Wat is er nieuw

waterwaardes ph en kh

bertgeitz

Active member
Lid geworden
12 mei 2020
Leeftijd
58
Mijn 1 meter aquarium van aqatlantis draait nu 4,5 weken en heb nu via colombo set waardes getest. Ph lijkt op 8 want met kaartjes kan je niet precies meten helaas en kh zit op 8. Is het met deze waardes al goed om vis toe te voegen of nog ff week aankijken?

Dat is afhankelijk van welke vis je wilt.
Ideaal voor Malawi/ tanganyka.

Maar voor een startend aquarium zijn andere waarden belangrijker:
NH3/NH4
NO2
NO3

Gaat voornamelijk bij het indraaien om de NH3/4 (ammoniak/ammonium) en NO2 (nitriet). Als deze 0 zijn kunnen er in principe vissen in. Ligt wel even aan het soort vis uiteraard. Als jij gelijk vissen erin doet die op zuur of extreem zacht water moeten kan het niet. Vaak staan aquariumvissen in de winkel geloof ik wel op kraanwater wat een beetje afhankelijk van de regio ook rond deze pH zit. Toevallig nog van de week gevraagd aan m'n LFS, daar zat de vis op kraanwater dat hier rond de 8 ligt. Zie dat @rjoemman me net voor was 😆 .

Gr
Stefan

De pH en KH zijn niet de waardes waar je op moet letten alvorens vis toe te voegen, dit zegt alleen wat over de zuurtegraad en hardheid van je water :))
Dit zal ook niet wijzigen tenzij je hier speciaal op stuurt door met osmose water of turf te werken. maar veel mensen houden vissen op deze waarden hoor, dus zou me daar niet al te veel zorgen over maken.

Je water is dus wel wat basischer en harder, maar ook weer niet extreem.
Zolang je geen vissen neemt die echt zuur en zacht water verlangen zit je goed.

NH3/4 & NO2 (Ammonia/Ammoniak & Nitriet) zijn de testen die je uit wilt voeren om te kijken of het water veilig (lees niet vervuild) is en de bacteriecultuur dus zijn ding aan het doen is.

De pH en KH zijn niet de waardes waar je op moet letten alvorens vis toe te voegen, dit zegt alleen wat over de zuurtegraad en hardheid van je water :))
Dit zal ook niet wijzigen tenzij je hier speciaal op stuurt. maar veel mensen houden vissen op deze waarden hoor, dus zou me daar niet al te veel zorgen over maken.

NH3/4 & NO2 (Ammonia/Ammoniak & Nitriet) zijn de testen die je uit wilt voeren om te kijken of het water veilig (lees niet vervuild) is en de bacteriecultuur dus zijn ding aan het doen is.

zal die waardes vandaag wel ff hier neer zetten maar volgens mij zijn die waardes wel goed

Als je vissen gaat toevoegen doe dat dan met tussenpozen van een week zodat de bacteriecultuur zich kan aanpassen. Eerst een paar visjes dus en dat opbouwen.

Als je vissen gaat toevoegen doe dat dan met tussenpozen van een week zodat de bacteriecultuur zich kan aanpassen. Eerst een paar visjes dus en dat opbouwen.

ja dat was ik al van plan want dat had ik al diverse keren gelezen. Wil beginnen met school corydora's van 10 stuks

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan