Wat is er nieuw

Waterwaardes en voeding planten.

Lid geworden
20 december 2024
Leeftijd
37
Goede morgen allemaal,

Vandaag zou ik graag wat tips/advies willen over de waterwaardes en voeding voor mijn planten.
Het aquarium staat nu een aantal weken te draaien en de platen groeien goed. Sommige zie je echt met de dag groeien.
Ik voeg co2 toe +/-2 bellen per sec en de DC is mooi lichtgroen. (200L aquarium)
Als voeding gebruik ik voeding van hsaqua op advies van de aquariumspeciaalzaak.(zie foto)
Nu meet ik de volgende waardes:
Nh3 :0
No2 :0
No3 : 10 misschien nog minder
Po4 : 0.5
Ph :7
Gh :8
Kh :7

Ik vind zelf de no3 misschien aan de lage kant maar ik voeg al het maximale toe kwa voeding. Op de fles staat 5/20 ml week per 100L (het is een 200L aquarium)
Dus 40ml per week ( ik doe 2 x 20)
Nu is mijn vraag zijn de waterwaardes goed of zou ik nog meer voeding kunnen toevoegen en dan misschien dagelijks een dosis in plaats van 2x per week.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
17353790926425367661177676352464.jpg
17353791044078202572470980978176.jpg

Ik vindt dat je waarden goed zijn en als alles goed groeit en je geen algen hebt dan zou ik niks veranderen. Wel denk ik dat je qua voeding niet goedkoop uit bent ;))

als ik ga omrekenen kost de voeding ongeveer €1,25 per week zoals ik het nu doseer. Ik weet ook niet of deze voeding goed is ik ben gewoon op het advies van de verkoper af gegaan.
Ideeën over betere voeding zijn altijd welkom als jullie zeggen dat deze voeding goed is laat ik het gewoon zo.

Nee daar is mij niks over bekend en dit staat ook niet op de verpakking. Wat is hier precies de reden van? Ik probeer namelijk zo min mogelijk water te wisselen (10/20%week) zolang de waterwaardes goed zijn.

ik ben gewoon op het advies van de verkoper af gegaan.
Tijd voor een andere LFS
Merken, van plantenvoeding, waarbij niet duidelijk staat vermeld wat je exact aan het water toevoegt moet je gewoon niet gebruiken.
(HS Aqua, JBL, Eheim, Superfish, AquaMedic, Colombo, Fluval, JBL, Tetra, Velda)

Bijlagen

• HS.png
    HS.png
    394.2 KB · Weergaven: 15
Dan is het waarschijnlijk bedoeld voor gebruik met de EI methode. Deze gaat ervan uit dat je zoveel voeding geeft dat je zonder nameten zeker weet dat het altijd genoeg is. Een beetje zoals vaak in restaurants. Liever bij het afruimen een halfvol bord weer meenemen dan te weinig aanbieden.
Wat je dan niet wilt is dat het allemaal gaat opstapelen en zodoende teveel wordt. Door elke week 50% water te vervangen ruim je als het ware het half leeg gegeten bord af.
Als je niet zoveel water wilt wisselen zul je minder mest moeten gebruiken. Met een druppeltest kun je af en toe controleren of je dosis een beetje klopt.

De LFS waar ik kom ben ik eigenlijk altijd zeer tevreden over geweest. Mooie planten groot vissen bestand en zeker niet te duur. Wel ben ik er 10 jaar tussenuit geweest en er zit inmiddels een andere eigenaar in.
Welke LFS zouden jullie adviseren regio Eindhoven/Helmond.
En op welke andere planten voeding zou ik eventueel kunnen overstappen.

Tijd voor een andere LFS
Merken, van plantenvoeding, waarbij niet duidelijk staat vermeld wat je exact aan het water toevoegt moet je gewoon niet gebruiken.
(HS Aqua, JBL, Eheim, Superfish, AquaMedic, Colombo, Fluval, JBL, Tetra, Velda)
Ja, daar heb ik me ook over verbaasd bij profito. Er zijn blijkbaar best veel producten waarbij je geen idee hebt wat je eigenlijk toevoegt.

Je kunt gewoon bij je LFS blijven, maar zorg dat je zelf de expertise in huis haalt. En dat is minder moeilijk dan je denkt, want met alle forianen samen komen we een heel eind.

Wat betreft plantenvoeding ben ik zeer tevreden over de poeders van aquariumbemesting.nl. Dan kun je op iedere waarde zelfstandig sturen en je weet wat je toevoegt. En het is nog goedkoper ook.
De poeders voor 'basisvoeding' zijn:
K2SO4 met KNO3 oplossen (dan heb je die kalium-nitraatmix) in één fles
KH2PO4 voor de fosfaatmix in één fles
tensococktail in één fles.(mineralen en sporenelementen)
Als flessen gebruik ik oude drankflessen van 1 l met groen glas.
Verder heb je nodig: precisieweegschaal (kun je daar ook kopen, of googlen op diamantweegschaal)
Er wordt gedemineraliseerd water geadviseerd, maar ik gebruik gewoon kraanwater en dat gaat prima.

Om je waarden te monitoren, heb je nodig:
nitraattest, fosfaattest, ijzertest ( als maat voor de toe te voegen hoeveelheid tensomix.)

Zie mijn ondertekening....

Dankjewel voor alle reacties.

Ik blijf sowieso bij dezelfde LFS ik was gewoon benieuwd of in de regio nog andere (goede zaken) zijn. Helaas zijn de meeste leuke winkels en de winkels waar mensen werkte met passie voor het aquarium hier in de regio de laatste 15 jaar verdwenen.
Kwa voeding betreft maak ik eerst deze fles op en ik blijf het water goed controleren (doormiddel van druppels natuurlijk) ik moet alleen nog ff een test voor ijzer halen deze heb ik niet.

Zolang je deze all in one gebruikt, zul je niet direct naar ijzer hoeven kijken. Pas als je de tensomix gaat gebruiken, moet je een manier hebben om te controleren of je niet te weinig/ teveel toevoegt.

Ja, daar heb ik me ook over verbaasd bij profito. Er zijn blijkbaar best veel producten waarbij je geen idee hebt wat je eigenlijk toevoegt.
Dat is zeker waar.
Maar de gemiddelde consument heeft hier geen notie van. Die krijgt een flesje in de handen gedrukt en daar gaat ie het dan mee doen.
Wellicht geen opzet van de LFS, maar om van elk product het fijne te weten is bijna onbegonnen werk.
En daarbij is de gemiddelde consument is gemakzuchtig, goed van vertrouwen en doet zelf nauwelijks onderzoek.

Zaken als Pets Place weten vaak al helemaal niet wat ze verkopen en voor je het weet heb je van doen met een stagiaire.

Kan het mis hebben maar denk dat er redelijk wat LFS zijn die dit niet vertellen (of zelf niet eens weten).
Bij alle LFS waar ik ben geweest is mijn conclusie (helaas) altijd hetzelfde; ze hebben de kennis van de gemiddelde aquariaan (met alle respect voor de gemiddelde aquariaan) Ze hebben de meeste kennis over vissen. Nauwelijks kennis van zaken omtrent CO2, plantenvoeding of belichting. Uitzonderingen daargelaten.

Het is ook best ingewikkelde materie, dat is echt niet zomaar aan iedereen besteed om dat uit te pluizen. Maar ik ben van mening dat zeker een aquariumwinkel zou moeten weten wat ze verkopen en wat iets doet....

Bij alle LFS waar ik ben geweest is mijn conclusie (helaas) altijd hetzelfde; ze hebben de kennis van de gemiddelde aquariaan (met alle respect voor de gemiddelde aquariaan) Ze hebben de meeste kennis over vissen. Nauwelijks kennis van zaken omtrent CO2, plantenvoeding of belichting. Uitzonderingen daargelaten.
Ik sta altijd beetje in dubio hierover. Aan de ene kant zou het mooi zijn als de winkels hier zeer veel kennis over zouden hebben om iedereen, die dat wil, zo goed mogelijk te helpen en adviseren. Aan de andere kant vind ik dat iedereen zelf op onderzoek uit moet, juist omdat de meeste mensen een aquarium hebben om levende have in te houden.

Wanneer je dagelijks voeding kan toedienen verdient dit voorkeur boven langere periodes. Voor je planten voeding zou ik je willen aanraden om een bij aquariumbemesting.nl te kijken. Je koopt daar goedkoop in poedervorm die vervolgens aanlengt met water. Je kan verschillende soorten kopen wat je dan de mogelijkheid geeft om precies en efficient te voeden wanneer nodig.

Zelf gebruik sinds enkele* maanden is de vloeibare Complete van aquariumbemesting
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete-2500-2x
*daarvoor Colombo FloraGrow Pro (versie incl nitraat/fosfaat)

Ik doseer via doseerpomp dagelijks 6.0 ml op 246L (advieshoeveelheid is omgerekend 8.4 ml) maar wel met een 25% wekelijkse waterwissel (i.p.v. 50%) om een opstapeling van waarden te voorkomen.
Dit resulteert in een PO4=2 (een ruime 2) en NO3=25 (beiden in het begin vaak gemeten met Salifert druppeltesten)

Gezien de voorraad (2 x 2.5L = €55 voor ruim 2 jaar gebruik voor een 246L zwaar beplante bak) kan ik voorlopig nog wel even vooruit.
Daarna ga ik ook over op poeders om beter bij te sturen, weegschaal heb ik al.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan