Wat is er nieuw

Waterwissel met koud water ivm boiler?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter funkz
  • Startdatum Startdatum
F

funkz

Guest
Zoals sommige van jullie weten, ben ik momenteel een Vision 450 aan het indraaien (zie handtekening). Vandaag heb ik eindelijk geen nitriet meer gemeten, dus ik heb vanavond mijn eerste grote waterwissel gedaan, 50%. Waar ik niet aan heb gedacht, maar wat ik wel snel merkte aan de temperatuur van mijn bak, is dat ik geen warmwateraansluiting heb ik de keuken. Ik maak namelijk gebruik van een kokend water / close-in boiler. Doordat de boiler het niet bij kan houden, ben ik na een paar minuten verversen met koud water bezig, met als gevolg dat de temperatuur van de bak na het verversen 3 graden kouder is geworden. Ik gebruik voor het verversen de Aqua In - Out set van JBL.

De bak was voor het verversen 25°C, na het verversen 22°C. Mijn gevoel zegt dat dit niet goed is. De volgende mogelijke oplossingen zijn al door mijn gedachten gegaan:

- Ik kan steeds wachten totdat de boiler weer opgewarmd is, maar dan ben ik een dag bezig met verversen.

- Ik zou een kleiner deel kunnen verversen, en de filtercapaciteit wat opschroeven. Er staat nu 1 filter op met een capaciteit van 1250l/u, daar ga ik er morgen nog 1 van bij halen. Het type is Oase Biomaster 600 Thermo.

- Ik zou de temperatuur van de bak op kunnen schroeven naar bijvoorbeeld 27°C in de hoop na verversen niet onder de 24°C uit te komen.

De bak is nu nog onbewoond, maar op niet al te lange termijn zal dit het visbestand worden:

- 6x Pterophyllum scalare sp. Rio Manacapuru
- 30x Nannostomus beckfordi
- 3x Apistogramma hongsloi (2v/1m)
- 13x Corydoras (10x sterbai / 3x arcuatus)
- 4x L-nummer (L134, L397, L066, Ancistrus)

Ik voel momenteel het meeste voor de optie om de temperatuur van de bak op te schroeven naar 27-28°C, om in ieder geval niet onder de 24°C te komen na de wekelijkse waterwissel. Denk ik in de goede richting, of heeft iemand misschien een beter advies?
 
Je zou je water ook al iets eerder klaar kunnen zetten zodat het in ieder geval op kamertemperatuur is. Dan is het verschil met het water in het aquarium minder groot en zal de temperatuur bij de waterwissel ook minder ver terug lopen.
 
die temperatuur verhogen vind ik juist geen optie, het gaat er niet om dat het water tijdelijk 22 graden is. dat kunnen de vissen nog wel hebben (ookal is het zeker niet bevorderlijk).

wat mij wel dwars zit is dat het water telkens binnen 15-20 minuten 3 graden daalt om daarna weer omhoog te gaan.
dit is voor een keer geen probleem, iedereen vergeet wel is om de warme kraan erbij aan te zetten. maar als dit regelmatig gebeurd ben ik bang dat dit je vissen ten onder zal brengen in de zin van vatbaarder worden voor ziektes ect. ik probeer nooit meer dan 1 graden verschil te hebben. eigenlijk word mijn baktemperatuur na een wissel altijd maar 0,5 graden lager.

wat wel een optie zou zijn... zoals mijn voorganger al aangeeft een dag van tevoren een paar emmers of grote kuip klaarzetten met koud water om dit iig op kamertemperatuur te krijgen. als je hiervoor iets van een regenton ect kan gebruiken (je hebt nogal wat liters te verversen, zeker met jonge maanvissen) kan je hier tevens een heater inhangen, dan heb je zo water wat precies op temperatuur is.

overigens vind ik 1 biomaster 600 niet voldoende voor deze bak met dit bestand, zou sws voor 2 van deze filters gaan. (maar dat was je al van plan geloof ik)
dit brengt overigens niet je verversbeleid naar beneden, je ververst omdat je dingen uit de bak wilt halen die je filter niet kan verwerken als nitraten en groeihormonen.

Edit: je hebt het over je keuken, maar hoe zit dit in de rest van je huis als de badkamer ect? als je daar wel constant warm water vandaan kan trekken is dat ook een optie, moet je wellicht alleen een (stuk) langere tuinslang hebben.
 
Straks is het waarschijnlijk 20% per keer is 90 liter.
Zoals hierboven al geschreven stond zet je water de dag ervoor al klaar. 90 liter zijn 8-9 emmers.
Mooi bij de verwarming en net voor het wisselen een liter kokend water erbij gieten in de emmer die aan de beurt is.
Op deze manier kan ook je boiler het aan.

Emmers kosten een euro bij de bouwmarkt of misschien 2 maar iig geen kapitalen.
 
En anders koop je 2 grote cement kuipen, dat werk ook 🙂
 
Maar neemt wel veel plaats in beslag, iig meer dan een stapel emmers...
Verder wat lastiger te verplaatsen, ook niet geheel onbelangrijk.

Aan de TS om de voor hem beste optie te kiezen...
 
om jonge maanvissen mooi groot op te laten groeien moet je minimaal 50% per week wisselen, liefst zelfs vaker per week een flink deel.

dan moet je dus 200liter aan water klaar hebben staan, dat worden wel erg veel emmers 🙂
 
Edit: je hebt het over je keuken, maar hoe zit dit in de rest van je huis als de badkamer ect? als je daar wel constant warm water vandaan kan trekken is dat ook een optie, moet je wellicht alleen een (stuk) langere tuinslang hebben.

Het aquarium staat 5 meter van de keuken in de woonkamer, op de begane grond. Op de eerste etage zitten diverse kranen die gevoed worden door de CV ketel, dus een langere slang halen om daar water vandaan te tappen is altijd nog een optie, maar het geniet niet mijn voorkeur. Water klaar zetten vind ik al helemaal geen optie. Ik vraag me af of de mensen die dit voorstellen zelf ook 20 emmers in hun woonkamer zouden zetten, week in week uit.

Bedankt voor alle reacties zo ver, wat ik graag nog zou willen weten, is hoeveel temperatuurverschil de vissen wél goed kunnen verdragen. De reden dat ik zelf voorstelde om de temperatuur wat te verhogen, is omdat ik overal als ondergrens voor maanvissen 24°C zie staan. Ik wil daar dan zo min mogelijk onder komen. Dan is de vraag wat riskanter is, een verkoeling van 25°C naar 22°C, of een verkoeling van 27°C naar 24°C? Of maakt dat dus niets uit?

Ik ga bij de eerst volgende waterwissel eens proberen wat er gebeurt als ik bijvul in 2 of 3 stappen, om zo de boiler weer wat tijd te geven om bij te verwarmen.
 
Een optie zou zijn om meerdere keren per week een kleiner deel te verversen zoverre je boiler het aankan, dan ververs je het zelfde totaal per week maar wel met water wat op temperatuur is.
Ik, en meerdere verversen overigen met jonge maanvissen 2x per week 50%.
 
Je zou het ook zo kunnen doen hoe ik mijn osmosewater op temparatuur breng voor de garnalen bakken.
In de gootsteen (heb een dubble bak)zet ik 2x een 20 liter emmer en de gootsteen vul ik met een laag warm/heet water.
Ik hang altijd een digitale termometer in de emmer en haal de emmer eruit zodra die op temp is.
Grotere emmers gebuiken is toch altijd wat fijner zo heb ik ook een 40 liter emmer die ik gebruik om het afvalwater in op te vangen.
 
Je zou het ook zo kunnen doen hoe ik mijn osmosewater op temparatuur breng voor de garnalen bakken.
In de gootsteen (heb een dubble bak)zet ik 2x een 20 liter emmer en de gootsteen vul ik met een laag warm/heet water.
Ik hang altijd een digitale termometer in de emmer en haal de emmer eruit zodra die op temp is.
Grotere emmers gebuiken is toch altijd wat fijner zo heb ik ook een 40 liter emmer die ik gebruik om het afvalwater in op te vangen.

Dat is dus eigenlijk wat ik bedoel met niet de hele dag bezig willen zijn met een waterwissel.. met een meterbak kan dit nog wel, maar ga je richting de 500 liter dan is dit voor mij echt geen optie meer. Toch bedankt voor het meedenken!
 
Een optie zou zijn om meerdere keren per week een kleiner deel te verversen zoverre je boiler het aankan, dan ververs je het zelfde totaal per week maar wel met water wat op temperatuur is.
Ik, en meerdere verversen overigen met jonge maanvissen 2x per week 50%.

Daar maak je wel een kleine denkfout.

Stel we hebben een aquarium van 100 liter met 10 ppm X erin.
We verversen in één keer 50 liter met 0 ppm X erin. Dan zit je op 5 ppm na verversen.

Nu doen we 5 keer 10 liter.

Na 10 liter zit je op 9 ppm.
Na weer 10 liter op 8,1 ppm
Na weer 10 liter op 7,3 ppm
Na weer 10 liter op 6,6 ppm
Na de laatste 10 liter op 5,9 ppm

Dus grotere stappen verversen in 1 keer is efficienter.
 
Nu ga je zeer op de X factor in Marcel, en dat heeft te maken met stoffen X, maar als je 50% wekelijks wil verversen dan is qua temperatuur bereik meerdere water wissels beter dan ëén koude , wat de insteek is van Funks, doch wel een punt van aandacht :thumbs:
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan