Wat is er nieuw

Waterwaardes

  • Onderwerp starter Onderwerp starter JoeriD
  • Startdatum Startdatum
J

JoeriD

Guest
Hoihoi

Van t weekend een nieuwe testkit( colombo) gehaald. Ben bezig om de ph gh en kh omlaag te krijgen dmv een hoeveelheid turf( 500gr in t binnenfilter)
Het gaat om een rio180 ( +-180L)
Nu vandaag de volgende waardes gemeten
Watertemp = 23gr ( nu 25gr )
Verders voeg ik een npk mengsel en sporenelementen toe ( 1x pw 20ml npk en 2x pw 15ml sporenelementen)

Wat vinden jullie ervan?

Ph= 6.5-7
Kh=3
Gh=3
Nh3/nh4 = 0-0.5mg/L
No2 = 0mg/l
No3=20mg/l
Po4= 1.0mg/L

RDKxsx1k2LRY8J9zxtbcRFw-CABETu_Z.jpeg
 
Lijkt me prima, alleen zou ik de pH nauwkeuriger gemeten willen zien.
pH 6.5 of pH 7 is nogal een groot verschil.
PH 6,5 is 3x zo zuur als pH7 als mijn logaritme me niet in de steek laat.

Idealiter zou je de pH rond 6.5-6.6 moeten zien met een KH van 3
 
Ik snap wat je bedoelt maar meet met een druppeltest dus nauwkeuriger kan ik hem nu niet keijhen. Mits ik een digitale phmeter zou aanschaffen denk ik.
Wat vind je van de po4? Niet wat hoog?
 
Een po4 van 1ppm lijkt me niets om zorgen te maken. Ken er vele die het dubbele als standaard hanteren. Maar 1ppm is mijn inziens perfect. 🙂
 
Owk. Ja je leest het idd vaker. Maak me er ook geen zorgen om. Zal wel een combi zijn van de plantenvoeding in combi met voer etc.

Turf is er pas vrijdag ingegaan dus sta er van te kijkenhoe snel de waardes gezakt zijn.
Vorige metinf was 21-7 en toen een
ph van 7-7.5
Gh van 7
Kh van 6
No2 van 0.

Meer kon ik niet meten met de oude test.
Alleen merk wel dat ik een sterkere pomp nosig heb. Nu 600l/u.uitstroom is niet bijzonder sterk en zie weinig plantjes bewegen
Is een standaar binnenfilter van juwel. Ext filter heb ik helaas geen plaats voor
 
een pomp van 600l/u is perfect voor een rio 180 hoor. 🙂
Het is een zoetwater aquarium en bovendien nog een blackwater biotoop.

Zoutwater heeft meer stroming, maar blackwater is meestal bijna stilstaand water.
Stroming hoeft niet zichtbaar aanwezig te zijn.
 
Joeri, als je bij de rio 180 het standaard filter hebt is het inderdaad 600l/h. Je hebt dan nu de eccoflow 600, voor meer stroming kun je er ook de eccoflow 1000 inzetten.

Bij mijn Rio 125 zat er een 500 in maar die heb ik vervangen voor een 600.
 
Ja klopt. Het is een eccoflow 600. Maar zoals ik alnzeinis de uitstroom.aanzienelijk minder geworden nu die homp turf in t filter zit🙂 en wil straks in de vakantie een spraybar gaan monteren dus vandaar dat ik een iets wat zwaarswre pomp wil bestellen.
En ja ben rt er mee eens dat een blackwater biotoop aardig in de buurt komt. Al ben ik niet bezig bewust met een biotoop gerichte bak🙂
Merk t voornamelijk aan de po4. Is niet schrikbarend hoog oid maar merk het wel aan de sommige planten. Verkleuren en worden gelig. Nu kome er vdw nieuwe voedingscapsules in de bodem dus wie weet is dit voldoende.
 
JurgenD zei:
Een po4 van 1ppm lijkt me niets om zorgen te maken. Ken er vele die het dubbele als standaard hanteren. Maar 1ppm is mijn inziens perfect. 🙂

Zoals de vele EI gebruikers Jurgen 😀 😉.
 
wat wil je er dan in gaan houden eigenlijk dat ze die waardes zo laag wilt hebben? kan het zo gauw niet terug vinden.
 
RichD1011 zei:
wat wil je er dan in gaan houden eigenlijk dat ze die waardes zo laag wilt hebben? kan het zo gauw niet terug vinden.

Volgens mij staat het bestand al in de eerste post van de TS 😉.
 
Klopt dat is het huidige bestand. Maar zoalsnje ziet zit er 1 kersenbuikmannetje in metb2 overgebleven jongen.. Vrouwtje is helaas overleden dus vond het een mooie aangelegendheid om.een nieuw koppel te gaan zoeken.
En mijn keuze is gevallen op de apistogramma abacaxis. Het gaat hier om.F1 nakweek van een wildvang koppel. Dus wil de waardes zo dicht mogelijk bij hun " natuurlijke " waardes krijgen.
Ze zijn nu een maand of 3 oud dus moet nog even geduld hebben. Deze kweek komt uit een lage ph van 4.5 en kh= 0 en gh=1
 
Maak je enkel gebruik van leidingwater?
 
Ja leidingwater gefilterd over turf.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan