we zijn vertrokken, 2m20 lang 85 breed en 89 diep .


trabbart

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2019
Berichten
179
Leeftijd
54
hallo, ik ben bart, ik ga een bakje maken voor men pterophyllum altum peru , en daar ben ik eindelijk aan begonnen.

afbraak toog muurtje met erachter keukenkasten die ook verdwijnen, en plaats maken voor een aquablok


IMG_20191019_082450.jpg
 
Laatst bewerkt:
ondergrond effengemaakt met wat beton,
 

Bijlagen

  • IMG_20191019_144653.jpg
    IMG_20191019_144653.jpg
    108.9 KB · Weergaven: 389
De bak is al wat vorm aan het krijgen, het word terug een beetje het toogeffect zodat je niet op de keukenkasten kijkt vanuit de leefruimte. nu de bak nog wat verstevigen , dan epoxy , achterwanden en zijwanden , dan isolatie eronder erachter en links en rechts , ,,kortom we zijn al goed op weg , en stof!!!
IMG_20191020_000001.jpg
 
ik heb al met epoxy gewerkt, maar nooit met kleur, en nooit zoveel oppervlakte,

hoeveel epoxy zou ik bestellen? hoeveel kleurpigment ? en welke dikte van vezelmat bij mr boat is aan te raden?

ik wil eerst heel de bak doen met een laag vezel matten , daarna de drie wanden met pur en piepschuim bewerken en daarna zou ik de wanden nog eens dik in de epoxy zetten zodat de piepschuim niet nat kan worden en nog extra isoleert. de bedoeling is dat er een boilereffect optreed door de extra isolatie en er energie word bespaart.
dus liever een laag te veel dan te weinig.

ik veronderstel dat je de bak moet draaien en kantelen, de zijde die je bewerkt zal wel plat moeten liggen?
kortom , wat hulp met tips zijn zeker welkom.
 
Epoxy kan idd nogal vloeibaar zijn. Vooral de verharder moet je heel juist doseren en heel goed mengen. Te veel verharder, en je kan niks meer, te weinig, en het duurt veel te lang. Dus ja, zeker plat leggen. Zorg ook voor goede ventilatie, want als je dan binnenshuis verwerkt, dan kan het echt stinken, en ik weet niet of dat zo gezond is.
 
Wordt ook een mooi project.
Voor de hoeveelheid epoxy kan je best even op de mr boat site kijken. Hier staat ergens vermeld hoeveel je per vierkante meter nodig hebt.
Vergeet ook niet om de hoeken eerst af te ronden met een filler voor je glasvezel in de hoeken plaatst. Dit werkt een pak makkelijker en veel minder kans op luchtbellen. Voor info zoek op you tube even naar "epoxy basics - creating a fillet tool"
 
ik heb 15 kilo besteld, ik ga heel de binnenkant streng aanpakken, de bak is namelijk niet gelijmd, enkel geschroefd op een paar delen na.
ik wist niet dat er gelijmd moest worden, , ,,, nu ik heb nergens kieren, ik had degelijk zaagmateriaal en werkte met lijmtangen langs een stevige lat.
de naden gaan eerst een voeg krijgen van een verdikte epoxy, daarna een band van 15 cm glasvezel in de hoeknaden en daarna heel de bak met 160 gram vezeldoek bekleden,. ik ga er steeds een klein beetje kleur in mengen zodat ik goed zie dat het telkens een nieuwe laag is en ik denk dat ik voor minstens 4 lagen zal gaan, in de hoeken zal dat wel meer worden. dit zal ik in een weekend moeten doen want dit is tijdrovend als je steeds nat in nat wil werken, .
als ik de bak aan 1 hoek wil optillen gaat het niet, hij is zo stijf dat hij mooi omhoog komt, hij gaat dus niet meer torsen. ik heb 18mm meranti genomen van bij de houthandel en die is nergens gespleten, heel goeie kwaliteit. aan de zijkanten heb ik een dubbele wand met isolatie ertussen ,

ik had bijna ook epoxy pu schuim meebesteld maar daar heb ik al mee gewerkt en ik denk dat pur beter is te controleren maar wel duurder. vandaar ook piepschuim gebruiken, bedoeling is dat de wand versiering waterdicht is, dus dat het piepschuim en pur niet nat word want anders verlies je de isolatiewaarde. dus daar gaat ook een pak epoxy overheen .

intussen heb ik ook 125 kilo grof filterzand besteld .
en op mijn 140cm bak staat er een nieuwe externe filter mee te draaien zodat ik tegen binnen een afzienbare tijd een dikke kolonie bacterieen heb gekweekt in die filter. ik heb de superfish x pro 2000 genomen omdat ik daar goeie ervaringen mee heb, de bedoeling is dat ik met twee externe filters ga werken, het reinigen kan dan wisselend gebeuren.
ik denk dat ik voor de tweede filter eentje ga zoeken met interne verwarming , ik denk aan de eheim professionel 3 1200xlt .
ik zit toch met een 1600 liter water en filters geven op papier altijd mooie cijfers maar slibben snel dicht .
 
Ben heel benieuwd wat dit gaat worden. Wel een vraagje, het Aquarium blijft zo laag of kwam deze nog omhoog? Dat kon ik niet helemaal uit je verhaal halen
 
Ben heel benieuwd wat dit gaat worden. Wel een vraagje, het Aquarium blijft zo laag of kwam deze nog omhoog? Dat kon ik niet helemaal uit je verhaal halen
Ja het blijft laag, het ding staat op een trapje van 25cm , de scheiding tussen woonkamer en keuken, van in de keuken kijke je over het aquarium bvb naar tv of je kan praten met iemand die in de zetel zit terwijl je kookt,,,en van in de woonkamer kijk je IN het aquarium of erover als je rondloopt. het is een "open ruimte en dat wil ik ook zo houden. als hij hoger stond moest het een doorkijk worden en dat zie ik niet graag, je ziet er dan huis en meubelen doorheen .
het nadeel is natuurlijk dat als je rechtstaat je neerkijkt op het aquarium, maar eerlijk, ik ga altijd voor men aquarium zittend kijken, en het is tenslotte nu 1m 20 hoog met het trapje , dus dat valt wel mee met het neerkijken. de foto met men hond erin is vanuit de zitbank genomen, ik kijk er recht in :)
ik ben zelf ook benieuwd wat het gaat worden :)
 
intussen zijn we wat aan het shoppen,
de 15 kilo epoxy is zonet aangekomen,
de tweede buitenfilter die erop komt naast de superfish is de fluval fx6 en is onderweg.
ik heb heel lang getwijfelt of deze wel zal volstaan, ik dacht al om een vijverfilter te gaan instaleren want het is best een grote bak. ik gok erop dat de twee filters voldoende gaan zijn
de boderm is al geleverd, 125kilo filterzand 2mm
verwarming en verlichting haal ik lokaal. ik begin met 300 watt verwarming en zie wel of ik men temperatuur haal. ik heb nog eentje liggen van een 150 watt ik denk dat ik ze beide op vol vermogen ga laten branden op een thermostaat van habistat die ik vroeger gebruikte voor reptielen. lijkt me makkelijker qua bediening
qua verlichting zit ik met een grote kostenplaat, ik schat op zen minst een 400 euro als ik led wil. ik ga de winkelier hierin volgen . deze lokale firma is gekend niet voor zen keuze aan vissen maar voor hun vele jaren ervaring in aquariumbouw en techniek. ik krijg daar altijd goeie raad.

het doel is dat ik tegen ten laatste nieuwjaar water heb in de bak, , het zal doorzetten zijn. er is nog heel heel veel werk. ook de achter en zijwanden wil ik volume laten nemen want ik wil de inhoud reduceren met een 3 a 400 liter. ik kom dan op een dikke 1000 a 1200 liter inhoud . ik hoop dat de filters dit aankunnen .
ik dacht ook aan een bioloog, maar ik heb daar 0 ervaring mee en deze zou dan of in de berging moeten komen een 4m ver weg of in de ongebruikte slaapkamer boven het aquarium , dat is dan 2m50 hoog.

komend weekend beginnen we als het goed zit met de epoxy,
 
De epoxy ligt er bijna in. Bodem kreeg dubbele laag vezel. Om goed te zien welke laag ik zat werd er wat kleur ingemengd. Die epoxy van mr boat is echt topspul. Je hebt echt tijd. Die uitharding gaat echt langzaam. Niet zoals epoxy van in de doe het zelf. Het blijft meer dan een uur plakken waardooor je fouten kan herstellen of blazen openknippen en dichtplakken. pas als ik er een infraroodstraler opzet begint het te stinken en zal het sneller gaan uitharden denk ik. het duurt me te lang nu.
We zijn intussen mooie enorm grote stukken aquariumhout gaan uitkiezen en zag daar een bak van 90 diep op 2m50 die vrij karig verlicht werd vol valisneria en nog enkele planten die weinig licht moeten,,. echt het effect wat ik wou,,Kheb ineens dezelfde ledverlichting gekocht . Geen CO2 weinig licht en bijhorende beplanting. Verlichting zat rond de 500 euro. het hout rond de 200 , maar het zijn boomstronken. men zoon van 13 kon ze amper dragen ,Ik kan er nog spotjes bijbouwen indien ik toch meer wil van men planten...komt zeer zeker goed. De kap zal kunnen uitschuiven en kantelen. Daar heb ik scharnieren voor klaarliggen. Ik heb wel veel te veel epoxy gekocht. Ik heb 15 kilo besteld en had genoeg met de helft gehad. Maar er komt een tweede bak voor men regenbogen. Dus dat komt wel van pas. Ik zal maar al mijn glas bestellen.......
 

Bijlagen

  • IMG_20191026_153422.jpg
    IMG_20191026_153422.jpg
    37.5 KB · Weergaven: 408
Laatst bewerkt:
ik ga nog heel wat epoxy nodig hebben voor de achterwand, was ik al vergeten,
en intussen is ook het glas besteld, en een sneak peek van het hout.
 

Bijlagen

  • IMG_20191026_174812.jpg
    IMG_20191026_174812.jpg
    46.4 KB · Weergaven: 427
De achterwand maken we van een rest isolatieschuim. Eerst wat op maat maken ,vastkleven met pur, dan zandzakken erop de meeste gaten komt de pur naar buiten , achteraf purren we de resterende kieren dicht. Als alles goed vastzit gaan we de wand schapen met een feintool , heel handig materiaal hiervoor ,een keukenmes en whatever we need.
 

Bijlagen

  • IMG_20191027_094646.jpg
    IMG_20191027_094646.jpg
    164.1 KB · Weergaven: 387
Tof project! Wat een mooie bakmaat. :D

And I like your dog

Phalco, de derde rottie die ik heb en de beste tot nu toe met veel voorsprong , zo eentje ga ik nooit meer treffen. supperlief tegen iedereen, steelt niets, zelfs geen braadkip die onbewaakt op tafel ligt. supperzindelijk, nooit vlaggen in huis , totaal geen agressie erin, enkel als je eens wil vechten dan klinkt hij als een monster . soms wel eens koppig , en een bad haat hij , tot hij erin zit :)
maar haar, haar, haar, overal kom je haar tegen, dat moet je erbij nemen.
 

Bijlagen

  • 20190416_084820.jpg
    20190416_084820.jpg
    120.5 KB · Weergaven: 267
Fijn hee, zo'n tamme! :D Mijn broertje heeft er ook zo een: zit niets van agressiviteit in, super speels... De laatste rottweiler van mijn ouders was naar ons ook lief, maar naar andere honden toe niet altijd, en ZEKER niet naar katten. Wat een terminator kon dat zijn.
 
Rotswanden creëren , stopt nu want men bussen pur van de action zijn op. Trouwens goed spul en goedkoop. Intussen de in en uitlaat gemaakt en nu gaan we aan de kap beginnen.
 

Bijlagen

  • IMG_20191027_123410.jpg
    IMG_20191027_123410.jpg
    45.2 KB · Weergaven: 460
  • IMG_20191027_123802.jpg
    IMG_20191027_123802.jpg
    50.2 KB · Weergaven: 458
  • IMG_20191027_094504.jpg
    IMG_20191027_094504.jpg
    43.2 KB · Weergaven: 438
Het openschuiven en kantelende deksel. Het principe is er nu de plaat nog verstevigen tegen het wiebelen en doorbuigen.
 

Bijlagen

  • VID_20191027_153655.mp4
    20.7 MB
En we zitten een beetje vast. Het glas moet er in voor ik de wanden verder afwerk om te vermijden dat het glas er niet meer zal in kunnen. Dat glas kan ik woensdag na twerken al ophalen maar dan moet ik een helper scoren om het te plaatsen. Ik mis ook nog een deel van de PVC doorvoeren om in de rechterwand rotsen verder in te bouwen want die worden ingewerkt. Dus ik kan weinig doen nu. Kheb wel een geweldige oplossing voor het doorbuigende blad. Dit rust nu op rollagers in het midden die ineens ook de bak in het midden samenhouden.volledig in Inox Het blad schuift nu als vanzelf. Voeren zal echt leuk zijn .En een deel vd rotsen is al wat op kleur. Ik heb 4 kleuren grijs, goud, zwart en wit. Action spuitbusjes .Daar moet dan nog epoxy over ,
 

Bijlagen

  • IMG_20191028_174805.jpg
    IMG_20191028_174805.jpg
    133.1 KB · Weergaven: 446
  • IMG_20191028_174623.jpg
    IMG_20191028_174623.jpg
    40.5 KB · Weergaven: 480
lekker bezig (ook al loop je een beetje vast nu) knap formaat bak ook, ben benieuwd naar het eind resultaat.
 
Mooi hoor. Fraai gedaan, die achterwand trouwens. Ziet er echt natuurlijk uit. Waar de Action al niet goed voor is :D
 
Dat glas kan ik woensdag na twerken al ophalen maar dan moet ik een helper scoren om het te plaatsen.
Nu ben ik best een beelddenker, maar een video zal niet misstaan :D :p Zonder gekheid, ziet er goed uit allemaal! Vroeg me alleen wel af wat die uitsteeksels op de dwarsbalk zijn?
 
Die uitsteeksels zijn rollagers. Daar rolt en steunt het houten blad op zodat het goed schuift en vooral niet doorbuigd. Nu kunnen we dit blad als werkblad gaan gebruiken om eens een laptop op te leggen bvb. Of wat dan ook. Het schuift open om de vis te voeren en kantelen is enkel nodig bij onderhoud. Zelfs voor waterwissels hoef ik het niet te kantelen. Er komt onder het blad nog een glazen deksel of plexi en het blad komt ook in de epoxy.
 
Intussen is de ruit geplaatst..... En ben ik in onderhandeling om mooie orinocos te bekomen rechtstreeks van bij forkel in Duitsland. Hij moet ze alleen een maandje langer willen bijhouden zodat men bak zeker is ingedraaid.
 
Ziet er goed uit allemaal! Waar eten jullie nu eigenlijk....
Op een vd eerste foto's staat een ronde tafel op de achtergrond..... Het keukenblok werdd niet echt gebruikt, het lag altijd vol rommel ,sleutels, papieren... Het verlies aan kastruimte is ook geen probleem. En tja men huis is een mancave,,, vriendin mag komen , slapen , eten etc maar niet wonen..... Ze weet de prijs van de vissen al en ze ging al steigeren.... Vrouwen he...
 

Terug
Bovenaan