Wat is er nieuw

waterwaardes veranderen goed of fout

michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Berichten
5,444
Ik heb een vision 260 staan met 4 sluierstaarten. Er zit een JBL 1501 pomp op. Er zitten redelijk wat plantjes in. vallisneria, waterpest, cambodia en nog wat sierplantjes.

Achterwand redelijk wat bruine alg maar het aquarium staat sinds eind februari en ik vind het niet heel storend.

Ik verschoon gemiddeld 50 % per week. Ik meet mijn waardes met JBL druppels.

Mijn waardes waren altijd redelijk stabiel;

KH 5/6 druppels
PH 6.6
NH4 <o.o5
NO2 <0.025
NO3 < bovenste 10 middelste 5
Deze kleurkaart heeft 3 kleurbalken ik denk koi, aquarium, zee. de onderste is koi maar van de andere twee weet ik niet welke wat is, gezien dit nergens staat beschreven. de waarde staat dan in de groene balk van alle 3 ok.

Ik had nog een JBL 901 staan, die ik sinds verleden week met een zakje purigen erbij heb gezet.

Het water is nog niet kristal helder en mijn waardes veranderen. Vanochtend gemeten. Verleden week zaterdag 50% verschoont. Vandaag weer in de planning.

KH 4 druppels
PH 6.6
NH4 <0.05
NO2 <0.025
NO3 < bovenste 30 middelste 20.

Mijn KH gaat dus naar beneden en NO3 gaat omhoog en nadert de oranje balk.

Kan iemand mij vertellen hoe dit komt en of het ernstig is dat de NO3 omhoog gaat.

Michelle
 
Maak je ook de bodem wekelijks schoon?
 
Ik stofzuig iedere morgen en avond de poep weg gezien de hoeveelheid. Ik heb maar een heel klein laagje zand, 1/2 cm op de bodem waar ze in grondelen en twee grote terrassen gevuld met zand 8 cm waar me plantjes in staan.

Door het stofzuigen en verversen gaat er wel wat zand uit die ik iedere maand weer een beetje aanvul met goed schoongespoeld zand. Ongeveer een liter zand per maand.

Bij het stofzuigen en verversen waai ik boven de bodem dus wroet niet echt in de bodem maar de vissen grondelen er aardig op los dus een rotte bodem lijkt me uitgesloten.

Is bodem van belang bij de KH en NO3 waardes?

Michelle
 
Je topic zakt een beetje af - schopje -
Of heb je de oplossing al gevonden?
 
Een nitraat van rond de 30mg is niet erg hoor en dat heb ik hier ook. Ik denk dat je veel vervuiling hebt of dat de bak niet goed is ingedraaid want je meet no2 en nh3/4.
Je no2 wordt weer in nitraat omgezet dus wellicht dat dit de stijging (deels) verklaart van de nitraat.
Je kan ook eens de nitraat van je leidingwater meten.Meestal is een bak na 4-6 weken wel ingedraaid maar misschien duurt het daar wat langer.
 
Het aquarium is voor februari al ingedraaid. Heeft 3-4 weken zonder vis ingedraaid en sinds die tijd waren me waardes stabiel. Ik meet met de JBL druppels die geeft geen 0 aan. Het laagste op de kleurenkaart is < 0.025.

Vind het vreemd dat na het plaatsen van een extra filter met purigen de KH daalt en me NO3 de hoogte in gaat. Is geen paniek, maar wilde weten hoe dit zou komen zodat ik op tijd ben om de NO3 in de hand te houden. Ik heb al bruine alg en heb gelezen dat een hoog NO3 algen bevorderd en daar zit ik niet op te wachten.

Heb de purigen gekocht naar aanleiding van post waar het water zeer helder was geworden maar bij mij dus niet. Mijn water heeft nog altijd een groene waas terwijl er ook af en toe een UV filter bij hangt. Er staat nu een capaciteit van 2400 liter aan pompen op met purigen, had eigenlijk verwacht dat het beter zou worden ipv NO3 de hoogte in.

Michelle
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan