Wat is er nieuw

Wavemaker bescherming

Aquanewbi

New member
Lid geworden
27 september 2024
Berichten
1
Leeftijd
46
Beste allen,

Ik ben erg nieuw in deze hobby. Ik heb een mooie bak van 180 liter Aqualantis kunnen overnemen sinds 18 september met wat ik denk te veel vissen erin. Ik ben me aan het verdiepen in deze hobby en dacht ik schaf een wavemaker aan. Dit om al het water goed te circuleren en om stroming te creëren en om afval goed door de filter heen te halen. Ik hou ook erg van gadgets en dat alles voor elkaar is. Dus ik heb de wavemaker niet de hele dag aan, ongeveer 12 uur per dag. Kijk ik net naar de wavemaker zit er een vis, kersenbuik, tegenaan geplakt.... dus de prop creëert schijnbaar zo'n grote zuiging dat een vis die daar langs zwom gewoon ertegen aan gezogen werd. Uiteraard baal ik hier enorm van en wil ik dit niet nogmaals. R.I.P.....

Mijn vraag is, heeft er iemand ideeën of iets zelf gemaakt dat er een soort buffer/ corridor is waar wissen niet in kunnen komen, maar dat wel het water gewoon door de wavemaker gaat? Ik zit zelf te denken aan een fijne gaas constructie om de wavemaker heen of een bakje ofzo. Ik wil ook niet hoeven kijken als ik de wavemaker aanzet of er vissen in zitten. Heeft iemand hier ervaring mee? OF een goed idee over?

Hoor het graag, thanks!
 
Is een wavemaker dan nodig? Wat voor filter heb je?
 
Beste allen,