Wat is er nieuw

Waterwissel als standaard onderhoud: hoe vaak en hoeveel en waarom?

Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,320
Leeftijd
47
Iets wat me nu al een tijdje bezighoud. Ik zie een groot verschil in adviezen over hoe vaak je een waterwissel zou moeten doen en hoeveel je dan vervangt.
Ik zie dat er al veel over gesproken is, maar dat is dan vaak in de context van een specifieke situatie. Ik ben vooral benieuwd naar wat het beste zou zijn bij een stabiel ingedraaide bak zonder bijzonderheden.

Een keer per week hoor ik vaak, en dan 25% of 50%. Maar nu hoorde ik in de aquariumwinkel dat je als je geen CO2 toevoegt beter een keer per 2 weken kunt doen.

Hoe vaak zouden jullie waterwissel doen en hoeveel per keer? En vooral waarom? Waar hangt het vanaf?

Maakt het uit of je CO2 toevoegt?
Maakt de inhoud van je bak uit?
Wat vinden de vissen van dat gerommel in de bak?
Wat speelt nog meer een rol?

Ik zou heel graag de argumenten voor vaak en minder vaak en 25% en 50% horen.
 
Ik denk dat het ook van de belasting afhangt maar gemiddeld zou 25% per week voldoende moeten zijn en zo voer je stoffen af en voeg je weer verbruikte stoffen toe aan je water.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en geen bak is gelijk. De helft doen vaak mensen die de EI volgen of die een zwaar belaste bak hebben.
 
Ik kan me ook voorstellen dat je schrikkerige vissen wilt ontzien. Mijn Killis vinden niets een probleem. Ik was van de week plantjes aan het planten en toen kwam er een aan mijn arm knabbelen. De kardinalen lijken het minder leuk te vinden.
 
Zoals John ook aangeeft is geen aquarium hetzelfde en moet je een weg vinden wat voor jou het beste werkt en wat je aquarium/vissen/planten nodig hebben.

Ik heb sluiers en ververs z on beetje 2x 80 % in de 10 dagen. Maanvishouders verversen ook veel omdat je die ook veel voer als ze jong zijn en wat erin gaat komt er ook uit. Discus is ook een vis die veel vers water nodig heeft en vaak een continu systeem hebben. Zo zijn er nog veel meer soorten waar je standaard wat meer moet verversen.

Bij onstabiliteit zul je eenvoudig weg veel moeten verversen en daar is geen standaard in. Meten en naar uitslag verversen. Bij mij kan dit wel eens betekenen dat ik 2 x per dag 90% moet doen omdat waterwaarden ontzettend snel oplopen. Dat is natuurlijk geen doen en ga je op zoek naar chemische ondersteuning.

Ook in het kader van ziekte ellende is afhevelen een ding om aan te denken.

Nu hebben sluiers totaal geen probleem met grote verversingen. Die vinden het heerlijk. De L tjes vinden het blijkbaar ook altijd erg fijn want na een verversing zie je ze meteen veel actiever rond slobberen. Ik kan me ook voorstellen dat schuwe vissen het wellicht niet zo leuk vinden. Maar verder rommelen erbij hoeft toch niet. Slangetje erin en eruit hoeft als je dit met beleid doen verder geen stress te geven.

Natuurlijk met speciaal aquarium met speciaal water zal het ook anders werken.

Ik heb het idee dat je eigenlijk nooit teveel kan verversen maar wel te weinig. Waarom op het minimale zitten, wat maakt het uit of je nu 40 liter eruit trek of 80 liter. Die extra 5 minuten tijd waarmee je wellicht wat ellende ga voorkomen.
 
Volgens mij is er inderdaad geen algemene beste oplossing.
Zelf heb ik de beste ervaringen met wekelijkse ww van minstens 50% voor al mijn bakken.
Dat maakt mij ook grootverbruiker plantenvoeding maar het houdt alle bakken fris en je blijft problemen voor.
Ik heb eenmaal een vis in shock gebracht door in de winter te veel koud water in één keer te wisselen. Dat was de temperatuur. Niet door een te grote hoeveelheid vers water.
De bakken met CO² hebben geen probleem met de balansverstoring. Binnen een dag is alles weer normaal. Alle levende have krijgt gewoon een freshup.
Het liefst zou ik elke 5 dagen een 50% doen. Volgens mij is dat voor mijn bakken het meest ideaal. Maar gewoon te intens. In de zomer als het heel warm is doe ik het wel.
Maar in tijden van paring en eitjes sla ik ook makkelijk een week over. Als dat op dat moment wenselijk is.. Dat gaat voor en geeft geen enkel probleem.
 
Ik volg de EI methode en voeg CO2 toe.
Mijn aquarium ververs ik elke week voor 50%. Van het water dat ik ververs is 1/4 osmose water, waardoor de KH waarde 7 blijft. De PH controller zorgt ervoor dat de PH waarde op 6,65 blijft. Dit werkt voor mijn aquarium prima. De eerste uren na het verversen assimileren de waterplanten wat meer dan de dagen erna. Zoals de meeste mensen hier zeggen: er leiden meerdere wegen naar Rome.
 
Ik heb 3 Sluiers en 1 Ancistrus in een 200 l bak met 2 interne filters en een overhead sump. Ik doe iedere 3 dagen een 60 % waterwissel en zuig dagelijks de poepjes weg met 8 liter water. Mijn vissen zijn aan het rommelen gewend, strijken langs mijn armen en laten zich zelfs aanhalen. Vooral de Ancistrus gaat daar speciaal voor klaarzitten. Mijn vissen zijn geen van allen schuw, maar wel flinke vervuilers.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan