Wat is er nieuw

Waterwaardes met strip

Lippertdenise

Well-known member
Lid geworden
13 november 2021
Berichten
131
Leeftijd
35
Locatie
Enschede
Momenteel heb ik mijn digitale meters nog niet binnen, dus ik moet het even met strips doen.
Ik heb begrepen dat die niet bepaald betrouwbaar zijn.
Maar ik snap er echt geen hol van! haha.
Ik wist niet dat het zo'n "gokwerk" zou zijn pfff,..

Ik wil mijn aquarium indraaien op 80% osmose & 20% kraanwater.
(Ik probeer de kweker zijn waardes te evenaren.)
Zolang ik mijn meters niet heb, is het dus gokken.
(Ik denk er wel over na om druppeltest te gaan kopen, ik vrees namelijk dat mijn bestelling er langer over doet dan wenselijk is.)

Kan iemand me uitleggen hoe ik dit moet aflezen? 😅
 

Bijlagen

  • ECF1FB71-0B05-4E49-92F6-880E667CBDAC.jpeg
    ECF1FB71-0B05-4E49-92F6-880E667CBDAC.jpeg
    268.9 KB · Weergaven: 87
Volgens de strip zou het van boven naar beneden: 0, 0, <3 Duitse graden, 0 kH, 6,4 of 6,8 pH (kleur lijkt er tussenin te zitten), en 0 cl.

Probeer eens drie strips tegelijk. Kijken of ze allemaal dezelfde waarde aangeven 😜
 
Volgens de strip zou het van boven naar beneden: 0, 0, <3 Duitse graden, 0 kH, 6,4 of 6,8 pH (kleur lijkt er tussenin te zitten), en 0 cl.

Probeer eens drie strips tegelijk. Kijken of ze allemaal dezelfde waarde aangeven 😜
Oh bedankt! 😄
Ja het is zo haast niet te doen, maar ik heb even geen andere keuze.
(Gelukkig gaat erook nu niks levends in haha.) 😂

Ik zou er 3 tegelijk proberen voor de grap. 😂
Behalve de GH komt het wel aardig in de buurt.
 
Oh komt wel overeen trouwens haha
 

Bijlagen

  • E69AA016-458C-4777-94F8-2B2A4FE7424C.jpeg
    E69AA016-458C-4777-94F8-2B2A4FE7424C.jpeg
    259.1 KB · Weergaven: 79
Prima test..
Water is wat schraal nog GH en KH lijken wat krapjes

Ik test altijd de tussendoor metingen met strips en één keer per 2 week met druppeltest (of in geval van twijfel)
 
Belangrijk bij het meten met strips is dat je heel kort na het natmaken van de strip gaat aflezen ( zie gebruiksaanwijzing ) Chloor meteen aflezen en de overige na 1 minuut . Langer wachten geeft een verkeerde uitslag. Ook strips die over de datum zijn geeft verkeerde waardes aan.
 
Momenteel heb ik mijn digitale meters nog niet binnen, dus ik moet het even met strips doen.
Ik heb begrepen dat die niet bepaald betrouwbaar zijn.
Maar ik snap er echt geen hol van! haha.
Ik wist niet dat het zo'n "gokwerk" zou zijn pfff,..

Ik wil mijn aquarium indraaien op 80% osmose & 20% kraanwater.
(Ik probeer de kweker zijn waardes te evenaren.)
Zolang ik mijn meters niet heb, is het dus gokken.
(Ik denk er wel over na om druppeltest te gaan kopen, ik vrees namelijk dat mijn bestelling er langer over doet dan wenselijk is.)

Kan iemand me uitleggen hoe ik dit moet aflezen? 😅

Bij GH zie je 3 vakjes
3 x groen
1 x paars, 2 x groen
2 x paars, 1 x groen
3 x paars
Jouw stripje zegt 3 x groen dus is je GH minder dan 3 graden Duitse dichtheid (shoot me wat dat betekend)
 
Bij GH zie je 3 vakjes
3 x groen
1 x paars, 2 x groen
2 x paars, 1 x groen
3 x paars
Jouw stripje zegt 3 x groen dus is je GH minder dan 3 graden Duitse dichtheid (shoot me wat dat betekend)
hahaha 😂 ahaa! Ik snapte al niet waarom GH 3 vakjes had. 😂
 
Belangrijk bij het meten met strips is dat je heel kort na het natmaken van de strip gaat aflezen ( zie gebruiksaanwijzing ) Chloor meteen aflezen en de overige na 1 minuut . Langer wachten geeft een verkeerde uitslag. Ook strips die over de datum zijn geeft verkeerde waardes aan.
Dit heb ik gelukkig gedaan 🙂. De strips zijn ook nieuw gekocht.
Ik zou vast wel andere waardes hebben vanaf morgen.
Mijn aquarium stond al een week ingedraaid op kraanwater en heb nu alles vervangen met 80% osmose & 20% kraanwater.
(Zou ook niet helemaal kloppen want er bleef nog 2cm aan kraanwater op de bodem liggen.)

Afwachten dus.
Denk dat ik me prettiger voel bij druppeltest, deze strips maken mij onzeker 😅.

En de stof die de soil bodem geeft,. pff das meer dan verwacht.
 

Bijlagen

  • 39121BB0-0F5A-4F2E-B1E5-1484D20D52A6.jpeg
    39121BB0-0F5A-4F2E-B1E5-1484D20D52A6.jpeg
    143.2 KB · Weergaven: 74
Prima test..
Water is wat schraal nog GH en KH lijken wat krapjes

Ik test altijd de tussendoor metingen met strips en één keer per 2 week met druppeltest (of in geval van twijfel)
Dit zijn de waardes van de kweker:
Ph= 6.2-6.5, kh= 0-1, gh= 4-6, ppm= 150 en de temperatuur is 22-24 graden.

(Het gaat hier trouwens om crystal reds garnalen).
 
heb nu alles vervangen met 80% osmose & 20% kraanwater.
Voor de toekomst zou ik met osmose verversen met een ph verlagende bodem want dan gaat die langer mee dan wanneer je kraanwater gebruikt. Ik doe dat ook en maak het water op de goede waarde met Gh+ mineral.
 
Voor de toekomst zou ik met osmose verversen met een ph verlagende bodem want dan gaat die langer mee dan wanneer je kraanwater gebruikt. Ik doe dat ook en maak het water op de goede waarde met Gh+ mineral.
Ik probeer de kweker waardes te volgen, ben eigenlijk ook nog aan het knoeien nu. 😂
Ik heb wel een verlagende bodem erin zitten trouwens.
 
Hey Lippert

Ik heb nog een tipje voor je

Ik vul ook altijd bij met osmose en dat doe ik aldus
Ik zet een oud stellingrek naast de bak, daar zet ik de 20 l. Jerrycan met kraantje op (heb ik er 5 van, ooit gekocht voor 7,50 per stuk bij de welkoop)
en ik doe een plastic deksel van een verf emmer op het water, door allerlei wonderbaarlijke geodynamische krachten drijft en blijft het deksel altijd onder de straal plakken, maar scheelt je wel ongelofelijk veel dwarrel

Bij een indraaiende bak moet je eigenlijk niet veel meer dan 75% van het water verversen
 
Hey Lippert

Ik heb nog een tipje voor je

Ik vul ook altijd bij met osmose en dat doe ik aldus
Ik zet een oud stellingrek naast de bak, daar zet ik de 20 l. Jerrycan met kraantje op (heb ik er 5 van, ooit gekocht voor 7,50 per stuk bij de welkoop)
en ik doe een plastic deksel van een verf emmer op het water, door allerlei wonderbaarlijke geodynamische krachten drijft en blijft het deksel altijd onder de straal plakken, maar scheelt je wel ongelofelijk veel dwarrel

Bij een indraaiende bak moet je eigenlijk niet veel meer dan 75% van het water verversen
Noem mij maar Denise hoor 😉.

Goeie tip! Die van dekseltje neem ik over.
(Heb geen ruimte voor stellingbak helaas).
Ik heb ook 20L cans, maar dan zonder kraantje.
(Was wel ff een gedoe haha).
Ik had voor nu een ziplock zakje op de bodem gelegd, maar dat mocht niet veel baten.
Had gehoopt dat beetje stofzuigen en bodem water erin te laten, zou helpen met de enorme stofophoping,.. helaas.
Ook raakten wat plantjes los, dus ik moest toch weer wat wroeten. 😅 Het begint al in te zakken, maar ik baal ervan dat t gevolg hiervan, de stof op mijn plantjes en mos blijft liggen.
Komt dat na loop van tijd weer goed?

Ik heb inderdaad ong 85% water vervangen. (filter niet verschoond).
Maar dit komt omdat ik geen rekengenie ben en ik probeerde de balans te halen haha.
Bak draaide gelukkig nog maar net een weekje hoor.
 
Ik had vroeger zo'n schenktuitje van een jeneverfles (met zo'n lucht opneningetje) op de dop van een gewone jerrycan, dat ging heel goed maar duurde wel gruwelijk lang
Zo kwam ik ook op dat rekje.
Die staat normaal in de gangkast, enkelt met ververversen komt ie even voor de bak staan, hoef ik geen uur met een kan te staan, want juist dan gaat je neus jeuken

IMG_20200830_145918.jpg
 
Ik had vroeger zo'n schenktuitje van een jeneverfles (met zo'n lucht opneningetje) op de dop van een gewone jerrycan, dat ging heel goed maar duurde wel gruwelijk lang
Zo kwam ik ook op dat rekje.
Die staat normaal in de gangkast, enkelt met ververversen komt ie even voor de bak staan, hoef ik geen uur met een kan te staan, want juist dan gaat je neus jeuken

Bekijk bijlage 334057
Haha slim bedacht! 😄

Ik heb een kleine huis en totaal de ruimte niet om zoiets te bedenken, voor mij dus echt: roeien met de riemen die ik heb. 😂
Misschien bedenk ik in de toekomst wel iets wat me gaat helpen qua belasting.

Zie je die kast daar staan? Dat is het enigste "opslag"kast die ik in de aanbieding heb voor spullen in huis. 😅
Moet je nagaan hahaha.

Zelfde gedoe met osmoseapparaat; iedereen praat erover of werkt ermee.
Mijn hoofd; "Waar kan ik die dan aansluiten? 😅.
Dus ik doe wel "oldschool" zelf osmose kopen. 😂
 

Bijlagen

  • 926970C3-19D6-488F-A86C-E7C5CBF56FEE.jpeg
    926970C3-19D6-488F-A86C-E7C5CBF56FEE.jpeg
    133.7 KB · Weergaven: 67
(klopt.. als er meer dan de helft water inzit heb je de deksel niet meer nodig, met zo'n spetterstraaltje)
 
Haha slim bedacht! 😄

Ik heb een kleine huis en totaal de ruimte niet om zoiets te bedenken, voor mij dus echt: roeien met de riemen die ik heb. 😂
Misschien bedenk ik in de toekomst wel iets wat me gaat helpen qua belasting.

Zie je die kast daar staan? Dat is het enigste "opslag"kast die ik in de aanbieding heb voor spullen in huis. 😅
Moet je nagaan hahaha.

Zelfde gedoe met osmoseapparaat; iedereen praat erover of werkt ermee.
Mijn hoofd; "Waar kan ik die dan aansluiten? 😅.
Dus ik doe wel "oldschool" zelf osmose kopen. 😂
Bij mij hangt ie in de douche
erg fijn plekje bij vergeetachtigheid
 
Bij mij hangt ie in de douche
erg fijn plekje bij vergeetachtigheid
Hoe dan? ik probeer me dat steeds te bedenken. 😅
Kan die aan de douchekraan gemaakt worden? En dan? Met de jerrycan als opslag eronder?
(Ik moet me echt eens verdiepen in die apparaten).

Ach, heb voor nu ook ff niks te klagen hoor.
De mannetje waar ik het vandaan haal zit 10 min van mij vandaan, en hij maakt voor zijn bedrijf ontzettend veel aan. (1500L per dag).
En hij vraagt er (in mijn ogen) niet veel voor, €2,50 voor 100L.
Als ik er tevreden mee ben dan vind ik het zo ook geen probleem.
 
Ik heb hem ook in de douche en dan op een plaatje hout gemaakt en die staat onder de wasbak en dan zit hij op de kraan van de wasbak aangesloten met een apart hulpstuk. Als ik water nodig heb doe ik de slang in een emmer en klaar is kees.
 
ok, tijd om me daar eens in te verdiepen dus.
Voor nu haal ik het nog even bij mn mannetje weg haha.
 
Nou ik begin al weer aardig zicht te krijgen in mijn bak en heb het weer zo goed mogelijk proberen te decoreren.
(Met nog een steen op hout want die wil nog niet blijven liggen na een week 😂.)

De PH & KH komen (volgens mij) redelijk in de buurt met wat ik wil bereiken, de GH zit nog bij de 3< als ik de strip moet geloven, dus die moet ik langzaamaan hoger zien te krijgen.
Ik ga volgende week de druppeltest kit maar bestellen, heb ik iets meer vertrouwen bij haha.
 
Mijn ervaring is dat de pH een goed stuk lager zit. Daar meet ik 6.8 tegen 7.5 met de druppeltest. En de KH (die met 1 vakje, niet 4) meet ik 3 ipv 6.
De afwijking is dan gek genoeg weer heel betrouwbaar 😁
 
Mijn ervaring is dat de pH een goed stuk lager zit. Daar meet ik 6.8 tegen 7.5 met de druppeltest. En de KH (die met 1 vakje, niet 4) meet ik 3 ipv 6.
De afwijking is dan gek genoeg weer heel betrouwbaar 😁
Ooh Nou ik ben erg benieuwd haha.
Het zou mooi zijn als ik met mijn eerste gok al behoorlijk dichtbij zit.
 
Hallo Denise,

ik heb losse setjes gekocht van Colombo, want wat ik wilde zat niet standaard in een koffer.
Je waterwaardes draaien mogelijk ook nog iets bij als je de vissen erbij doet en meer hout bijvoorbeeld.

Hoe je GH verhoogd zonder KH te verhogen weet ik niet, eigenlijk? Ik vond GH en KH niet precies genoeg op de strip maar kwam toch aardig in de buurt met de druppeltest uiteindelijk.

Mijn pH was in het echt veel hoger dan op de strip dus die is volgens mij echt niet betrouwbaar.

NO2 en NO3 kwamen dan weer wel goed overeen.
En ik meet bij het indraaien ook NH3, ammonium.
Succes met je bak!
 
Ik zou eens kijken naar een koffer van Colombo want die is aantrekkelijk geprijsd.
Ik heb de Colombo testlab professional. Ik ben er erg blij mee. Alleen dat spuitje voor het doseren van de monsters vind ik naar. Ik heb daar een pipet voor aangeschaft. Ongeveer 10 euro zonder verzendkosten en scheelt een boel gedoe.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan