Wat is er nieuw

Waterwaardes, co2

Roontje

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2019
Berichten
67
Leeftijd
59
Locatie
Rotterdam
Goedendag all tesaam

Ik heb een gezelschapsbak van 120x50x50 300 liter

Mijn KH waarde is 9 (druppeltest)
PH waarde is 6.8
CO2 momenteel 1 druppel per seconde (in opbouw)
heb zwart grind op de bodem 0-2 mm

Bij een aquariumzaak kreeg ik te horen dat een KH waarde van 10 te hoog is en dat 9 prima is. Maar elders krijg ik te horen dat de KH waarde tussen de 3 en 5 moet zitten gemiddeld. Dit is nogal verwarrend.

Een van mijn vragen is dan ook.


Vraag 1 Wat is jullie gemiddelde KH waarde?

Ik zou graag naar een gemiddelde KH waarde van 5 a 6.

Ik vul mijn bak bij met gewoon kraanwater, geen osmose of regenwater.

Vraag 2 Hoe kan ik mijn KH waarde terugbrengen naar een lager gemiddelde? (Kan ik dat het beste doen door over turf te filteren of zijn er andere middelen, buiten de middeltjes van de aquariumzaak).

Vraag 3 Is het waar dat hoe hoger de KH waarde (binnen de norm van een gezelschapsbak) dat de PH waarde dan ook stabieler is.

Als ik kijk naar het schema hieronder en ik voer mijn KH waarde en mijn PH waarde in dan kom ik uit op 45 wat houden dat soort getallen in, zijn dat het aantal CO2 druppels (wild quess),

Vraag 4 Wie kan mijn meer vertellen over dat soort waardes/
 

Bijlagen

  • co2-in-a-planted-aquarium (1).jpg
    co2-in-a-planted-aquarium (1).jpg
    282.3 KB · Weergaven: 82
45 staat dan voor 45 ppm (parts per million) of 45 mg/l en dat is dan de CO2 gehalte
 
Ik denk dat het afhankelijk is van wat je in je bak wil houden wat de beste waarden zijn.
 
Alvast bedankt voor jullie respons

Nog even ter aanvulling!!

Mijn licht brand 8 uur per dag.
Ik heb een redelijke plantenbak.
Een rotspartij en een flink stuk hout

@ rjoemman

ik heb een berekening gevonden van het aantal druppels CO2 klopt deze berekening.

(aantal liter water x carbonaathardheid (dH) (voor Rotterdam is dit het getal 8.5) : 50 CO2 dus dan is de som in mijn geval 300 x 8.5 : 50= 51 bellen per minuut.
 
Je kan volgens mij niet op 45 mg zitten als je 1 bel per seconde toevoegt op een bak van 300 liter. Hoe heb je deze waarden gemeten en gebruik je ook een dropchecker? Ik heb ook een bak van 330 liter en moet voor zo n ph dik 200 bellen toevoegen bi een kh van 9.

ik heb een berekening gevonden van het aantal druppels CO2 klopt deze berekening.
Die berekeing ken ik en dat is vaak om te starten op een veilige manier zonder het risico dat je gelijk teveel toevoegt maar als jij op 45 mg co2 zit dan is dat erg veel. Boven de 25 mg is al vrij veel namelijk.
 
Je kan volgens mij niet op 45 mg zitten als je 1 bel per seconde toevoegt op een bak van 300 liter. Hoe heb je deze waarden gemeten en gebruik je ook een dropchecker? Ik heb ook een bak van 330 liter en moet voor zo n ph dik 200 bellen toevoegen bi een kh van 9.


Die berekeing ken ik en dat is vaak om te starten op een veilige manier zonder het risico dat je gelijk teveel toevoegt maar als jij op 45 mg co2 zit dan is dat erg veel. Boven de 25 mg is al vrij veel namelijk.

Klopt ook wat je zegt Jessica, ik ben weer opnieuw begonnen met het toevoegen van co2. Vandaar de 1 bel per seconde

Maar als ik uitga van de berekening dan klopt die van geen kant of is erg voorzichtig ingeschat, dan zou die 45 die in de tabel overeenkomt nog minder zijn dan de 51 berekening die er bij mij uitkwam

Ja ik heb er ook een dropchecker inzitten maar die verkleurt slecht moet ik zeggen.

Ik kreeg ook van die aquariumzaak te horen dat ik met een KH van 10 veel te veel CO2 toe diende terwijl de PH waarde 6,8 was. Een verkoper adviseerde mij om de co2 uit te zetten en dan weer langzaam co2 toevoegen, vandaar de herstart qua co2
 
@ Jessicapilon

IK heb de ph waarde gemeten met zo een strip en de KH waarde met een druppeltest
 
Ja daar zit denk ik het probleem want teststrips zijn niet al te betrouwbaar en met druppels kan er zomaar een hele andere waarde uitkomen. Het beste is om met een co2 checker te werken en te zorgen dat die mooi lichtgroen is.

Je geeft zelf al aan dat je checker slecht verkleurd dus ik denk dat je bedoeld dat die weinig verkleurd en dus niet lichtgroen is want dat zou hij zeker meten zijn met zoveel co2.
 
@jessicapilon

mag ik vragen aan de hoeveel druppels jij zit per minuut.

Ik overweeg om een co2 controler aan te schaffen, dit om een stabiele bak te krijgen en te behouden. Goed voor vissen en planten

Heeft iemand daar ervaring mee.
 
Een controller werkt erg fijn en ik heb die van Dennerle maar die is prijzig en ze zijn er goedkoper. Zelf zit ik wel rond de 250 bellen denk ik dus amper te tellen maar de controller regelt de hoeveelheid en slaat af als de ingestelde ph is bereikt. Ik moet de ph van 7.9 naar 6.8 verlagen dus dat is een aardig stukje.
De visvoerwebwinkel verkoopt ook de wat goedkopere controllers voor rond de 100 euro.
 
Een controller werkt erg fijn en ik heb die van Dennerle maar die is prijzig en ze zijn er goedkoper. Zelf zit ik wel rond de 250 bellen denk ik dus amper te tellen maar de controller regelt de hoeveelheid en slaat af als de ingestelde ph is bereikt. Ik moet de ph van 7.9 naar 6.8 verlagen dus dat is een aardig stukje.
De visvoerwebwinkel verkoopt ook de wat goedkopere controllers voor rond de 100 euro.
Ik zag de MIlwaukee cm122 online, ook bij de visvoerwinkel maar daar stuitte ik op niet op voorraad, echter dat lijkt mij een geschikte controler

Ik ga als leidraad toch maar de dropchecker erbij betrekken.

en dan de controler er naast als de ph waterwaardeagent

Mag ik je vragen waar jij de electrode heb zitten in in je bak

Ik neem aan ver van de co2 inlaat, heb je hem onder in de bak of boven in de bak hangen.
 
Nou zover ik weet kan de controller wel even helemaal onderwater maar niet voor lang en wellicht verschilt dit per merk. Ik heb hem rechtsboven hangen en dien de co2 toe via de spraybar.
 
Nou zover ik weet kan de controller wel even helemaal onderwater maar niet voor lang en wellicht verschilt dit per merk. Ik heb hem rechtsboven hangen en dien de co2 toe via de spraybar.
De controller zou ik niet onder water doen, John 😉 de probe wel!
 
1 Mijn KH is altijd laag, tussen 0.5 en 1.5.
2 Je KH verlagen kan alleen betrouwbaar met osmose oid. andere middeltjes als turf en zuren kleven meer nadelen dan voordelen aan.
3 nee, dat is een misvatting, bij normaal onderhoud is er geen natuurlijk proces dat je pH zodanig kan laten dalen of stijgen dat je een enorme buffer nodig hebt.
 
Goedemorgen nogmaals

Ik heb hieronder een tekening gehangen met de situatie van mijn bak.

Ik moet daar een electrode van een controler ophangen.

Weet iemand hier een pasklare oplossing voor. Ik zou niet weten hoe ik die controler op zijn plek kan hangen om die rand heen. Ik ga ervanuit dat er meerdere mensen hier zitten die ook een controler hebben en tegen het zelfde euvel zijn aangelopen.

mvg Ronald
 

Bijlagen

  • overzicht.jpg
    overzicht.jpg
    24.4 KB · Weergaven: 77
De controller zou ik niet onder water doen, John 😉 de probe wel!
Zelfs dat behoeft nuance; er zijn elektrodes die je onder water kan doen maar in de meeste gevallen blijft het beste om de bovenkant boven het wateroppervlak te houden...🙂😉
 
Zelfs dat behoeft nuance; er zijn elektrodes die je onder water kan doen maar in de meeste gevallen blijft het beste om de bovenkant boven het wateroppervlak te houden...🙂😉
Nou om ook een duit in het zakje te doen zou ik zeggen Ben bedoelt niet de gehele probe maar het onderste deel:DD.
 
Goedendag all tesaam

Ik heb een gezelschapsbak van 120x50x50 300 liter

Mijn KH waarde is 9 (druppeltest)
PH waarde is 6.8
CO2 momenteel 1 druppel per seconde (in opbouw)
heb zwart grind op de bodem 0-2 mm

Bij een aquariumzaak kreeg ik te horen dat een KH waarde van 10 te hoog is en dat 9 prima is. Maar elders krijg ik te horen dat de KH waarde tussen de 3 en 5 moet zitten gemiddeld. Dit is nogal verwarrend.

Een van mijn vragen is dan ook.


Vraag 1 Wat is jullie gemiddelde KH waarde?

Ik zou graag naar een gemiddelde KH waarde van 5 a 6.

Ik vul mijn bak bij met gewoon kraanwater, geen osmose of regenwater.

Vraag 2 Hoe kan ik mijn KH waarde terugbrengen naar een lager gemiddelde? (Kan ik dat het beste doen door over turf te filteren of zijn er andere middelen, buiten de middeltjes van de aquariumzaak).

Vraag 3 Is het waar dat hoe hoger de KH waarde (binnen de norm van een gezelschapsbak) dat de PH waarde dan ook stabieler is.

Als ik kijk naar het schema hieronder en ik voer mijn KH waarde en mijn PH waarde in dan kom ik uit op 45 wat houden dat soort getallen in, zijn dat het aantal CO2 druppels (wild quess),

Vraag 4 Wie kan mijn meer vertellen over dat soort waardes/
1, mijn KH houd in op 3
2, enige goede manier is om demi/osmose water te gebruiken.
Hetzij puur en dat remineraliseren naar wens of versnijden met kraanwater
3, een KH van 3 graden geeft al voldoende stabiliteit, maar 10 is ook niet erg om te hebben
4, die tabel is achterhaald en hopeloos verouderd.
Er zijn tal van processen die invloed hebben op de PH zonder invloed te hebben op de CO2 concentratie.
Volgens die mooie tabel zit ik op 50ppm CO2 terwijl m’n dropchecker net aan 20ppm aangeeft
 
die tabel is achterhaald en hopeloos verouderd.
Er zijn tal van processen die invloed hebben op de PH zonder invloed te hebben op de CO2 concentratie.
Volgens die mooie tabel zit ik op 50ppm CO2 terwijl m’n dropchecker net aan 20ppm aangeeft
Het kan een indicatie zijn maar soms sla je de plank ook mis door andere invloeden zoals Wouter al aangeeft en ik zit ook veel lager in de co2 dan wat de tabel laat geloven.
 
de pH heeft geen invloed op de CO2 concentratie maar enkel (en altijd) op de verhouding van HCO3 en CO2,

Het probleem van de tabel is vooral dat bepaling van HCO3, CO2 en/of pH vaak niet nauwkeurig genoeg is om met de tabel te werken.
maw de tabel heeft altijd gelijk, jouw meetgegevens zelden.
 
Het is en blijft een ingewikkelde materie die tabel en de meningen verschillen er nog weleens over.
 
Goedemorgen nogmaals

Ik heb hieronder een tekening gehangen met de situatie van mijn bak.

Ik moet daar een electrode van een controler ophangen.

Weet iemand hier een pasklare oplossing voor. Ik zou niet weten hoe ik die controler op zijn plek kan hangen om die rand heen. Ik ga ervanuit dat er meerdere mensen hier zitten die ook een controler hebben en tegen het zelfde euvel zijn aangelopen.

mvg Ronald
Ik de elektrode in het water hangen aan zuignappen, er zit een heel lang draad aan. De pH controller zelf heb ik in de kast hangen, en aan het deurtje het "bedieningspaneel". Het draad van de elektrode loopt naar de controller toe 🙂
 
Vaak zit er wel een houder bij de electrode om hem in de bak te hangen maar wellicht verschilt dat electrode.
 
Nou zover ik weet kan de controller wel even helemaal onderwater maar niet voor lang en wellicht verschilt dit per merk. Ik heb hem rechtsboven hangen en dien de co2 toe via de spraybar.
De controller zou ik niet onder water doen, John 😉 de probe wel!
Zelfs dat behoeft nuance; er zijn elektrodes die je onder water kan doen maar in de meeste gevallen blijft het beste om de bovenkant boven het wateroppervlak te houden...🙂😉
Nou om ook een duit in het zakje te doen zou ik zeggen Ben bedoelt niet de gehele probe maar het onderste deel:DD.
Technisch gezien is de probe het deel dat in het water moet, de rest is de behuizing.
Nou! Is het nu klaar met dat eigenwijze "vliegenafvangen" gedoe! Bah! Dat het beheer hier niet ingrijpt! Oh, wacht even het beheer is hier partijdig!

🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂😉😉😉😉😉😉

(Goedenavond brave borsten.)
 
Nou! Is het nu klaar met dat eigenwijze "vliegenafvangen" gedoe! Bah! Dat het beheer hier niet ingrijpt! Oh, wacht even het beheer is hier partijdig!
Je weet niet half hoe eigenwijs die soms zo vervelende beheerder kan zijn:pp
 
Vaak zit er wel een houder bij de electrode om hem in de bak te hangen maar wellicht verschilt dat electrode.


Bedankt jullie allen voor het meedenken. Ik heb er zelf een gefabriceerd van een aluminium strookje.

Wat ik me afvraag ik heb deze vraag ook al neergelegd bij de verkoper van mijn controler, maar die wacht op antwoord bij de leverancier. 😒

Als ik de door mij ingestelde waarde bereikt is slaat de controler uit, zoals het hoort. Maar nu komt het vreemde, daar na slaat hij elke 3 seconde aan om vervolgens weer co2 door te geven. Waarbij het magneetventiel elke 3 seconde zich weer opent en sluit.

Ik vind dat nogal vreemd omdat de ingestelde waarde niet elke 3 seconde afwijkt waardoor hij weer co2 mijn bak in moet blazen.

In de beschrijving mbt mijn controler kan ik daar niets over vinden.

Ik hoop dat iemand dit bekend in de oren klinkt en weet hoe dat komt of wat er aan te doen is.

Bijgaand een filmpje over dit euvel.

Ronald
 

Bijlagen

  • 20211021_151912.mp4
    142.5 MB
Laatst bewerkt door een moderator:
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan