Weer begonnen


Max0212

Member
Lid geworden
8 december 2020
Berichten
9
Leeftijd
57
Na lange tijd (20 jaar) weer begonnen aan de aquarium hobby. Ik heb een tweede hands Rio 300 gekocht en deze draait nu sinds november vorig jaar, de bak draait nog op het interne filter en met CO2.
Ik kijk al een tijdje rond op dit forum maar ben nog niet echt actief geweest dus nu dan toch maar even voorstellen.

Voorlopig houd ik het nog bij deze gezelschapsbak maar als ik ergens in een winkel een lege bak zie moet ik de neiging onderdrukken om hem te kopen, dat hou ik nooit vol dus zal er op termijn wel een tweede bak bijkomen.

Hier een plaatje van de huidige status:






20210419_192232.jpg
 
Van harte welkom hier op het forum Max! :petjeaf:
Leuk dat je na 20 jaar de hobby weer opgepakt hebt en de bak al sinds november draait. Mijn complimenten voor de succesvolle plantengroei, het ziet er echt hartstikke goed uit allemaal! Er is in 20 jaar tijd een hoop veranderd binnen de hobby, heb je dit al meegemaakt? En je hebt het er over dat je jezelf moet inhouden om geen twee bak te kopen. Heb je hier al leuke plannen mee?

Nogmaals van harte welkom hier op het forum Max.
 
De planten groeien inderdaad de bak uit. Planted box en CO2 uit een fles, ik kan me niet herinneren dat dit er 20 jaar geleden was. Toen wel wat geknutseld met gist en suiker om wat CO2 te krijgen, dat was altijd gedoe.
De tweede bak, ik denk aan een 60cm met wat garnalen en kleinere vissen (Raspboras ofzo) maar hier is de WAF ook weer van groot belang.
 
Welkom op het AF, en complimenten voor je bak hoor 👍
 
Wat voor verlichting gebruik je?

Mvg ronald
 
Bedankt allemaal.

Terugkomend op de vraag van Ronald, ik heb een Fluval plant 3.0 achter en vooraan een superfish LED balk met timer
 
Heb je een foto hoe je de verlichting heb geplaatst?
In de juwel lichtkap?
En je werkt met alleen het juwel filter.Hoe heb je die op gebouwd?
En wat voor co2 installatie gebruik je?

Mvg ronald
 
De Fluval heb ik gewoon op de dwarsstukken gelegd, dan kan ik de lamp nog een beetje schuiven.
Ik werk met alleen het interne filter, deze is eigenlijk volgens de Juwel standaard opgebouwd. Ik heb bovenin nog een zakje turfpellets geplaatst
Binnenkort wil ik een Biomaster 850 installeren, eerst even sparen.
CO2 is van sera emet een 5kg CO2 fles. Als ik de Biomaster heb wil ik de inline CO2 reactor van Planted box gaan gebruiken


20210513_175417.jpg
 
Hoe lang doe je met de turfpellets in het filter?
En waarom ga je met een buitenfilter werken?
Bevalt de juwel inbouw filter niet?

Mvg ronald
 
Ps.....mooie inrichting.
Welke plant is die links achterin staat.Met die groten bladeren.
En je gebruikt co2.Wat gebruik je daarvoor in je aquarium? Een CO2 diffusor?

Mvg ronald
 
Laatst bewerkt:
Buitenfilter met name makkelijker (en minder) schoonmaken en ik denk dat een groter filter volume beter is. Daarnaast is het wat makkelijker om andere soorten filtermateriaal toe te passen. Ik wil ook de inline CO2 reactor wel een proberen, ik denk dat er dan minder CO2 verloren gaat.
Volgens mij is die plant een amazone zwaardplant, eerlijk gezegd weet ik het niet precies meer. Hij doet het wel erg goed
Ik gebruik idd nu een CO2 diffuser

Turf zit er nu bijna 3 maanden in. KH is van 9 naar 6 gegaan. Deze pellets zouden 6 mnd meegaan, we zien wel.
 
Buitenfilter met name makkelijker (en minder) schoonmaken en ik denk dat een groter filter volume beter is. Daarnaast is het wat makkelijker om andere soorten filtermateriaal toe te passen. Ik wil ook de inline CO2 reactor wel een proberen, ik denk dat er dan minder CO2 verloren gaat.
Volgens mij is die plant een amazone zwaardplant, eerlijk gezegd weet ik het niet precies meer. Hij doet het wel erg goed
Ik gebruik idd nu een CO2 diffuser

Turf zit er nu bijna 3 maanden in. KH is van 9 naar 6 gegaan. Deze pellets zouden 6 mnd meegaan, we zien wel.
Naar mijn inzicht is het absoluut waar wat je zegt over het filter en de CO2 reactor. Er gaat aanzienlijk minder CO2 verloren met een reactor ten opzichte van andere manieren. Ik werk nu zelf met een inline diffuser en hiervoor heb ik lange tijd een diffuser in de bak gehad. Ik bemerk langer met een volle CO2 tank te kunnen doen bij gebruik van een inline diffuser ten opzichte van een diffuser in het aquarium.
 

Terug
Bovenaan