Wat is er nieuw

Waterwissel

• Onderwerp starter Onderwerp starter pimhup
  • Startdatum Startdatum
P

pimhup

Guest
Hallo allemaal
Ik heb een ciano 100
En gebruik profito en carbo
Wat is beste wekelijks waterwissel en hoeveel %
En hoeveel profito ,staat wekelijks 10ml per 100ltr
Lampen 2x39 watt 10uur geen CO2 set
Hoor graag wat ik beste kan doen

Wat je moet wisselen is mede afhankelijk van je vis bestand.

Maar het hangt af van wat er in je bak zit.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wissel wekelijks 50 tot 60%

Als je Aquarium gewoon goed draaid met geen hoge fosfaat en nitraat en de planten doen het verder ook prima volstaat een waterwissel van 20% prima, of je moet het vragen omdat je ergens problemen mee hebt in je aquarium of iets niet vertrouwd ?

Bij een gemiddelde bak is in de regel 20% voldoende tenzij je een zware belasting van de bak hebt.

Ok dank jullie bezet is 20 kardinalen bak staat net paar weken weet alleen niet de juiste dosering van profito welke hoeveelheid en dagelijks of wekelijks

Planten staan er zo bij

Bijlagen

• 24E9FD3E-2D1B-4196-BA90-C1AFF9C9AD40.jpeg
    24E9FD3E-2D1B-4196-BA90-C1AFF9C9AD40.jpeg
    61.7 KB · Weergaven: 105
  • 089B5CF0-7EA2-474E-8777-4C20980B7C32.jpeg
    089B5CF0-7EA2-474E-8777-4C20980B7C32.jpeg
    69.6 KB · Weergaven: 119
  • 2ECA440D-AF47-479E-BDC3-E9778D031B57.jpeg
    2ECA440D-AF47-479E-BDC3-E9778D031B57.jpeg
    61.4 KB · Weergaven: 103
  • F9F61384-E301-4212-B008-77BD2A75CC24.jpeg
    F9F61384-E301-4212-B008-77BD2A75CC24.jpeg
    47.7 KB · Weergaven: 102
Ik denk dat je met een wekelijkse verversing van 20 a 25% prima uitkomt.

Ok dank jullie bezet is 20 kardinalen bak staat net paar weken weet alleen niet de juiste dosering van profito welke hoeveelheid en dagelijks of wekelijks

Je kunt gerust wekelijks bemesten maar een dagelijkse toediening verdient de voorkeur.

Je hebt een aantal planten die een hoge lichtintensiteit vragen zoals ondermeer Althernanthera, Micranthemum en je Hygrophilla pinnatifida. Dit kan ook gaan vragen om CO2 denk ik.

Dank je voor reactie
Zal eens kijken naar co 2 set
Hoeveel profito dagelijks zou je aanraden

Ik denk dat je met alleen Profito niet uit gaat komen, dat is enkel een vloeistof met sporen elementen, maar daar ontbreekt de NO3 (Nitraat) en de PO4 (Fosfaat), dus mogelijk zal je nog wat verder moeten kijken, Maar....meten is weten en goed naar je planten kijken, ik weet dat er meerdere bakken goed draaien op alleen Profito.
M.a.w., kijk het nog even aan en blijf goed naar je planten kijken.

Misschien andere voeding hoor het graag

Weet je de waterwaarden ook want dan weet je ook of je nitraat en fosfaat tekort komt.

Meet even op hoe hoog je gemiddelde waterkolom is, + de lengte en de diepte. De metingen in decimeters met elkaar vermenigvuldigd is het aantal liters.

Dan gewoon de basisdosering toedienen voor jouw bakinhoud. Als het kan verdeeld over meerdere keren per week i.p.v. enkel met de waterwissel.

Aan de hand van hoe je planten het doen (observeren) kun je de dosis met de tijd eventueel nog verhogen. Zie bijsluiter. Zelf heb ik een aardig bos groeien en wissel ik veel water, dus ik ben profito maximaal gaan doseren.

Maar zoals de anderen al zeggen hangt e.e.a. ook af van het type planten. En of er drijvers zijn die licht blokkeren of niet, zulke dingen. Ook het type licht (het ene wattage is namelijk het andere niet) maakt uit voor de vraag in hoeverre extra CO2 je planten kan helpen. 🙂

Wacht even af, bepaalde planten zouden tekorten kunnen gaan krijgen omdat deze bodemvoeding behoeven ( de rode) deze kan je prima aanschaffen en voordelig bij @tuinkabouter (zie zijn onderschrift bij "Pilluh") en bekijk deze link eens met de mogelijkheden,
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/gebreksverschijnselen

Prima advies, de planten van Ts zullen zo verwacht ik na verloop van tijd wel bijna zeker om bemestingsvormen gaan vragen juist omdat de begin eis van in ieder geval een aantal soorten die ik aangaf een behoorlijk hoge lichtintensiteit is.

Benvo wat raad je aan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan