Wat is er nieuw

Waterwissel met extern filter

anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Leeftijd
29
Hoi hoi,

Zou je met je externe filter ook waterwissels kunnen doen? Dus bijvoorbeeld je externe filter "aftappen"/omleiden met een slang naar de gootsteen voor leeghalen en dus gebruik maken van de kracht die de pomp heeft. En voor vullen, zorgen dat je een splitsing hebt op de slang dat het filter alleen schoon water pakt?

Of is een externe opvoerpomp handiger hiervoor?

Groetjes,
Anke

Ja dat kun je doen. Sommige filters hebben dit al soort van ingebouwd, zoals de fluval FX4 en FX6. Hier een videootje als voorbeeld.

Met een beetje creativiteit kun je het ook met andere filters wel voor elkaar krijgen. Met T-stukken en kraantjes. Het is wel wat complex om te doen denk ik. En je bent op je filter dan misschien krachten aan het loslaten (vooral met vullen) waar het normaal niet mee te maken heeft. Ik zou zelf liever water terugbrengen in de bak met een tuinslang aan de kraan.

Heb je enig idee van het type filter dat je wilt gaan gebruiken? Weet niet of dit over de bak met de doorvoeren gaat. 🙂

Hoi hoi,

Zou je met je externe filter ook waterwissels kunnen doen? Dus bijvoorbeeld je externe filter "aftappen"/omleiden met een slang naar de gootsteen voor leeghalen en dus gebruik maken van de kracht die de pomp heeft. En voor vullen, zorgen dat je een splitsing hebt op de slang dat het filter alleen schoon water pakt?

Of is een externe opvoerpomp handiger hiervoor?

Groetjes,
Anke
Dat kan prima. Volgens mij kan @biljoenblik je hierin wel voorzien van tips qua aansluitingen.

Ja dat kun je doen. Sommige filters hebben dit al soort van ingebouwd, zoals de fluval FX4 en FX6. Hier een videootje als voorbeeld.

Met een beetje creativiteit kun je het ook met andere filters wel voor elkaar krijgen. Met T-stukken en kraantjes. Het is wel wat complex om te doen denk ik. En je bent op je filter dan misschien krachten aan het loslaten (vooral met vullen) waar het normaal niet mee te maken heeft. Ik zou zelf liever water terugbrengen in de bak met een tuinslang aan de kraan.

Heb je enig idee van het type filter dat je wilt gaan gebruiken? Weet niet of dit over de bak met de doorvoeren gaat. 🙂
Ja zelfde bak inderdaad! Er het zou gaan om een Oase Biomaster2 850. Maar dat stukje met die krachten zat ik ook mee, vroeg me inderdaad af of het, behalve het kan, super verstandig is om te doen.

Ik doe het ook met een tuinslang en zolang duurt dat niet. Extra druk door zo n filter stouwen lijkt me een minder goed idee maar ik loop gewoon liever geen risico.

Ja zelfde bak inderdaad! Er het zou gaan om een Oase Biomaster2 850. Maar dat stukje met die krachten zat ik ook mee, vroeg me inderdaad af of het, behalve het kan, super verstandig is om te doen.
Mijn eerste gedachte zou zijn dat het pompen van water uit de bak wel gaat idd maar ik vraag me ook af of je wel wilt of er dan extra kraantjes in de bak wilt.

Sowieso is de diameter van de slang bij een grote(re) bak ook van belang.
En samen met de lengte van de slang en het hoogteverschil maken hoeveel water door de slang gaat en dus hoe lang het duurt.

Filterpompen zijn (met sommige uitzonderingen) niet geschikt om water aan te zuigen en in het aquarium te pompen.

Het zou kunnen werken als de aanzuig emmer hoger staat dan de filter. En de filter uitlaat in het aquarium boven water zit.

Maar het zal een heel gedoe zijn, om geen lucht in het systeem te krijgen.

Je kunt wel aftakkingen maken in het aanzuig en retour gedeeltje van de filterslangen.

Zo lang het lozingspunt van vuilwater lager is als je aquariumwater niveau, zal het leeg lopen.
Vullen doe je in de retour, met waterdruk van de (meng)kraan.

Maar als je een aftakking gebruikt, dan wel tijden legen en vullen filter uitzetten.

Zelf heb ik parallelle aansluitingen. Dus filters kunnen blijven draaien.

Filterpompen zijn (met sommige uitzonderingen) niet geschikt om water aan te zuigen en in het aquarium te pompen.

Het zou kunnen werken als de aanzuig emmer hoger staat dan de filter. En de filter uitlaat in het aquarium boven water zit.

Maar het zal een heel gedoe zijn, om geen lucht in het systeem te krijgen.

Je kunt wel aftakkingen maken in het aanzuig en retour gedeeltje van de filterslangen.

Zo lang het lozingspunt van vuilwater lager is als je aquariumwater niveau, zal het leeg lopen.
Vullen doe je in de retour, met waterdruk van de (meng)kraan.

Maar als je een aftakking gebruikt, dan wel tijden legen en vullen filter uitzetten.

Zelf heb ik parallelle aansluitingen. Dus filters kunnen blijven draaien.

Heb je een schetsje of foto o.i.d. van hoe je de parallele aansluitingen hebt?

Misschien een gepasseerd station, maar er zijn er genoeg die niet weten hoe het werkt:
Kun je met hevelen de bak niet leegmaken?

Misschien een gepasseerd station, maar er zijn er genoeg die niet weten hoe het werkt:
Kun je met hevelen de bak niet leegmaken?
Ja zeker! Dat kan. Maar was op zoek naar andere manieren. Kijken of we het leven nog makkelijker kunnen maken. Niet dat hevelen niet perse moeilijk is haha

Heb je een schetsje of foto o.i.d. van hoe je de parallele aansluitingen hebt?
In de oude situatie had ik de aan en afvoer aangesloten op de rode kranen. Zie rode pijl. Ik had deze setup zowel links als rechts.
Op mijn nieuwe aquarium heb ik maar 1 kant. Dus heb de 2e filter op die rode aanvoerkraan aan moeten sluiten.
Ik heb daarom een aparte vers water aanvoer ernaast gemaakt. Zie 2e en 3e foto.
De extra pomp heb ik niet meer nodig, want de afvoer gootsteen is een verdieping lager.
En vullen gaat rechtstreeks vanuit de kraan (en hydrofoor van de osmose)

1
20240228_200359.jpeg

2
20240304_200731.jpeg

3
20240302_170628.jpeg

4
20240303_114520.jpeg

5
20240303_114601.jpeg

Waar zit dan het verschil met een opvoerpomp die vaak wel gebruikt wordt?
Er zit een wezenlijk verschil in de bouw van de pomp van een potfilter en een opvoerpomp.
Een opvoerpomp is gemaakt om water van een lager gelegen punt omhoog te pompen. Bijvoorbeeld van een bioloog naar een bovenstaand aquarium of een vijver naar een filter die boven de waterlijn staat. Hiermee moet de statische hoogte van het water overbrugd worden en heb je een pomp nodig die meer druk kan opbouwen. Een maximale hoogte (en dus de maximale pompdruk) wordt ook altijd gespecificeerd bij deze pompen.

Hoewel dit hetzelfde lijkt bij een potfilter onder het aquarium is dit niet zo. Een potfilter start pas wanneer er water gehevelt wordt en de pomp vol staat / de lucht eruit is. Wat niet direct opvalt maar hierbij wel gepaard gaat is dat door het hevelen en de wet van communicerende vaten het water aan de pers zijde omhoog gaat tot deze gelijk is aan het waterniveau van het aquarium. Een pomp van een potfilter hoeft dan maar een klein stukje hoogte te overbruggen en voor de rest wat tegendruk door leidingwerk en uitstroom.
Theoretisch kan je een potfilter wel een paar verdiepingen lager zetten dan het aquarium. De opbrengst zal der wel niet beter van worden maar het gaat een heel eind goed.

Theoretisch kan je een potfilter wel een paar verdiepingen lager zetten dan het aquarium. De opbrengst zal der wel niet beter van worden maar het gaat een heel eind goed.
Als je puur naar de opvoerhoogte kijkt, klopt dit. Echter iedere 10 meter waterkolom is 1 bar druk. De meeste potfilters kunnen die druk niet aan, em gaan lekken.

Als je puur naar de opvoerhoogte kijkt, klopt dit. Echter iedere 10 meter waterkolom is 1 bar druk. De meeste potfilters kunnen die druk niet aan, em gaan lekken.
Vandaar ook de kreet theoretisch😉
Zie de meerwaarde er ook niet van maar het illustreert wel het verschil tussen beide.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan