Wat is er nieuw

waterwaardes opstart

  • Onderwerp starter Onderwerp starter J66
  • Startdatum Startdatum
J

J66

Guest
Dit is mijn eerste meeting, ik wilde ff weten hoe dat werkt. soort test meeting. Ik vond de nitraat en nitriet waarden lastig aflezen. Ik wil graag weten of dit reële waarden zijn.

bak 70 liter met planten, opstarttijd 19 dagen.. maar.. 50% bodemwissel en volledig waterwissel op 18 dagen.

Ph = 8

Kh = 8

Gh = 7

Nh3 amonia = 0

No2 nitriet = 0 <> 0,5

No3 nitraat = 10 ,<> 20

Po4 = 0
 
Dat zou best kunnen hoor en vaak zijn waarden lastig af te lezen. Je zit ongeveer op het eind van week 3 en dan zal er inderdaad nitraat zijn gevormd door omzetting van de nitriet. Je nh3/4 is al mooi 0 zie ik.

Gebruik je druppeltesten of strips?
 
Je zit ongeveer op het eind van week 3 en dan zal er inderdaad nitraat zijn gevormd door omzetting van de nitriet. Je nh3/4 is al mooi 0 zie ik.

Gebruik je druppeltesten of strips?

Ik gebruik testlab van Colombo (druppels) omdat ik mijn water gisteren helemaal heb vervangen twijfel ik of ik nu goed op weg ben, of juist weer begonnen en dat de nitraat waarde geflatteerd is.
 
Gister je water vervangen?? Waarom dan?
Ik zou het rustig 4 weken laten indraaien en het dus even de tijd geven.

Edit: vanwege de bodemwissel denk ik dus. Ik herinner me het weer. Ik zou even de filter rustig verder laten indraaien en ook de bodem wat laten rijpen.
 
Ja klopt, bodemwissel (50% heb nu mix zwart/wit grind, wit zat er al in ). Het was een puinhoop in het water en heb het water maar verschoont omdat ik begreep dat de bacteriën voornamelijk in bodem/filter zitten. 4 weken? bedoel je week erbij vanaf hier nog 1 week.
 
Ja je filter draait tegen de 3 weken dus die zal met 1,5 week zijn ingedraaid maar ja je bodem moet nog op orde komen dus ik zou zelf nog wel 2 weekjes wachten met plaatsen van vissen. Beter iets te lang gewacht dan een hoop problemen zou ik zeggen😉
 
Maar als de waarden goed zijn.... is het toch goed zou je zeggen?
 
Maar als de waarden goed zijn.... is het toch goed zou je zeggen?

Je nitriet waarden zouden bij een niet volledig ingedraaide bak plots omhoog kunnen schieten een "nitriet piek" noemen ze dat. Beter even de indraai tijd af wachten. Een nitrietpiek en vissen is geen goede combinatie
 
Ik begrijp het hoor maar vrijdag ben ik 3 weken, als bv.. zondag weer meet en de waarden zijn gezakt t.o.v. vandaag, is dit dan een betrouwbare tendens of is dat niet betrouwbaar?
 
Ik begrijp het hoor maar vrijdag ben ik 3 weken, als bv.. zondag weer meet en de waarden zijn gezakt t.o.v. vandaag, is dit dan een betrouwbare tendens of is dat niet betrouwbaar?

niet betrouwbaar. je mist je bacteriën bron door bodemwissel en volledige waterwissel. hierdoor kan het zijn dat je plots een nitriet piek krijgt. daarom zoals al eerder aangegeven kan je beter 2 week wachten. want als je wat gaat toevoegen qua vissen enzo moet je het gewoon goed ingedraaid hebben anders kan je de nitriet piek verwachten wanneer er vissen inzitten en dat is niet gezond tot dodelijk voor je vissen.
 
Het is altijd afwachten hoe de waarden zullen reageren als je visjes gaat inbrengen en als alles is ingedraaid. Er kan nu snel iets veranderen door de geringe hoeveelheid aanwezige bacterien. Nog even geduld dus zou ik adviseren.
 
Elke dag een heel klein beetje voer er in wil ook wel helpen.
Daardoor onstaat er NH4/NH4 en kan het hele process lekker op gang komen.
 
Ik verkruimel vaak eens per week een beetje. Wat nu het beste is dat durf ik dus niet te zeggen😀😀. Het is ook maar net wat je een beetje noemt denk ik😉.
 
Ik kruimel i.d.d. ook af en toe klein beetje droogvoer. Ik ga begin volgende weel nog eens meten. even kijken of er iets veranderd is.
misschien toch ook maar het filter uit mijn andere kleine bakje uitknijpen in de opstart bak, nog niet gedaan
 
Dat licht uitknijpen kan geen kwaad in elk geval.
 
  • Leuk
Waarderingen: J66
wat zijn eigenlijk de belangrijkste waarden die regelmatig gemeten kunnen worden. ik heb nu alle 7 testen gepakt. maar welke zijn het meest belangrijk voor de opstart?
 
Ik denk gelet op de stikstofkringloop de nh3/3, no2 en de no3. De eerste 2 moeten echt 0 zijn waardoor de no3 meetbaar zal moeten zijn in de regel.
 
  • Leuk
Waarderingen: J66
Nou ik heb dat met het toevoegen van mineralen bij de garnalen. Dan heeft men het over een mespuntje, ja wat voor mes en hoe groot is een puntje dan vraag ik me af:S:stars:. Dus we gokken maar wat elke keer😀😀
 
i.d.d., en niet iedere garnaal is natuurlijk het zelfde. ik lees op internet ook veel tegengestelde meningen en ervaringen over zaken. dat maakt het voor een leek ook niet veel makkelijker. maar ja. soms moet je gewoon eens wat proberen en met een beetje mazzel blijf je binnen de marges
 
Inderdaad lees je vaak tegenstrijdigheden maar er zijn dan wel vaak meer wegen die naar Rome leiden zeg maar😉. Maar niet alle info klopt altijd.
 
het is lastig filteren, iedereen is een professional natuurlijk :juggle:
 
Ja dat is zo en daarom vaak wel verstandig om hier het eea na te vragen denk ik😉
 
  • Leuk
Waarderingen: J66
Het is eigenlijk wat te vroeg maar kan kon het niet laten nogmaals te meten (2 dagen later nu). waarden veranderen kleine beetje.
Klopt het dat de KH iets verteld over de stabiliteit van je PH? als dat zo is lees ik mijn waarden als redelijk stabiel? wat in contrast staat met de pieken van amonia en nitriet bij een bodem en water wissel, toch?

Ph = 7,5 - 8

Kh = 7

Gh = 7

Nh3 amonia = 0

No2 nitriet = 0,5

No3 nitraat = 0 - 10

Po4 = 0
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan