Wat is er nieuw

Wazig aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Errin
  • Startdatum Startdatum
E

Errin

Guest
hallo allemaal,

Sinds 3 maanden hebben we ons nieuwe aquarium. Sinds 4 weken zit er een wit/groene mist in.
We hebben de draadalg eruit gekregen door CO2 toe te voegen. Nu lijkt het een witte waas of zweefalg. Niet precies duidelijk wat het is voor ons.

Waarden:
PH: 7,5
KH: 9
GH: 11
NH3/4: 1
NO2: 0
NO3: 10
PO4: 0,5

Naast CO2 hebben we nitraat en fosfor toegevoegd omdat de waardes steeds op nul bleven.

We hebben een bio flow M filter van juwel. Bio pad, nitrax filter, grof filter en fijnfilter matten en Cirax.

Nou is is onze vraag hoe maken we het aquarium weer helder. Heeft iemand nog goede tips?

Alvast bedankt.

Groetjes Errin

BDF4F396-8589-409C-8EFF-BF7EC4B1859F.jpeg

Denk dat je te veel nitraat en fosfor????? in de bak gedaan heb.
Begin alvast met water verversen.

En alg bloei kan met uv filter teniet gedaan worden.

Een UVC lamp zal werken maar is er ook low budget manier om dit op te lossen?

Een UVC lamp zal werken maar is er ook low budget manier om dit op te lossen?

Moeilijk.

Uv filter en water verversen.

Filter is nooit weg, he. voor nood.

Deze is voor tussen de uitvoerslang.

Die alg wordt gedood, en moet gelijk er gezogen worden.

Blijft anders door gaan.

aquael_uv_filter.jpg
$_84.jpg

Ook voor normaal gebruik.

Heel simpel zou ik zeggen, de oorzaak wegnemen, maar dan de oorzaak vinden. Veel fosfaat, fosfaten geven ze in de natuur de schuld?
Zal wel ingewikkelder zijn dan deze simpele voorstelling.

hallo allemaal,

Sinds 3 maanden hebben we ons nieuwe aquarium. Sinds 4 weken zit er een wit/groene mist in.
We hebben de draadalg eruit gekregen door CO2 toe te voegen. Nu lijkt het een witte waas of zweefalg. Niet precies duidelijk wat het is voor ons.

Waarden:
PH: 7,5
KH: 9
GH: 11
NH3/4: 1
NO2: 0
NO3: 10
PO4: 0,5

Naast CO2 hebben we nitraat en fosfor toegevoegd omdat de waardes steeds op nul bleven.

We hebben een bio flow M filter van juwel. Bio pad, nitrax filter, grof filter en fijnfilter matten en Cirax.

Niet zo raar dat nitraat 0 bleef, je nitrax filter haalt deze eruit.

Waterbloei is eenvoudig vast te stellen. Laat het licht gewoon 3 dagen uit en dek de aqua af zodat er geen licht inkomt. Als dan de mist grotendeels is opgetrokken dan heb je idd waterbloei en is de bestrijding daarvan nodig.
Een goedkope oplossing is filtering over diatomeeën aarde. Dit haalt de waterbloei totaal weg.

Het is groenig dus ik denk eerder aan algenbloei door een co2 tekort en de co2 is nu nog vrij laag rond de 8 mg. Hoe voeg je de co2 toe en hoelang al?
Draadalgen duiden ook op een co2 tekort namelijk.

@Bertus Vraagje,

Ik heb dus de JBL Greenprofi e902

Specs:
Technische gegevens:

Reikwijdte in liter:

300l

Reikwijdte van - tot:

90 - 300l

Reikwijdte lengte bassin:

120 cm

Vermogen (Watt):

11 W

Capaciteit per uur:

900l/h

Nu Heb ik een aanbieding gehad voor de EHeim UV-Filter Reeflexuv 350

Kan ik die direct aansluiten zonder enige extra splitter ofso of moet ik wel met een extra splitter gaan werken? voor de uitstroom?

978a243e-9582-47f7-bf7b-fbc60e506add.jpg

aquael_uv_filter-jpg.267952
Dezer is Veel goedkoper Als hij nog verkocht wordt.

Zet je voor je filter. [pomp hoger houden. slang loshalen. deze opsteken, stukje sang er op. terug op de pomp.

neerzetten.

Die is van Aguael. staat er op.

Als je op Google kijkt voor Uv-c aquarium . zie je meer.

ja ik zie het, maar kan daar met 1 buis alle water door heen zonder debiet verlies?

Ik zit miss te denken aan Aquael Interior filter Lamp Unifilter-500-Uv

ik heb nu ook een interne filter. voor Active kool. dan kan ik die hier mee wisselen. ziet er ook beter uit. en smaller.

Waterbloei is eenvoudig vast te stellen. Laat het licht gewoon 3 dagen uit en dek de aqua af zodat er geen licht inkomt. Als dan de mist grotendeels is opgetrokken dan heb je idd waterbloei en is de bestrijding daarvan nodig.
Een goedkope oplossing is filtering over diatomeeën aarde. Dit haalt de waterbloei totaal weg.

Waterbloei van bacterie. Veelvuldig water verversen. of goed filteren.

Alg bloei blijft aangroeien, helpt verversen niet. dus UV-C,.

Als de eheim uv-c 350 enkel maar 400 l/h aankan (waarbij ik dus 1 uitvoer buis moet splitsen naar 2 waarvan 1 naar de uv-c en de ander naar de uitstroom

Dus dit.

Optie 1.png

Of optie 2

Optie 1.png

je kan ook super grote water changes doen gaat het ook weg heb ik van youtube en mis minder vissen in je bak en drijf planten toe voegen

Water bloei wordt eigenlijk alleen maar opgelost door de oorzaak weg te nemen. Een UV-c Lamp kan snel zorgen voor het verdwijnen van de algen maar daarmee heb je het symptoom bestreden maar niet de oorzaak weggenomen. Dat kan een Amoniumpiek zijn door het woelen in de bodem bijvoorbeeld. (Planten, verplanten...?) Ook te veel voeren of teveel bemesten kan tot vervuiling leiden. Probeer dat eerst uit te vinden en dan helpt het om waterverversingen toe te passen. Wanneer je UV-C toch wilt toepassen kies dan voor een geschikte lamp. Het is belangrijk dat het water wat langs de lamp stroomt de tijd krijgt om belicht te worden. Om die redenen maakt men de tijdsduur zo lang mogelijk door de weg in de lamp te verlengen en door een maximum doorstroming aan te geven. Daarmee wordt ook duidelijk dat een lamp beter is dan iets met een ledje. Dat kan wel anders liggen wanneer er meerdere leds gebruikt worden. Ook weer om het water zolang mogelijk te belichten.

Laatst bewerkt:
Gooien we waterbloei en algenbloei nu niet door elkaar af en toe? Waterbloei is wit en algenbloei groen en beiden hebben een andere oorzaak.

Waterbloei is een overschot aan bacterien.

Gooien we waterbloei en algenbloei nu niet door elkaar af en toe? Waterbloei is wit en algenbloei groen en beiden hebben een andere oorzaak.

Waterbloei is een overschot aan bacterien.
Kennelijk wordt waterbloei gezien als zweefalg en kan zowel wit als groenig zijn. Algenbloei is, zo dacht ik, een snelle ontwikkeling van algen (Zit ook vaak blauwwier in.) die dan ook weer afsterven en zo zorgen voor een zuurstof tekort in het water. Volgens mij hebben we hier over waterbloei.

Algenbloei is, zo dacht ik, een snelle ontwikkeling van algen

Klopt helemaal maar ik vindt deze bak meer naar algenbloei neigen dan naar waterbloei. Helemaal duidelijk vindt ik het dan ook weer niet, dus een twijfelgevalletje maar gelet op de weinige co2 en de eerdere draadalg dat ik eerder aan algenbloei tgv te weinig co2.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan