weer beginner paludarium met vragen :-(


R

Rudolf

Guest
Ik had al een poosje geen aquarium meer maar het begint weer te kriebelen; jullie kennen dat wel.
Nu wil ik een paludarium gaan maken in een aquarium of in een terrarium; maar nu heb ik en paar vragen, en die gelden eigenlijk ook wel voor een aquarium.
Zijn de voedingstoffen die in speciale aquariumplanten grond of in de supplementen zitten nou niet schadelijk voor de vissen of andere dieren? Dit houdt me eigenlijk altijd bezig.
Je doet er alles aan om je water zo schoon mogelijk te houden, maar de speciale potgrond mengsels en ook de nu veel geadviseerde cocopeat (IKEA! ) bevatten toch mest stoffen voor de planten. Ook die speciale pilletjes die je bij een plant on de bodemgrond kunt duwen.
Je kunt plantjes in apart gevormde potje in de achterwand verwerken en in het geknutselde "landdeel" maar in zo'n vochtige omgeving gaat het toch in het water terecht komen natuurlijk.
Verder zoek ik een tip voor materiaal voor een achterwand van natuurlijke materialen die altijd vochtig kan blijven.
Ook maak ik me zorgen over het maken van land met piepschuim en flevopol en dergelijken; daar zullen toch ook stoffen in zitten die je liever niet wilt; ik ga zoiets wel proberen, en neem de tijd om dat veel te spoelen voordat er dieren in gaan, maar toch.
Verder vraag ik me af of als je maar een ventilator gebruikt die naar binnen moet blazen of naar buiten?
 
Ik had hier een heel verhaal staan met beginnersvragen. Geen reacties gekregen.
Maar ik lees me suf en zie dingen nu anders.
De grote vraag die me nu bezighoudt is dat ik in een aquarium/paludarium met veel water met wat kleine visjes en een flink landstuk kikkers of padden zou willen. Kan warm en ik hoef niet te kweken. Maar ik stuit nu op het feit dat de bombina's die ik op het oog had een half jaar in winterslaap gaan, en dat wil ik niet.
Dwegklauwkikkers komen niet echt op land, dat wil ik ook niet. Heb ook gekeken naar salamanders maar die moeten koud en ik wil de bak niet in de schuur gaan houden.Blijft er nog wel wat leuks over om te houden vraag ik me nu af.
Gisteren las ik over drijfkikkers , occidozyga lima , lijkt me wel wat. Maar gaan die niet in winterslaap?
 
Ik heb trouwens wat proeven gedaan met tegellijm en zo meer maar ik heb besloten alles zoveel mogelijk met natuurlijke materialen te gaan maken.
Dus met voedingsbodem afgedekt met grind, stenen en kienhout.
 
een oud topic maar ik reageer toch ff mss voor andere belangstellende , ik gebruik tempex ( piepschuim ) als basis voor een achterwand in mijn aquarium zonder tegellijm overigens
 
Mijn vriend is nu ook bezig met een paludarium te bouwen, en hij heeft voor de achterwand pur gebruikt.

Groetjes, Spider
 

Terug
Bovenaan