Wat is er nieuw

waterwisselingen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum Startdatum
V

vriend van de cory

Guest
Hey allemaal

Ik doe om de 2weken waterwisselingen, maar vraag me nou echt af waarom ze van belang zijn?
Ik heb toch een degelijke filter 🙂

Waarom is dit nu eigenlijk?
 
In grote trekken?
Om de opstapeling van zouten te voorkomen en de bak bij regelmaat deels te resetten om zo fouten in de marge op te vangen.

Na een tijd zouden de calcium en magnesium gehaltes scheef trekken door bijvullen of verbruik van planten, als je plantenvoeding toe dient zouden de zouten opstapelen waar door de geleidbaarheid na een tijd tot ver boven de 1000µS zou geraken, bovendien houden vissen van vers water en in veel gevallen stimuleert het ze zelfs om te paren omdat het een regenseizoen nabootst.
 
Als je lang genoeg niet ververst merk je het vanzelf.

Maar dat zou ik je afraden hoor.

Dat je water er schoon uitziet, betekent niet dat het ook schoon is.

Er zijn tal van opgelosde stoffen in het aquarium die zich zichzelf maar blijven ophopen. tot een punt waarbij je vissen het niet meer waarderen.

Met verversen haal je dus een gedeelte van die stoffen eruit. en verdun je de nog aanwezige stoffen met het verse water.

Wat die stoffen allemaal precies zijn durf ik je niet te zeggen. gaat wat ver voor de doorsnee persoon.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk is er een grote marge in de frequentie en de hoeveelheid dat je hoeft te verversen.
Gaande van wekelijks 50% tot maandelijks 25% en daarbuiten.
 
Met een open bakje verdampt er altijd super veel water.
Maar ik begrijp dus dat alleen dat deel dat verdampt is te verversen met nieuw water, niet zo goed is?
 
Met een open bakje verdampt er altijd super veel water.
Maar ik begrijp dus dat alleen dat deel dat verdampt is te verversen met nieuw water, niet zo goed is?
Bij het verversen is het belangrijkste dat je een deel weg neemt en vervangt.

Bij het aanvullen van verdampt water neem je niets weg en voeg je zelfs extra bij als je geen gedemineraliseerd water gebruikt.

Bijvullen is idd niet hetzelfde als verversen.
 
Ook worden er met de waterwissel veel afgescheiden hormonen weg genomen.
 
Oké helemaal duidelijk! Thanks!
 
Je hoeft alleen geen water te verversen als je bijvoorbeeld blauwalg wilt kweken.
 
Ik moet eerlijk en tot mijn grote schaamte zeggen dat ik nooit echt bezig was met waterwissels

Maar er zijn dan 2 van mijn cory's gestorven en nog eens 2 met vinrot
dus heb vandaag mijn eerste GROTE waterwissel gedaan en het was overduidelijk nodig
mijn vissen zijn nu veel actiever

En nu dat ik ook het nut er van in zie doe ik zeker 50% om de 2 weken en soms weken als ik tijd heb

bedankt voor de info!
 
En nu dat ik ook het nut er van in zie doe ik zeker 50% om de 2 weken en soms weken als ik tijd heb

bedankt voor de info!

Hou het maar bij om de 2 weken. Ik ververs maar 20% op 3 weken bij mijn 60 dan hevel ik ook de helft van de bodem gelijk.
 
oke is goed 🙂

kan je ook teveel verversen dan?
 
je zegt dat je vissen het merkbaar fijn vonden..

dan zou ik lekker 30% in de week blijven doen.
 
Zeker nu met de vinrot is het belangrijk dat ze in een schone omgeving zitten.

Hoe veel en hoe vaak je water moet verversen hangt af van het de hoeveel heid dieren en welke dieren, maar ook wat je voert, hoeveel je voert, wat voor filter je hebt etc..

Als je alleen maar garnalen hebt hoef je minder vaak en minder hoeveelheid waterwissels te doen dan dat als je een paar sluierstaarten hebt in een gemiddelde maat aquarium.
Verder moet je bij vissen die nog in de groei zijn, ook meer waterwissels te doen.

Ik kan dus nu niet zeggen hoe vaak jij je water dient te verversen, omdat ik die info niet heb.
Maar in elk geval vaker dan dat je tot nu toe deed 😉
 
10roodneuszalmen , 10zwarte neons , 6cory sterbai en 3 van een andere soort en 2 goude goeramis
dus 50% om de 2 weken zeker 😛 zeker niet langer of 30% om de week
 
Zeker nu met de vinrot is het belangrijk dat ze in een schone omgeving zitten.

Hoe veel en hoe vaak je water moet verversen hangt af van het de hoeveel heid dieren en welke dieren, maar ook wat je voert, hoeveel je voert, wat voor filter je hebt etc..

Als je alleen maar garnalen hebt hoef je minder vaak en minder hoeveelheid waterwissels te doen dan dat als je een paar sluierstaarten hebt in een gemiddelde maat aquarium.
Verder moet je bij vissen die nog in de groei zijn, ook meer waterwissels te doen.

Ik kan dus nu niet zeggen hoe vaak jij je water dient te verversen, omdat ik die info niet heb.
Maar in elk geval vaker dan dat je tot nu toe deed 😉

Hij had het over Cory's die heb jij toch ook? Heb je daar sluierstaarten bij dan🙂
 
Ik ververs 40% van het water van mijn ZA bak elke maand, nooit meer. Dat lijkt ruim voldoende, visbezetting is redelijk zwaar, plantenbezetting ook, en dat is ook van belang, planten halen namelijk ook erg veel voor dieren schadelijke stoffen uit het water. Gaat al meer dan 30 jaar goed zo. Alleen in het verleden bij een cichlidenbak met bijna geen planten en veel afval, (vleeseters!!), was dat echt niet genoeg, dat bleek pas goed te gaan met de waterwaardes toen ik 30 % per week ververste. Het is overigens niet alleen dat je de diverse stoffen "verdunt" met nieuw water, je voegt ook automatisch stoffen toe die je vissen of planten en lagere organismen hebben opgebruikt.
 
Hij had het over Cory's die heb jij toch ook? Heb je daar sluierstaarten bij dan🙂

Nee joh! Gekkie! Het was maar als voorbeeld bedoeld om het verschil in waterbelasting aan te geven 😉
 
Vind het zelf belangrijk dat mn vissen zich lekker voelen in schoon water. het is niet alleen dat vissen zwemmen in water, ze ademen en slikken het ook continu in.. ik geloof er wel in dat met wekelijkse waterverversing een heleboel ziektes en uitval voorkomen kan worden..
Of je moet al een mega bioloog hebben met een oppervlakte zo groot als je bakinhoud met een minimale visbezetting en veel planten etc...
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan