R
Ruud37
Guest
Hallo,
ik ben nieuw op dit forum dus mocht dit onderwerp verkeerd staan hoor ik het graag!
ik ben mijn aquarium aan het indraaien enkel kom ik mede door de vele en wisselende informatie online er niet echt meer aan uit of een waterwissel tijdens de opstart nou echt noodzakelijk is of nodig is.. de een zegt absoluut niet de ander juist weer wel.. spoel ik onnodig opgebouwde bacterien weg of doe ik er juist goed aan om toch een waterwissel of juist meerdere te doen? ik weet het echt niet meer dus hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen..
dus mijn vraag concreet, wel of geen waterwissel en hoe vaak en hoeveel?
mijn setup
juwel lido 120
tetra 800 extern filter
luchtpompje met bruissteen
watertemperatuur gemiddeld 25 graden
fijne zandbodem zonder voedingsbodem maar voeg vloeibaar toe
planten indeling
diverse bosjes waterpest
lilaeopsis ( noveau-zealandiae )
lysimachia ( nummularia áurea )
lobelia ( cardinalis )
ik hoor het graag van jullie,
ik ben nieuw op dit forum dus mocht dit onderwerp verkeerd staan hoor ik het graag!
ik ben mijn aquarium aan het indraaien enkel kom ik mede door de vele en wisselende informatie online er niet echt meer aan uit of een waterwissel tijdens de opstart nou echt noodzakelijk is of nodig is.. de een zegt absoluut niet de ander juist weer wel.. spoel ik onnodig opgebouwde bacterien weg of doe ik er juist goed aan om toch een waterwissel of juist meerdere te doen? ik weet het echt niet meer dus hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen..
dus mijn vraag concreet, wel of geen waterwissel en hoe vaak en hoeveel?
mijn setup
juwel lido 120
tetra 800 extern filter
luchtpompje met bruissteen
watertemperatuur gemiddeld 25 graden
fijne zandbodem zonder voedingsbodem maar voeg vloeibaar toe
planten indeling
diverse bosjes waterpest
lilaeopsis ( noveau-zealandiae )
lysimachia ( nummularia áurea )
lobelia ( cardinalis )
ik hoor het graag van jullie,