Wat is er nieuw

Waterwaardes; plantenbemesting + ph

Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Berichten
593
Oke, heb de waardes gemeten middels druppeltest. Kloppen ook vrij goed met de stripjes op de meeste punten.

Wat ik heb gemeten werd ik niet heel erg blij van, daarom ook dit topic uiteraard.

23-06-2017
NO2 - 0
NH3 - 0
GH - 10
KH - 9
NO3 - 0
PO4 - 0
PH - 7.8

Wat natuurlijk fijn is om te zien dat de NH3 en NO2 niet aanwezig zijn. Wat opvalt is de vrij hoge KH en PH. Deze zouden we graag wat lager willen hebben. Daarnaast is fosfaat en nitraat vrijwel afwezig, deze moeten dus worden toegevoegd, daarvoor heb ik al poeders gekocht en gemengd. Kleibolletjes zitten in de grond bij de plantjes..
Verder voegen we dagelijks profito en easycarbo toe.

Ik vervang wekelijks ca. 20-30% van het water, heb twee voerloze dagen (maandag + donderdag). Visbestand is momenteel:
- 2x Diamantgoerami,
- 9x Vijfstreepbarbeel
- 4x Pristella Maxilaris
- 3x Rode Minor
- 3x Corydoras Panda
- 3x Botia Sidthimunki
- heel wat Anatome helena's

Pomp is een JBL Crystalprofi e701 met spraybar.


Vragen

  • Hoe kunnen we de KH/PH verlagen zonder al te veel toevoegingen of rompslomp. Ik denk namelijk dat de PH alleen serieus te verlagen gaat zijn als we de KH verlagen, toch?
  • Nitraat/fosfaat (zelfgemaakt uit poeders) kan ik het beste dagelijks of wekelijks toevoegen? En dit in combinatie met profito zou voldoende moeten zijn?
  • Welke waardes zal ik nastreven voor fosfaat/nitraat. We hebben momenteel drie stuks Vallisneria Gigantea, twee Sagittaria Teres, twee Echinodorus Bleheri, een Staurygene Repens, stuk of zes waterpest stengels, flink wat Limnobium laevigatum (1/3 van een Rio 180), en wat kroos.

Voor de volledigheid een plaatje van hoe het er nu bij staat.

o5mE5iHh_AteXw2YvhWYHgRQDe15lw4Q.jpeg
 
Voor wat het nog waard is, de bak is normaal 24 graden ongeveer, alleen nu iets warmer natuurlijk ivm het warme zomerweer.
 
Hoe kunnen we de KH/PH verlagen zonder al te veel toevoegingen of rompslomp. Ik denk namelijk dat de PH alleen serieus te verlagen gaat zijn als we de KH verlagen, toch?
Jep, eerst KH naar beneden voordat de PH gaat. Dit komt omdat de KH de buffer is voor de PH. 😉
 
Je kan de ph verlagen met co2 of anders met osmose of turf. Turf is niet echt stabiel te noemen en dan moet je veel meten. Ik voeg met de EI de nitraat en fosfaat toe na de wissel.
Sporen zou ik in 2 of 3x toevoegen over de week verdeeld.
Je kh is inderdaad wat aan de hoge kant maar je kan ook even aankijken hoe de planten het doen. Je hebt niet de moeilijkste planten namelijk. Nitraat zou ik op 15 doen en de po4 op 1 en dan na het toevoegen dit meten en een week later weer. Zo kun je zien wat de bak verbruikt en dan kun je dit wekelijks toevoegen.
 
Wat zijn de waardes van je kraanwater dan?
 
Kh, gh, ph en no3 meten van kraanwater?
 
Gek.... Hier staat de ph, kh en geloof ik nog meer op de site....


Maar 11.33 is wel erg hoog.....

Limburg he, hard water hier. Was volgens mij een x-aantal jaar nog erger. Zo rond de 14.

In ieder geval gemeten:
KH - 9
GH - 11(.33)
PH - 8
 
Limburg he, hard water hier. Was volgens mij een x-aantal jaar nog erger. Zo rond de 14.

In ieder geval gemeten:
KH - 9
GH - 11(.33)
PH - 8
Hmm.... Niet optimaal.... Toch gaan verlagen dan idd.
 
Nee, ik zou liever een wat lagere PH en daarmee ook KH willen dus.

Ik zie het eigenlijk alleen nog niet zitten om met osmosewater o.i.d. te moeten werken. Turf liever niet, maar is eventueel te proberen.. alleen jammer dat het niet erg stabiel is dan.

Je kan de ph verlagen met co2 of anders met osmose of turf. Turf is niet echt stabiel te noemen en dan moet je veel meten. Ik voeg met de EI de nitraat en fosfaat toe na de wissel.
Sporen zou ik in 2 of 3x toevoegen over de week verdeeld.
Je kh is inderdaad wat aan de hoge kant maar je kan ook even aankijken hoe de planten het doen. Je hebt niet de moeilijkste planten namelijk. Nitraat zou ik op 15 doen en de po4 op 1 en dan na het toevoegen dit meten en een week later weer. Zo kun je zien wat de bak verbruikt en dan kun je dit wekelijks toevoegen.

Dankje voor het antwoord. Aan te raden is dan om tweemaal per week profito toe te voegen en eenmaal per week de nitraat/fosfaat.
 
De beste manier blijft om je kraanwater te mengen met osmose water.
Je koopt dit goedkoop bij bv een glaswassersbedrijf. Of je koopt een osmose apparaat.
 
Bij osmoseapparaat.nl heb je er al een voor nog geen 4 tientjes.
 
Aan te raden is dan om tweemaal per week profito toe te voegen en eenmaal per week de nitraat/fosfaat.


Ja, ik volg dan de EI en dan voeg je de nitraat en fosfaat in eenmaal meestal toe en de sporen verdeeld in enkele doseringen over de week verdeeld. Ik heb heel lang de sporen ook in 1x toegevoegd maar doe dat nu 2x per week en heb de indruk dat dat toch beter is.
Maar als je het verbruik van je bak weet dan kun je eenvoudig wekelijks na het verversen de benodigde nitraat en fosfaat toevoegen.
 
Ik doseer ook volgens EI met de 50% waterwissel, direct daarna de KaliumNitraat en KaliumFosfaat erbij en de sporen een uurtje of 4/5 later.
Ik heb een aantal weken geleden eerst de helft meer sporen toe gevoegd en na een paar weken de dubbele portie, welke gelijk een zichtbaar beter resultaat opleverde, maar elke bak is weer anders natuurlijk.
 
Je kan de ph verlagen met co2 .

John, wil jij dit advies niet meer geven.

CO2 is voor CO2 te verhogen. Dat daarbij de pH zakt is een bijkomstigheid, die soms gunstig uitpakt.
Maar als u een pH van 6,5 wilt hebben. Doe dat dan niet met CO2, want bij een kh van 9 zijn uw vissen dood.

Je stuurt de pH met de KH. Zodat bij CO2 toevoegen de pH en het CO2 gehalte mooi bij elkaar passen.
 
Bedankt voor de reacties. Zie het eigenlijk nog steeds niet zitten om met een osmose-apparaat aan de slag te moeten gaan. Vind de waardes alleen wel vrij vervelend..
Maar turf, elzenproppen en al die toevoegingen zijn niet stabiel genoeg eigenlijk zeggen jullie dus?


Nu wel de waardes nitraat en fosfaat na toevoeging gemeten, ligt zo rond:
NO3: 15.0
PO4: 1.0
 
John, wil jij dit advies niet meer geven.

CO2 is voor CO2 te verhogen. Dat daarbij de pH zakt is een bijkomstigheid, die soms gunstig uitpakt.
Maar als u een pH van 6,5 wilt hebben. Doe dat dan niet met CO2, want bij een kh van 9 zijn uw vissen dood.

Je stuurt de pH met de KH. Zodat bij CO2 toevoegen de pH en het CO2 gehalte mooi bij elkaar passen.


In zoverre heb je gelijk maar de ph is en blijft met co2 te verlagen. Ik mag aannemen dat men wel de co2 waarde controleert als men dit gaat gebruiken want zonder controle moet je geen co2 gebruiken omdat je anders problemen kan krigen zoals jij ook al aangeeft. Co2 toevoegen zonder een continutest of regelmatig meten is not done eigenlijk😉
 
http://www.aquariumfans.nl/waterwaarden-van-aquariumwater/

Ook op vele andere sites wordt het aangedragen als mogelijkheid😉. Eigenlijk is co2 voeding voor de planten maar het draagt ook bij aan een lagere ph en als je het met beleid doet dan zou het prima kunnen werken. Met beleid geldt denk ik voor alles wat we doen.
 
Maar een hoge KH/PH bevordert toch ook eventueel nog de algengroei? Ik zag alweer wat nieuwe algjes de kop op steken bij het hout helaas..
Of is dat achterhaalde informatie?

Ja ik weet dat als alles goed gaat de algen nauwelijks aanwezig gaan zijn, maar liever ook de omstandigheden voor algen wat minder aantrekkelijk maken 😀
 
Nou ik heb hier een aantal bakjes met leidingwater draaien en daar is de kh rond de 7-8 en de ph 8.1 maar er is geen enkel algje te zien. Dus wat hogere waarden wil niet zeggen dat je algen gaat zien. Het is belangrijk om voedingstekorten te voorkomen zodat algen geen kans krijgen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan