Wat is er nieuw

Wazig water

SmitVoorburg

Well-known member
Lid geworden
11 maart 2021
Leeftijd
35
Hallo allemaal,

Hierbij mijn eerste post. Ik ben een nieuw aquarium begonnen, nu vier weken geleden. Twee weken laten draaien, met HS Bactoturbo en HS Procell. Watertesten waren goed, na twee weken gingen de vissen erin. Het stuk drijfhout is door het proces gegaan van zijn suikers en sporen uitstoten, met de witte pluizige laag aan de buitenkant. Dat is nu al een kleine week weg. Elke week een waterwissel van 25%. 3 dagen terug een waterwissel van bijna 40% gedaan omdat ik medicijnen tegen Stip in het water had. Stip is weg en de temperatuur is weer lager. Nog steeds (en eigenlijk in elke foto vanaf het begin) een witte waas in het water. Ik heb een Juwel Primo 70 aquarium met de standaard bijgeleverde filter. Na elke waterwissel gaat er een beetje HS Procell en Bacto Turbo in. Ik heb bij het inrichten de steentjes allemaal uitgespoeld. Toch blijvend een witte waas. Laatst zo erg dat er bijna geen licht meer tot de bodem kwam. Ik heb een foto bijgevoegd. Ik heb 2 mini goerami's, twee glasgarnalen (die alleen maar bovenop het filter leven) en 6 neon tetra's.

Wat nu? We zijn vier weken verder en het water ziet er nog steeds zo uit. Wordt het tijd om er Hs Clear water in te doen of doe ik juist helemaal niets? Graag jullie advies. Mocht ik niet voldoende info hebben gegeven, laat het mij graag weten.

Bijlagen

• aquarium.jpg
    aquarium.jpg
    239.1 KB · Weergaven: 118
Die witte waas is bacteriebloei en dan heb je nog niet voldoende juiste bacterien in de bak. Normaliter moet een bak ook eigenlijk 4 wk indraaien en wellicht heeft de medicatie iets gedaan met de bacterien.
Hoe groot is de bak? Ik zou er ook meer planten indoen en dan ook lekker wat snelgroeiers.

de weerspiegeling in het glas en her reflecterende licht op het wateroppervlak maakt het moeilijk om te beoordelen hoe erg die waas is.
kan je een foto maken met de kap er af en het filter even uit.
vanuit de zelfde hoek als de huidige

Ik hen een juwel 60 staan en de stroomsnelheid van het interne filter is best hoog.
zo op het oog zou ik toch zeggen dat het klei deeltjes zijn die niet bezinken
wat extra fijne filterwatten help waarschijnlijk wel

de weerspiegeling in het glas en her reflecterende licht op het wateroppervlak maakt het moeilijk om te beoordelen hoe erg die waas is.
kan je een foto maken met de kap er af en het filter even uit.
vanuit de zelfde hoek als de huidige

Ik hen een juwel 60 staan en de stroomsnelheid van het interne filter is best hoog.
zo op het oog zou ik toch zeggen dat het klei deeltjes zijn die niet bezinken
wat extra fijne filterwatten help waarschijnlijk wel
Ik heb foto's gemaakt maar het ziet er allemaal hetzelfde uit. Het is duidelijk niet helder en je ziet de lichtstralen door het wazige heen komen. Ik zou kunnen kijken voor fijner materiaal in het filter.

Wat heb je precies aan medicatie gebruikt?

Wat heb je precies aan medicatie gebruikt?
Dat weet ik helaas niet, ik kreeg een goedje mee in een buisje van de zaak waar ik de vissen had gekocht.

Ik ben geen expert op het gebied van medicatie maar wellicht dat dit middel je bacteriecultuur heeft aangetast maar goed zonder de naam zul je dat niet kunnen achterhalen.

@jessicapilon heeft het denk ik bij het rechte eind als hij denkt aan bacteriebloei. Je gooit bij elke verversing HS Bactoturbo en HS Procell in je bak? Ik neem maar aan dat je dit op advies van je Lfs doet? Volgens mij hoeft dit allemaal niet. Een bak kan je heel goed opstarten, mits je de tijd neemt, zonder allerlei goedjes te gebruiken. In Nederland hebben we dat betreft prima water. Bacteriebloei verdwijnt vanzelf wel weer als je bak zich heeft gestabiliseerd. De tijd waarop kan variabel zijn, soms binnen een paar dagen maar soms duurt het wel een paar weken. In ieder geval is het nodig dat er zich een bacterie kolonie gaat vormen.

@jessicapilon heeft het denk ik bij het rechte eind als hij denkt aan bacteriebloei. Je gooit bij elke verversing HS Bactoturbo en HS Procell in je bak? Ik neem maar aan dat je dit op advies van je Lfs doet? Volgens mij hoeft dit allemaal niet. Een bak kan je heel goed opstarten, mits je de tijd neemt, zonder allerlei goedjes te gebruiken. In Nederland hebben we dat betreft prima water. Bacteriebloei verdwijnt vanzelf wel weer als je bak zich heeft gestabiliseerd. De tijd waarop kan variabel zijn, soms binnen een paar dagen maar soms duurt het wel een paar weken. In ieder geval is het nodig dat er zich een bacterie kolonie gaat vormen.
Bedankt voor de reactie. Ik gooi het er nu steeds in omdat dat op de verpakking staat, bij elke verversing een dosering van beiden. Beter helemaal niet doen? Ook niet de procell om chloor uit het water te halen?

Bedankt voor de reactie. Ik gooi het er nu steeds in omdat dat op de verpakking staat, bij elke verversing een dosering van beiden. Beter helemaal niet doen? Ook niet de procell om chloor uit het water te halen?
Welk chloor? is al jaren bij wet geregeld dat in het drinkwater van NL geen chloor mag zitten

Wanneer je in Nederland woont zou je geen chloor tegen mogen komen. Bij mijn weten zijn er in Nederland slechts twee bedrijven, PWN en Evides die minieme hoeveelheden chloor uit voorzorg toevoegen. Maar dat is al weg voor het in het distributie kanaal komt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan