250x60x70 van Nanoe


Bioloog zelf draait.
Vanavond kijken of het aquarium mee wil doen zonder lekkage.

Dat K1 is wel zeer eigenwijs spul!
Het kruipt door elk gaatje. Denk je alles dicht te hebben, vinden ze toch weer een plekje.
Maar volgens mij heb ik nu gewonnen en blijven ze netjes in hun vakje!
 
Bioloog zelf draait.
Vanavond kijken of het aquarium mee wil doen zonder lekkage.

Dat K1 is wel zeer eigenwijs spul!
Het kruipt door elk gaatje. Denk je alles dicht te hebben, vinden ze toch weer een plekje.
Maar volgens mij heb ik nu gewonnen en blijven ze netjes in hun vakje!
Hmm K1 wat doen dan die boxers in de bak/bioloog van jou dan :S:juggle::D
 
Ja dat K1 is wel irritant. Vraag me steeds af wat er gebeurt als het in mijn opvoerpomp komt
 
De volhouder wint, hij draait zonder lekkage.
Het koste wat teflon, kit en pvc lijm, maar het is gelukt!

Komende 1,5 dat laten draaien, blijft het goed gaan dan vanaf vrijdag het bioloog indraaien.
 
20200219_213621.jpg

Doorkijkje vanaf de ene kant.

20200219_213648.jpg

Doorkijkje vanaf de andere kant.

Op moment van de foto's draait hij alleen op het bioloog en zitten aan en afvoer van het aquarium dicht.
 
Netjes.
Ben benieuwd hoe nu verder.
 
Vanaf vrijdag het bioloog in gaan draaien met ammonia.
Als dat goed gaat 2 weken later aquarium mee laten draaien.
Over 3 weken planten erin en dat een week of 2-4 laten draaien en dan het vissenbestand opbouwen.
Wel gaan over 3 weken de gourami’s mee.
De bak waar ze nu inzitten is echt te klein en ondanks de lagere temp blijft de man schuimnesten maken en hebben ze nu ook eieren.

Of het schema echt zo nauw komt is nog maar afwachten. Kan ook zijn dat we hem langer laten draaien zonder meer vissen erin en eerst de planten laten groeien.
We zien wel, geen haast.

In de tussentijd het elektra netjes aansluiten en weg werken.
De doseerpomp aansluiten, de noodoverloop in het bioloog maken.
Verlichting afwerken en de balken nog aanschaffen.
Dus we hebben nog wel wat te doen.
 
Waarom 2 weken wachten met je aquarium te laten meedraaien?
Ik zou er in elk geval al wat planten in doen, dat geeft minstens wat leven, en die verbruiken je nitraat, en er hangen ook al wat bacterien aan. Af en toe een rottend blaadje is ook voer voor je bioloog.
Anders is dat zo'n steriele bak.
 
Waarom 2 weken wachten met je aquarium te laten meedraaien?
Ik zou er in elk geval al wat planten in doen, dat geeft minstens wat leven, en die verbruiken je nitraat, en er hangen ook al wat bacterien aan. Af en toe een rottend blaadje is ook voer voor je bioloog.
Anders is dat zo'n steriele bak.

Omdat het 900 liter water scheelt en je vooral de bacteriën in je bioloog wilt hebben.
Wat je dus gaat doen met salmiak (geen ammonia).
Met het indraaien met salmiak wil je geen planten in je bak hebben, evt zand en je stenen, maar meer niet.

Dus die bak staat inderdaad 2 weken leeg, maar dat is geen probleem.
 
Dat Indraaien met salmiak is volgens mij ook iets nieuws? scheelt het nou zoveel vergeleken met normaal een paar weken laten indraaien bij opstarten?
 
Dat Indraaien met salmiak is volgens mij ook iets nieuws? scheelt het nou zoveel vergeleken met normaal een paar weken laten indraaien bij opstarten?

Yep, je slaat een stap over.
Maar daarvoor kun je het beste even het topic lezen bij waterchemie :)
 
Yep, je slaat een stap over.
Maar daarvoor kun je het beste even het topic lezen bij waterchemie :)
Ja al eens gelezen, iedereen heeft zn eigen manier/voorkeur van indraaien. Er zijn er ook nog genoeg die niet indraaien en gewoon opstarten, en dan geregeld water testen.
 
Ja dat kan ook.
Doe het liever gewoon goed en heb ook geen haast.
Tot nu toe al mn aquaria in laten draaien, dus ben ook niet anders gewend.
 
Ja dat kan ook.
Doe het liever gewoon goed en heb ook geen haast.
Tot nu toe al mn aquaria in laten draaien, dus ben ook niet anders gewend.
Ik draai ze ook normaal in hoor. alleen mn Fusion heb ik opgestart na de verhuizing. Met 160water en planten uit een oude meterbak, aangevuld met kraan- en osmosewater. Met het oude visbestand. En pas na een paar maand 11 maanvissen toegevoegd. geen probleem ondervonden.
 
De ammoniumchloride (of Salmiak) is uiteraard alleen de voeding voor je bacteriën. Het kan nog steeds wel helpen om e.e.a. van je oude aquarium over te zetten als aan-ent-materiaal zodat je gelijk de goede bacterien hebt.
Planten kun je er prima al bij doen, maar ik begrijp dat de reden om dit niet te doen vooral is dat je de verlichting uit wilt houden zodat je geen algenexplosie krijgt. Daar zit wel wat in misschien.
 
Ik draai ze ook normaal in hoor. alleen mn Fusion heb ik opgestart na de verhuizing. Met 160water en planten uit een oude meterbak, aangevuld met kraan- en osmosewater. Met het oude visbestand. En pas na een paar maand 11 maanvissen toegevoegd. geen probleem ondervonden.

Maar heb je toen ook je oude filter met materiaal gebruikt?
Want dan heb je daar je bacteriën nog in zitten en is dat ook geen probleem.
 
Maar heb je toen ook je oude filter met materiaal gebruikt?
Want dan heb je daar je bacteriën nog in zitten en is dat ook geen probleem.
Nou, ik had op de oude bak een Jbl 900 draaien, die dus een 3 welen mee laten draaien inderdaad op de Fusion, icm de 2 Eheim filters exp 4/350e en 4/600. Zoals in mn topic is te zien
 
Ik heb dat artikel ook al gelezen. Niks spreekt toch tegen dat je geen planten mag hebben.

Ik denk dat de combinatie zelfs nog beter kan werken. Je planten geven ook stoffen af die de biofilm helpt op te bouwen, en je mag er van uit gaan dat ze ook bepaalde stoffen af breken.
Een biologisch filter van een vijver bevat een pak planten, en dat zuivert enorm.
 
Euhm, in het artikel van Jan staat "Licht uit", anders gaat alle ammonium naar de algen.
Licht uit vertaal ik in geen planten.
Ik heb dat nog eens via PB met Jan gecheckt en die bevestigd het.
 
Bacteriën zitten erin.
Eerste dosis salmiak ook.
Vooraf alle waarden gemeten, ammonia, nitriet en nitraat waren 0.
GH en KH beide 8.

Vanavond de ammonia wederom gemeten om even te checken of de dosering klopt en zie hier.
20200221_213149.jpg


Morgen weer meten.
 

Terug
Bovenaan