Wat is er nieuw

Wavemaker bescherming

Aquanewbi

New member
Lid geworden
27 september 2024
Berichten
1
Leeftijd
46
Beste allen,

Ik ben erg nieuw in deze hobby. Ik heb een mooie bak van 180 liter Aqualantis kunnen overnemen sinds 18 september met wat ik denk te veel vissen erin. Ik ben me aan het verdiepen in deze hobby en dacht ik schaf een wavemaker aan. Dit om al het water goed te circuleren en om stroming te creëren en om afval goed door de filter heen te halen. Ik hou ook erg van gadgets en dat alles voor elkaar is. Dus ik heb de wavemaker niet de hele dag aan, ongeveer 12 uur per dag. Kijk ik net naar de wavemaker zit er een vis, kersenbuik, tegenaan geplakt.... dus de prop creëert schijnbaar zo'n grote zuiging dat een vis die daar langs zwom gewoon ertegen aan gezogen werd. Uiteraard baal ik hier enorm van en wil ik dit niet nogmaals. R.I.P.....

Mijn vraag is, heeft er iemand ideeën of iets zelf gemaakt dat er een soort buffer/ corridor is waar wissen niet in kunnen komen, maar dat wel het water gewoon door de wavemaker gaat? Ik zit zelf te denken aan een fijne gaas constructie om de wavemaker heen of een bakje ofzo. Ik wil ook niet hoeven kijken als ik de wavemaker aanzet of er vissen in zitten. Heeft iemand hier ervaring mee? OF een goed idee over?

Hoor het graag, thanks!
 
Is een wavemaker dan nodig? Wat voor filter heb je?
 
Beste allen,

Ik ben erg nieuw in deze hobby. Ik heb een mooie bak van 180 liter Aqualantis kunnen overnemen sinds 18 september met wat ik denk te veel vissen erin. Ik ben me aan het verdiepen in deze hobby en dacht ik schaf een wavemaker aan. Dit om al het water goed te circuleren en om stroming te creëren en om afval goed door de filter heen te halen. Ik hou ook erg van gadgets en dat alles voor elkaar is. Dus ik heb de wavemaker niet de hele dag aan, ongeveer 12 uur per dag. Kijk ik net naar de wavemaker zit er een vis, kersenbuik, tegenaan geplakt.... dus de prop creëert schijnbaar zo'n grote zuiging dat een vis die daar langs zwom gewoon ertegen aan gezogen werd. Uiteraard baal ik hier enorm van en wil ik dit niet nogmaals. R.I.P.....

Mijn vraag is, heeft er iemand ideeën of iets zelf gemaakt dat er een soort buffer/ corridor is waar wissen niet in kunnen komen, maar dat wel het water gewoon door de wavemaker gaat? Ik zit zelf te denken aan een fijne gaas constructie om de wavemaker heen of een bakje ofzo. Ik wil ook niet hoeven kijken als ik de wavemaker aanzet of er vissen in zitten. Heeft iemand hier ervaring mee? OF een goed idee over?

Hoor het graag, thanks!
Wat jij op het eerste gezicht mooi vind hoeft niet altijd goed te zijn voor het leven in je bak. Bekijk dus altijd vooraf wat je dieren en planten vragen om (goed) te kunnen leven.
 
Een wavemaker wordt meer in zout toegepast want daar is voldoende stroming een must.
 
Zou het misschien kunnen dat de vis al dood was, en toen tegen de wavemaker getrokken is? Meestal zijn ze niet zó sterk dat een gezonde vis daar geen weerstand tegen kan bieden.

Welke wavemaker heb je trouwens?

Ik heb zelf wel eens een wavemaker beveiligd met een kraag eromheen van spons. Dat was voor babyvisjes geloof ik.
 
Zou het misschien kunnen dat de vis al dood was, en toen tegen de wavemaker getrokken is? Meestal zijn ze niet zó sterk dat een gezonde vis daar geen weerstand tegen kan bieden.

Welke wavemaker heb je trouwens?

Ik heb zelf wel eens een wavemaker beveiligd met een kraag eromheen van spons. Dat was voor babyvisjes geloof ik.
Ik heb een wavemaker met en cap van 5000 liter maat zelf de kleinere vissen trekt die niet echt aan. Dus ja de vis is denk ik al dood of verzwakt geweest.
 
Vaak is het zo dat er alg op wavemakers gaan groeien. Als die dan vervolgens uit staat en een visje zwemt er in omdat te eten en vervolgens gaat die aan en dan is het gebeurd.

Voor sommige pompen/wavemakers zijn soort jasjes te koop van schuim maar dat ligt aan de pomp.
 
Dat moeten kleine visjes zijn Mark want de ruimte tussen die spijlen is minimaal. Als heeft hier weinig kans want ik haat algen en elke 3 weken leg ik ze even in een bakje water met een scheut natuurazijn.
 
Dat moeten kleine visjes zijn Mark want de ruimte tussen die spijlen is minimaal. Als heeft hier weinig kans want ik haat algen en elke 3 weken leg ik ze even in een bakje water met een scheut natuurazijn.
De voorkant van de pompen zijn soms erg ruim. Dus als de pomp dan uit staat zwemt die er zo aan de voorkant in. Zo heb ook al eens een Valentini verloren . Door de zijkanten kunnen ze idd niet in de pomp komen die ik toen had.
IMG_4293.jpeg
 
Ja bij die wel inderdaad en ik heb er 2 maar die hebben veel kleinere openingen aan de voorkant. Daar past amper een Gup tussendoor.
Maar ja met een goed filter is denk ik bij zoet een wavemaker niet echt nodig.
 
Ja bij die wel inderdaad en ik heb er 2 maar die hebben veel kleinere openingen aan de voorkant. Daar past amper een Gup tussendoor.
Maar ja met een goed filter is denk ik bij zoet een wavemaker niet echt nodig.
Nee normaal is de uitstroom wel voldoende van een buitenfilter.
Maar ik lees wel regelmatig dat ze extra stroming willen zodat al het vuil de pomp in gaat maar ik zeg altijd dat de pomp geen stofzuiger is ☺️
 
Een filter met voldoende capaciteit en een goede circulatie moet ook voldoende zijn lijkt me.
 
Een wave maker niet toepassen voor zoetwater, geen enkel nut vissen zitten in een stroomversnelling, is natuurlijk wel anders bij een zout-waterbak.
 
In mijn hillstream bakje heb ik ook een kleine wavemaker. Of ik moest een veel groter buitenfilter aanschaffen om voldoende stroming te krijgen. Ik heb gezien dat sommige merken beschermingshoesjes hebben.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan