijgeplaatst. Het huidige visbestand:
5 Corydoras Panda (als laatste erbij gekomen)
6 Rasbora Galaxy
6 vijfstreep barbeel
10 neon tetra
3 guppy
3 platy
De waardes via de sneltest bleven goed, maar toch ging er na een ruime week een Corydoras Panda dood, helaas... Na veel lezen de Colombo testkoffer aangeschaft. Bleek dat NH3 0,5 mg/l is, 12 uur na 50% verversing. Deze waarde staat ook niet op de sneltest... gelijk weer de helft van het water ververst. Elke dag testen we de NH3 weer, bijna elke dag komt er dezelfde waarde uit en verversen we weer de helft. Dit duurt nu 7 dagen. Gelukkig geen dood visje meer. De vissen zwemmen ook lekker rond. Ze hebben veel schuilplekjes en er staan een stuk of 35 planten in, o.a. waterpest en valisneria, 5 drijfplanten met veel baby's en 2 soorten mos. Ze krijgen nu (uit voorzorg) om de dag een klein beetje voer. De lamp staat 8 uur per dag aan. Er zitten elzenproppen in het filter, las ergens dat dat goed was voor een lagere ph en hoger CO2. De koolstoffilter hebben we uit de pomp gehaald.
De overige waardes vandaag:
KH 9
PH 7,5
NO2 en NO3 blijven 0
CO2 dropchecker overwegend blauw. Elke dag voegen we 2,5 ml CO2 toe.
Wat kunnen we (nog meer) doen voor onze vissen? Elke dag de helft van het water verversen voelt niet zo goed, alsof de bak geen kans krijgt om het zelf op te starten. Maar als dit toch beter is, blijven we dit doen.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Alvast een paar vragen. Mensen met meer verstand van waterwaardes zullen vast nog wel reageren.
Hoe lang draait het aquarium nu?
Wat voor filter zit erin?
Wat voor substraat heb je gebruikt?

Ik zou denken dat je na een week nh3/4 te meten ook wel nu no2 en no3 zou moeten kunnen meten want de nh3/4 wordt in no2 en daarna in no3 omgezet. Zolang je nh3/4 meet zou ik dagelijks flink verversen want deze moet 0 zijn.
Als ik een gok mag doen dan is de bacteriecultuur nog niet op orde om alle belasting te verwerken.

Het indraaien van een aquarium met vis is de aller lastigste manier. Normaal zou je namelijk die NH3/4 lekker laten oplopen en dan groeien vanzelf de bacteriën wel die het omzetten naar No2 maar nu moet je wel verversen en komt dit allemaal veel langzamer op gang. Dus dat je na 7 dagen nog geen conversie van NH3/4 naar No2 hebt verbaasd mij helemaal niets. Op deze manier een aquarium indraaien kan wel tot 3 maanden duren.

Mijn advies is dus vooral een lange adem hebben en doorgaan met wat je doet. Op een gegeven moment over een week (of twee) zal de NH3/4 afnemen en zul je No2 gaan meten en dan begint het feest opnieuw. De No2 zal oplopen en moet je weer water verversen tot het gedeelte op gang is die No2 omzet naar No3.

Ik begrijp echter niet zo goed waarom je vis bent gaan toevoegen. In deze situatie was het indraaien met een groepje neons en het daar voor zo'n twee maanden bij laten veel idealer geweest dan steeds vis toevoegen als de stikstofkringloop nog niet op gang is. Nu te laat maar wellicht voor een volgende die dit leest.

Laatst bewerkt:
Dat vloeibare spul is geen CO2 en daarvan zal de dropcheck niet veranderen.

Na een 7 dagen zou je toch wel al NO2 moeten meten.
Wat en hoeveel zit er in je filter?
Hoeveel voer je?

Het indraaien van een aquarium met vis is de aller lastigste manier. Normaal zou je namelijk die NH3/4 lekker laten oplopen en dan groeien vanzelf de bacteriën wel die het omzetten naar No2 maar nu moet je wel verversen en komt dit allemaal veel langzamer op gang. Dus dat je na 7 dagen nog geen conversie van NH3/4 naar No2 hebt verbaasd mij helemaal niets. Op deze manier een aquarium indraaien kan wel tot 3 maanden duren.

Mijn advies is dus vooral een lange adem hebben en doorgaan met wat je doet. Op een gegeven moment over een week (of tww) zal de NH3/4 afnemen en zul je No2 gaan meten en dan begint het feest opnieuw. De No2 zal oplopen en moet je weer water verversen tot het gedeelte op gang is die No2 omzet naar No3.

Ik begrijp echter niet zo goed waarom je vis bent gaan toevoegen. In deze situatie was het indraaien met een groepje neons en het daar voor zo'n twee maanden bij laten veel idealer geweest dan steeds vis toevoegen als de stikstofkringloop nog niet op gang is. Nu te laat maar wellicht voor een volgende die dit leest.
uhu, en pas op met dat NO2, want dan ga je dooie vissen krijgen

Bedankt voor jullie snelle reactie!
Er zit een Bioflow One Filterpomp in. Hier zitten filterwatten in en een blauwe en groene spons. Deze zaten erin bij aanschaf. En nu dus ook elzenproppen.
Na 3 weken indraaien met de Neon tetra's gingen we ervan uit dat we het visbestand konden uitbreiden. In de winkel vonden ze dat ook goed, maar dat zegt niks natuurlijk...
Wij gaan er inderdaad ook vanuit dat de bacteriecultuur nog aan het opstarten is. Hoe kunnen we dit stimuleren?
De vissen krijgen nu om de dag een klein beetje granulaat, wat ze binnen een minuut op hebben en de bodem dus niet bereikt. Meer durven we niet te geven.
Hoe kunnen we de CO2 waarde laten stijgen of moeten we ons daar nu niet druk om maken? Mij leken de KH en PH ook aan de hoge kant.
Jullie advies is dus dagelijks 50% blijven verversen totdat hij 0 is?
En dan gaan vrezen voor de nitrietpiek. Echt zo naar dit!!

Heeft er iemand nog een antwoord op m'n overige vragen of advies over hoe nu verder?

Voorlopig niets doen, dat wil zeggen verversen om de NO2 tegen te gaan tot de waarden daarvan 0 zijn en blijven, dan ga je de No3 meten en de andere waarden, vanuit die gegevens kan je verder kijken, de waarden nu zijn niet zo belangrijk, eerst de vissen in leven zien te houden.

Ik ga met Ton mee en de no2 en nh3/4 laag houden is nu de prioriteit en als dat allemaal op orde is zou je eens kunnen kijken naar de andere waarden.

Oké bedankt! En met verversen bedoel je elke dag 50% waterwissel? Geen bacteriestarter of cultuur erbij? Die heb ik 2 maanden geleden bij de start er ook in gedaan.

En om de dag minimaal blijven voeren of houden de visjes dat geen weken vol?

Bioflow one is wel een redelijk compact pompje met dus beperkte filtercapaciteit. Ik zelf gebruik en gebruikte ook altijd de filters van Juwel maar dan de M series, veel meer capaciteit. Zou mij niets verbazen als je filter met dit bestand de afvalstoffen niet goed kan en mogelijk gaat verwerken. Waar je voor zou kunnen kijken is of het mogelijk is poreus materiaal in het filter te doen, dit vergroot het biologische oppervlak aanzienlijk waardoor de stikstofcyclus beter draait.

Verder begrijp ik uit jou verhaal dat je vloeibare 'co2' gebruikt. Dit is geen echte Co2 maar een vloeibare koolstofbron. Omdat het geen gas is zal je dropchecker hier niet op reageren (zoals eerder al aangegeven zie ik nu :DD). Heb ook ff gekeken naar directe Co2 tests maar die zijn ook niet geschikt voor vloeibare 'Co2'. Oftewel met jou setup is dit niet meetbaar, wellicht dat hier nog slimmeriken zijn die daar een truc op hebben. Dus zou mij gewoon aan de dosering van de fabrikant houden, dan moet je sowieso veilig zitten. Zou niet meer gaan toevoegen om je pH te verlagen omdat je het dus niet kan meten met risico dat je de vissen kunt vergiftigen. Maar zou me voor nu daar even niet mee bezig gaan houden, eerst je stikstofcyclus in orde daarna zou ik pas met andere factoren aan de haal gaan.

Verder wat voeren betreft kun je volgens mij beter te weinig dan teveel geven. Als er echt vermagering optreedt moet je natuurlijk wel gaan handelen.

Succes.

Laatst bewerkt:
Bedankt weer voor alle uitleg. Heel fijn ☺
Heb je een voorbeeld van poreus filtermateriaal wat in mijn filter zou passen? Moeten de huidige sponzen er dan uit?

Siporx is gesinterd glas en een goed filtermateriaal. Als dat ook in de filter komt dan zal er waarschijnlijk om plaats te maken iets anders uit moeten en meestal is dat dan iets van sponzen.

Zou niet meer gaan toevoegen om je pH te verlagen

Carbo verlaagt ook niet de ph of kh want als dit ontleed in het water verhoogd het de co2 amper namelijk. Ik dacht dat het iets scheelt van 0,7mg per liter dus amper waarneembaar.

Bedankt weer voor alle uitleg. Heel fijn ☺
Heb je een voorbeeld van poreus filtermateriaal wat in mijn filter zou passen? Moeten de huidige sponzen er dan uit?

Ja ik geloof dat Juwel net voor de pomp van jou niet van die mooie cassettes met poreus materiaal heeft. Je zou onderin het bakje wat poreus filtermateriaal kunnen doen met daarbovenop een van je sponsen. Evt klein laagje filterwat bovenin voor het grove vuil en deze geregeld schoonmaken en of vervangen. Je biologische filter zo veel mogelijk met rust laten en indien dit gespoeld moet worden dan met aquariumwater. Je kan bij de LFS meestal wel losse, meestal keramische korrels of blokjes kopen. Kijk wel even naar de maat.

Carbo verlaagt ook niet de ph of kh want als dit ontleed in het water verhoogd het de co2 amper namelijk. Ik dacht dat het iets scheelt van 0,7mg per liter dus amper waarneembaar.

Oké nou dan is het ongeschikt voor pH regulering. Maar neem aan dat je dat ook niet ongestoord erin kan blijven gooien toch?

Ik ga op zoek naar Siporex. Kheb er al weer heel wat over gelezen. Klinkt goed ?
Ik kom er net achter dat we Bioflow Super filter hebben. Dat scheelt wel iets qua capaciteit.

Ahh nou dan heb je wel ruimte voor het bovenstaande, kan zelfs een cirax cassette in van Juwel, maar zijn denk wel wat prijziger dan de Siporex. Kijk maar komt vast goed zo.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan