Wat is er nieuw

waterwissel?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ruud37
  • Startdatum Startdatum
R

Ruud37

Guest
Hallo,

ik ben nieuw op dit forum dus mocht dit onderwerp verkeerd staan hoor ik het graag!

ik ben mijn aquarium aan het indraaien enkel kom ik mede door de vele en wisselende informatie online er niet echt meer aan uit of een waterwissel tijdens de opstart nou echt noodzakelijk is of nodig is.. de een zegt absoluut niet de ander juist weer wel.. spoel ik onnodig opgebouwde bacterien weg of doe ik er juist goed aan om toch een waterwissel of juist meerdere te doen? ik weet het echt niet meer dus hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen..

dus mijn vraag concreet, wel of geen waterwissel en hoe vaak en hoeveel?

mijn setup

juwel lido 120
tetra 800 extern filter
luchtpompje met bruissteen
watertemperatuur gemiddeld 25 graden

fijne zandbodem zonder voedingsbodem maar voeg vloeibaar toe
planten indeling
diverse bosjes waterpest
lilaeopsis ( noveau-zealandiae )
lysimachia ( nummularia áurea )
lobelia ( cardinalis )

ik hoor het graag van jullie,

Ik zou het niet doen want om een bacteriecultuur op te bouwen hebben ze eten nodig en als je veel ververst gooi je dat telkens deels weer weg. Ik zou de bak 4 wk laten indraaien en wekelijks een klein beetje voer verkruimelen in je bak.

Of je de opstart tijd ermee verlengt (omdat je dan telkens een deel van je bacteriecultuur weggooit) betwijfel ik.
Vind het alleen zonde van het waterverbruik, want het is namelijk zeker niet nodig (zolang je visloos opstart uiteraard!).

wat ik wel altijd doe: 1 a 2 dagen voordat de 1e vissen in de bak gaan een 70-80% waterwissel.
dan heb je gewoon even fris water alvorens er leven in komt. zeker in jouw geval met de plantenvoeding ect misschien wel van toepassing.
zou natuurlijk kunnen dat je planten de komende weken bij lange na niet alles opgebruiken wat je toevoegt en dan stapelt dat zich op, die opstapeling heb je dan meteen uit je systeem.

dank je wel @jessicapilon ik was ook van plan om minimaal 4 weken in te draaien en ondertussen en zeker daarna eerst grondig het water te testen, dat voeren komt goed indd bedankt!

duidelijk verhaal @RichD1011 bedankt voor de informatie 😉

niet wekelijks voeren, maar dagelijks een beetje, tot je hier en daar een rottend blaadje hebt, dat is ook voer voor je bacterien.

1x voeren is ruim voldoende om de bacterien aan het werk te zetten, dagelijks voeren is echt nergens voor nodig het bespoedigd het niet maar belast je water gigantisch

Meestal moeten mensen vooral verversen tijdens de indraai omdat ze een soil hebben. Met zand zit je wat dat betreft veilig dus idd wat John en rich zegt, lekker laten pruttelen! En flink verversen voor je de eerste visjes toevoegt. Heb je een foto van je nieuwe bak? Ben wel nieuwsgierig 🙂

Zolang je nitriet onder de 1.5 ppm blijft is water verversen niet nodig.

Wat gebeurt er als die hoger word raoul? Slecht voor de planten ofzo?

Zolang je geen soil gebruikt als bodem is een waterwissel tijdens de opstart niet nodig.
Als je bak al beplant is heeft het niet zoveel nut om extra voer in je bak te doen om de bacteriecultuur te helpen ontwikkelen.
De planten die momenteel overgaan naar hun onderwatervorm geven namelijk al genoeg voeding aan de baccies.

Dank jullie wel allemaal, veel bruikbare informatie 😉

@Norion ik zal proberen wat foto's toe te voegen..

Heb trouwens bewust voor iets kleinere beplanting gekozen omdat ik de snelgroeiende varianten zo natuurlijk mogelijk wil laten groeien en gebruik wil gaan maken van drijfplantjes , hopelijk zijn ze duidelijk..

Bijlagen

• IMG20201216211425.jpg
    IMG20201216211425.jpg
    464.6 KB · Weergaven: 107
  • IMG20201216211438.jpg
    IMG20201216211438.jpg
    425.9 KB · Weergaven: 107
  • IMG20201216211433.jpg
    IMG20201216211433.jpg
    393.5 KB · Weergaven: 98
Wat gebeurt er als die hoger word raoul? Slecht voor de planten ofzo?

Wanneer je Nitriet te hoog wordt heeft dat een remmende werking op het ontstaan van je bacterie cultuur voor de stikstof kringloop.
Jan heeft dit ook uitgelegd in het stuk starten van het aquarium met Salmiak.
Alleen Jan hanteert een 1 ppm.
Toen ik met Salmiak starte gaf ik er een beetje mijn eigen draai aan, diverse metingen gedurende die startup staan als foto in mijn album.

Dank jullie wel allemaal, veel bruikbare informatie 😉

@Norion ik zal proberen wat foto's toe te voegen..

Heb trouwens bewust voor iets kleinere beplanting gekozen omdat ik de snelgroeiende varianten zo natuurlijk mogelijk wil laten groeien en gebruik wil gaan maken van drijfplantjes , hopelijk zijn ze duidelijk..
Die snelgroeiers slurpen al je ammonium weg, grote kans dat je na 4/5/6 weken nog steeds geen nitriet en nitraat gaat meten.

Die snelgroeiers slurpen al je ammonium weg, grote kans dat je na 4/5/6 weken nog steeds geen nitriet en nitraat gaat meten.
Dus eigenlijk zeg je dat ik verkeerde beplanting heb aangebracht?

Nee.
Ik zeg alleen dat er waarschijnlijk geen ammonium over blijft voor de bacterieen om daarvan nitriet te gaan maken.
Later als je vissen gaat toevoegen is dan ineens de belasting hoger waardoor er wel ammonium over blijft en je dus alsnog een nitriet piek kan gaan verwachten.

Maar eigenlijk is dat een discussie die ik helemaal niet hier wil gaan voeren want dat geeft weer de nodige frustraties bij een aantal leden.
Forum staat er al genoeg vol mee over hoe je een aquarium wel of niet moet starten.

Ga gewoon door hoe je bent gestart.
Je gaat geen nitriet meten gedurende de opstart gok ik.
Zodra je vissen er in doet dan doe je dat steeds met een paar tegelijk, dus niet in ene keer alle vissen erin want dat is echt vragen om dikke shit.
Na toevoegen van de vissen steeds goed het gedrag in de gaten houden en als je maar even vermoed dat het fout gaat (zwaardere ademhaling of aan opp hangen) meteen 80% water wisselen.

Nee.
Ik zeg alleen dat er waarschijnlijk geen ammonium over blijft voor de bacterieen om daarvan nitriet te gaan maken.
Later als je vissen gaat toevoegen is dan ineens de belasting hoger waardoor er wel ammonium over blijft en je dus alsnog een nitriet piek kan gaan verwachten.

Maar eigenlijk is dat een discussie die ik helemaal niet hier wil gaan voeren want dat geeft weer de nodige frustraties bij een aantal leden.
Forum staat er al genoeg vol mee over hoe je een aquarium wel of niet moet starten.

Ga gewoon door hoe je bent gestart.
Je gaat geen nitriet meten gedurende de opstart gok ik.
Zodra je vissen er in doet dan doe je dat steeds met een paar tegelijk, dus niet in ene keer alle vissen erin want dat is echt vragen om dikke shit.
Na toevoegen van de vissen steeds goed het gedrag in de gaten houden en als je maar even vermoed dat het fout gaat (zwaardere ademhaling of aan opp hangen) meteen 80% water wisselen.
Ik snap je, duidelijk verhaal ! Ik was ook van plan om te beginnen met een koppeltje en zeker niks overhaast te doen.. geduld is alles in dit geval hé! Maar bedankt voor je antwoord ik ga het goed in de gaten houden 👍

Ik snap je, duidelijk verhaal ! Ik was ook van plan om te beginnen met een koppeltje en zeker niks overhaast te doen.. geduld is alles in dit geval hé! Maar bedankt voor je antwoord ik ga het goed in de gaten houden 👍
En als er nog iets aan mag toevoegen, begin dan ook niet met je duurste of meest kwetsbare vissen. Ik had vroeger een "verhuis Molly", die kon overal tegen, zo hielp hij mooi mee met indraaien en mocht er toch nog ineens een nitrietpiek komen is dat niet de eerste die sterft. Sommige L-nummers, goerami's, tanganyka spul, kan slecht tegen ineens slecht water.

succces

Mark

zie dat je een luchtpomp gebruikt deze is enkel nuttig bij overvolle visbakken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan