Wat is er nieuw

Waterwaardes niet omlaag

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jules1990
  • Startdatum Startdatum
J

Jules1990

Guest
Hoi allemaal,

Ik bekijk wel eens wat op het forum, maar nog niks geplaats dus eigenlijk nieuw. Ik heb het aquarium virus al sinds jongs af aan en heb al verschillende aquaria gehad. Nu heb ik anderhalf jaar de 30l nanocube van Dennerle met een mix van citroengarnalen en crystal reds. Tijdje geleden uitval gehad en de waardes waren niet goed waaronder een te hoge us van rond de 650 en gh van 11 uit de kraan. Dus een half jaar geleden ongeveer een osmose apparaat aangeschaft om de waardes beter te kunnen bepalen. Nu zijn de waardes wel gedaald, alleen niet spectaculair wat je zou verwachten. Ik vul nu dan ook al een tijd aan met 100% osmose om de gewenste waardes te bereiken. Wekelijks verwissel ik 2 liter op de 30, maar met meten blijft de us voor de wissel tussen de 300 en 400 staan. Net de waardes nog een keer gemeten en gh is 7, kh 6.5, ph7 en us 400. Nu voer ik wel stofvoer bij voor de baby garnalen, misschien dat dat de us beïnvloed. Dat zou toch voor de andere waardes niet van toepassing moeten zijn? Tevens zitten ze op een ph verlagende bodem van Dennerle en gebruik ik co2. Als ik de us meet van het osmose water zelf, dan dan geeft hij 29 aan. Heeft misschien iemand een idee waarom de waardes niet verder omlaag gaan?

Opzich is een uS van rond de 300-400 niet verkeerd denk ik en de Citroenen kunnen zelfs nog wel iets meer hebben. Als je met kraanwater hebt ververst dan zal je bodem deels snel zijn uitgewerkt. Ik denk dat de hoeveelheid stofvoer mede de oorzaak kan zijn van de stijging maar dat hangt ook af van hoeveel je voert.
Je ph zit rond de 7 dus dat laat denk ik al zien dat de bodem niet meer goed werkt want anders zou je vaak zeker rond de 6 moeten uit kunnen komen. Ik gebruik die van Enviroment en kom uit op een ph van 5.8.

Bedankt voor de snelle reactie, de nieuwe bodem zit er sinds juli in ongeveer. Met hogere kraanwater waardes is hij nog sneller uitgewerkt dan zeker. De sticks doe ik vaak om de dag, soms iets vaker hangt van de grote af. Stofvoer vaak 2x per 3 dagen ongeveer heb daarover niet veel kunnen vinden. De waardes zijn inderdaad niet heel slecht, de reds komen ook van kraanwater. Maar je zou toch zeggen dat met 100% osmose verversen, de waardes steeds wat lager moeten gaan? De gh+ hoef ik op dit moment niet te gebruiken.

Twee liter is niet veel natuurlijk om te verversen en dan zou theoretisch de uS moeten zakken maar ik denk dat door de vervuiling deze weer snel oploopt naar de genoemde waarden. Hier is de uS na verversen vaan 300 en na een week 330uS.

Nee dat is zeker waar, maar 30 liter zonder de 4 liter soil en de techniek, zit je dan ongeveer op 8% waterwissel. Misschien wat weinig in vergelijking tot de normale 10 tot 15%? Dit deed ik vanwege de eventuele overgang. Mag ik vragen hoeveel u per keer verwisseld?

Ik heb een nano van 30 ltr dus ook netto zo n 25 en ik ververs rond de 4 liter maar dat is ook al geen vetpot. Ik denk dat je gerust 5 liter mag verversen hoor.

Oke super, ga ik dat ook proberen. Bedankt voor de snelle reacties en hulp!

Heb je er hardscape in zitten die je kh en/of gh omhoog duwt wellicht?

Ik heb inderdaad wel een paar stenen er in liggen, heb ook geen idee of dat blijft afgeven? Heb er nog wel een aantal over, daar kan ik wel mee testen. Bedankt voor de tip!

Ligt eraan welke stenen. Sommigen zijn inert en geven niets af, sommige bevatten bijvoorbeeld kalk en geven continu af. Seiryu is een typisch voorbeeld die je kh/gh omhoog duwt. Lavasteen is weer een goed voorbeeld van een inerte steen.

Heb gezocht en denk inderdaad dat het die seiryu stenen zijn. Ze lijken ieder geval verdacht veel op die ze bij Azaqua verkopenLigt eraan welke stenen. Heb nu een van de stenen die over was in een bakje water liggen. Hiervan de waardes nu gemeten en morgen nog maar een keer meten.

16121263221144341154023526577598.jpg

Weet niet of het goed te zien is, maar deze had ik over. Nu nat uit het bakje water. De andere zijn wat lichter met witte strepen, zoals hier in het midden.

Heb de waardes gemeten en de kh en gh zijn met een halve gestegen en de us met 96. Zullen dan inderdaad de stenen zijn. Bedankt voor de hulp! Wat denken jullie, de stenen laten zitten en meer verversen of andere stenen er in doen?

Je kunt meerdere routes nemen, je kunt andere stenen nemen als je dat niet erg vindt. Je kunt meer waterwissels doen met puur osmose om het wat omlaag te krijgen, is maar net waar jij je fijner bij voelt. Als je echt hoge gradatie crystal reds wil houden op een lage kh/gh, dan zou ik die stenen eruit halen omdat je dan meer controle hebt over je waterwaarden.

Ik heb net een paar stukken dragonstone gehaald, even opgezocht en als het goed is moet dat niet afgeven. Dan maar even aankijken wat dat doet. Het aanlengen met puur osmose water doe ik al en dan zakken de waardes niet heel erg. Heb inderdaad niet vaak jongen en die überhaupt groot worden. In m'n grote vorige aquarium zonder die stenen ging het een stuk beter.

Dragonstone is inderdaad inert; wel even goed schoonmaken. In al die putjes zit vaak nog veel klei, is best stoffige steen ook.

Ga ik doen, alleen schoonspoelen of ook uitkoken?

Schoonspoelen moet afdoende zijn; wellicht even met iets van een ouwe tandenborstel of iets dergelijks de diepere kuiltjes af gaan. Je kan t ook ff in een emmer laten weken voor een dagje, dan heb je ze daarna vrij gemakkelijk schoon.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan