Wat is er nieuw

Waterwaardes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stan14
  • Startdatum Startdatum
S

Stan14

Guest
Hallo,

Ik heb woensdag een aquarium besteld, rio 125.

Nou had ik alvast wat vragen over hoe ik de waterwaardes goed krijg voor de vissen die ik wil. pH, GH?

Wat heb ik er allemaal voor nodig?
Wat vinden jullie het handigst, ervaringen, makkelijkst in gebruik

Ik doe er neon tetra's 14x met (1 kardinaal in, guppen, corydoras pygmaeus

De corydoras wordt erbij gehaald als uitbreiding.

Momenteel heb ik 8 neons wat uitgebreid wordt naar 14, 1 kardinaal, 2 man guppen, 2 vrouw. Ik haal er 4 vrouwen bij.

Momenteel gebruik ik nog nana waterwaardes check spul enzo :sorry:

Wou het bij de rio graag goed doen

Start de bak gewoon op.
Met filter en zuurstofplanten.
Laat hem 3-4 weken indraaien.
Verkruimel wat vlokvoer ,tussen duim en wijsvinger, meer niet.

Goed dat je het zorgvuldig gaat aanpakken!

Je kunt het beste je aquarium eerst alleen vullen water. Dit laat je een dag en een nacht staan om eventuele lekkages uit te sluiten.

Dan doe je je zand erin en plaats je je planten.

Zet het filter en eventueel de verwarming aan en kruimel wat voer in het water.

Dat voer helpt mee om een bacteriehuishouden te krijgen.

Verder hoef je niks te doen.

Na ongeveer 4 weken is het water waarschijnlijk veilig genoeg om er de eerste vissen in te doen. Je kunt eerst nog een deel water verversen.
Voor die tijd heb je kans op een nitrietpiek die dodelijk is voor vissen.

Je vissen en wat ze fijn vinden:

14 Neontetra's 21-28 graden en een ph van 4-7,5
6 Guppen 17-28 graden en een ph van 7-8,5
.. Cory Pygmaeus 22-26 graden en een ph van 6,5-7,5

Stel je verwarming in op ongeveer 24-25 graden
Voor de ph hoef je denk ik niks te doen. Kraanwater heeft ongeveer een ph van 7,5 en dan zit je goed.

Succes en veel plezier!

Ik ben het met de voorgangers eens en geduld is dan de beste weg.

Oke, dus ik hoef geen controle setjes te kopen waar je het water mee controleert?

Ik denk dat de meeste leden dit niet direct hebben. het is wel altijd handig het in huis te hebben moet ik zeggen. Voor rond de 30 euro heb je al een redelijk complete koffer.

Ga dan wel meteen voor een set met druppeltest en niet met test-strips.
Druppeltest is veel nauwkeuriger heb ik het idee.

Ja je kunt beter geen strips kopen want die zijn erg onnauwkeurig.

Veel mensen laten in het begin hun water testen bij de lfs, om te kijken of het al goed is om er vissen in te doen. Hier zou ik echter niet teveel op vertrouwen. Er zijn natuurlijk ook hele goede mensen bij, maar ik heb meegemaakt dat het gewoon even met een stripje werd gemeten en meestal zeggen ze dat het wel goed zit. Ze willen immers heel graag die vissen aan jou verkopen. Of ze zeggen, ja hoor, het kan makkelijk, maar ik zou er wel wat bacteri�n bij kopen om er bij te doen. Of waterverbeteraar of zo.

Het beste kun je zelf een druppeltest aanschaffen en zelf gaan meten. Het is wel even oefenen, maar al snel krijg je er handigheid in.

Zoals ze al zeggen is het vaak voordelig om een koffertje aan te schaffen. Is wel even een uitgave, maar dan heb je de meest belangrijke meteen. Los aanschaffen is altijd duurder (dat heb ik zelf gedaan, maar ja, toen was ik nog niet goed voorbereid)

Let er even op dat je een merk koopt waar je ook navullingen van kan kopen, ook dat scheelt later in de kosten.

Sommige mensen meten nooit andere mensen zeggen meten is weten.

Ik vind het vooral interessant om te meten, vooral als je bijvoorbeeld een zieke vis hebt, dan controleer ik altijd even of de waterwaarden nog goed zijn, of dat ik daar iets aan moet veranderen.

De koffer uit mijn link zijn testen van het merk Colombo en daar kun je dus wel goedkoop navulreagens bijkopen als dat nodig mocht zijn. ook dat scheelt dan alweer behoorlijk in de toekomst.

Ik heb corydoras, kardinaaltetra en bijlzalmpjes. Niet de moeilijkste vissen dus en ik meet eigenlijk alleen af en toe mijn nitriet en die is 0. Als je nu geen moeilijke vissoorten hebt, is je nitriet meten voldoende?

Ga ik die bestellen.

In principe is nitriet voldoende maar als je het financieel kan doen zou ik ook over een koffer nadenken. Wie weet heb je in de toekomst toch nog testen nodig dan heb je die alvast en in verhouding vrij goedkoop.

Een snel vraagje, ik ga zelf opzoek naar wat hout in de bossen, dit omdat ik dat leuk vind.

Stenen ga ik ook zelf opzoeken, scheelt geld en ik vind het leuk.

Waar moet ik nou op letten?

Toevallig was er gister ook een topic met de vraag of gewoon hout zomaar kan. Ik zou wel oppassen ivm bacterien en schimmels enzo. Misschien dat een ander hier ervaring mee heeft.
Stenen zou ik goed schoonmaken en uitkoken en kijken of ze geen kalk afgeven met wat azijn.

Hoe controleer ik of ze geen kalk afgeven?

Ik denk dat wanneer ik voor gewoon kienhout ga, (kopen dus)

Dat ik mezelf een heleboel tijd bespaar.

Stenen doe ik wel zelf, dit omdat ik ze dan zelf kan uitzoeken, omdat ik zelf al wat in gedachten had.

Overgieten met azijn.
Gaat het bruisen, zit er kalk in.
Kienhout is ook al ingewaterd te koop.

Google er eens op.
Op Facebook heb je ook groepen, waar het verkocht wordt.

Kan ik er dan nog wat aan doen? Als ze kalk afgeven, moet ik de stenen dopen in azijn, of is overgieten genoeg

Stenen kun je hier wel vinden. Alhoewel het vaak rivier keien zijn. Dus afgerond.

De kalktest is alleen bedoeld om te controleren of de steen kalk bevat. Als de steen kalk bevat kun je hem beter niet gebruiken.

Hout wat je vind in bossen is eigenlijk niet geschikt.
Het gave hout is te vers. Hierin zitten nog (giftige) sappen en olien.
Het hout wat al lang genoeg zou liggen is al deels vergaan door bacterien en schimmels. Dus rot.

Het zogenoemde kienhout. Is hout dat is geconserveerd in oude veenlagen.
Onder deze lagen is het zuur en zuurstofloos. Hierdoor is het hout geschikt voor aquaria. Doordat het goed uitgehard is.

Stan14 zei:
Hoe controleer ik of ze geen kalk afgeven?

Ik denk dat wanneer ik voor gewoon kienhout ga, (kopen dus)

Dat ik mezelf een heleboel tijd bespaar.

Stenen doe ik wel zelf, dit omdat ik ze dan zelf kan uitzoeken, omdat ik zelf al wat in gedachten had.

Kienhout is ook niet zo heel duur dus voor alle zekerheid zou ik het dan gewoon kopen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan