Weer draadalg......

RoelBeestenboel

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2020
Berichten
144
Leeftijd
53
Na vele weken vol onbezorgde plantengroei bedacht ik mijn CO2 systeem te optimaliseren. Ik verving mijn inline co2 diffusor voor een reactor om efficiënter met de co2 om te gaan. Dat laatste lijkt zeker het geval: minder bubbels per minuut nodig voor dezelfde limoengroene kleur.. was wel even zoeken naar de juiste dosering... ik bemest met EI methode, nitraat 20 ppm, fosfaat 2 ppm. Alles bleef goed groeien. Maar sinds 3 A4 weken groeit ook de draadalg die ik er eindelijk onder leek te hebben gekregen. Een keer een bemesting overgeslagen toen ik door Corona was uitgeschakeld, verder niets veranderd.
Wat is wijsheid? Rustig even afwachten of maar weer terug naar de oude inline CO2 diffusor. Met de reactor nam ook de stroming wat af namelijk...
 
Verhoog de CO2 eens per week met 10 bellen per minuut. Beste is als je thuis bent. Kan je het gedrag van je vissen in de gaten houden. Zodra ze rusteloos worden meteen terugschroeven. Je kan ook, ipv het verhogen, een losse stromingspomp kopen voor 2 tientjes om te zien of het idd aan de verminderde stroming ligt als je het idee hebt dat de draadalg groeit op plekken met weinig waterbeweging.
 
Wat ik raar vindt is dat je checker geen andere kleur laat zien dus je zou denken dat de hoeveelheid co2 dan niet is gewijzigd. Heb je een foto van deze co2 checker en weet je de ph en kh zo?
 
Het is zo’n Colombo checker, omdat die een witte achtergrond heeft. Overal groeien draadalgen, ze wapperen ook vrolijk in de stroom, dus stroming lijkt niet perse de oorzaak. PH en kh kan ik niet betrouwbaar meten. Wel heb ik veel zitten pielen met het naaldventiel de laatste weken op zoek naar de juiste stand. Misschien was dat niet zo’n goed idee?
 
Ja lastig en misschien heb je onbewust toch een periode wat te weinig co2 gehad want met de EI en goede circulatie kan ik niks bedenken.


Btw, ik heb die van Colombo ook en die bevalt me prima.
 
Na vele weken vol onbezorgde plantengroei bedacht ik mijn CO2 systeem te optimaliseren. Ik verving mijn inline co2 diffusor voor een reactor om efficiënter met de co2 om te gaan. Dat laatste lijkt zeker het geval: minder bubbels per minuut nodig voor dezelfde limoengroene kleur.. was wel even zoeken naar de juiste dosering... ik bemest met EI methode, nitraat 20 ppm, fosfaat 2 ppm. Alles bleef goed groeien. Maar sinds 3 A4 weken groeit ook de draadalg die ik er eindelijk onder leek te hebben gekregen. Een keer een bemesting overgeslagen toen ik door Corona was uitgeschakeld, verder niets veranderd.
Wat is wijsheid? Rustig even afwachten of maar weer terug naar de oude inline CO2 diffusor. Met de reactor nam ook de stroming wat af namelijk...
Dit bericht lezende moet je misschien even je waterdistributie nazien. Ik zou niet direct teruggaan naar je inline diffuser. Dat betekend namelijk wéér een instabiliteit. Beter zou het zijn om even uit te zoeken waar het probleem ligt. Draadalg heeft als grond oorzaak een CO2 tekort maar ook een water verdeling probleem. Toen je overging van inline naar een reactor is er een wijziging geweest in je stroomsterkte en dus ook in je distributie. Een verandering in de bemesting kan ook een oorzaak zijn al lijkt dit met EI minder snel het geval aangezien je over doseert. Dus m.i. is je distributie is het meest voor de hand liggend. Algen reageren zeer snel op een wijziging planten hebben daar meer tijd voor nodig. Mijn advies zou dus zijn; kijk of je bemesting overal en in voldoende mate komt!
 
Wat wel gek is, is dat de planten gewoon keihard blijven groeien... ik haal elke week bijna een halve emmer planten uit de bak (vooral Belgisch groen en echinodorus) Dat pleit een beetje tegen het verhaal dat algengroei altijd komt doordat de plantengroei stagneert. Het blijft voor mij een raadselachtige toestand met die algen ....
 

Bijlagen

  • FA0E3C0D-8835-4DA4-B3A9-7A18D9B7D01E.jpeg
    FA0E3C0D-8835-4DA4-B3A9-7A18D9B7D01E.jpeg
    844.4 KB · Weergaven: 142
  • 05DA501E-FB86-40A9-99AD-DD0398763C9E.jpeg
    05DA501E-FB86-40A9-99AD-DD0398763C9E.jpeg
    630.9 KB · Weergaven: 165
Wat wel gek is, is dat de planten gewoon keihard blijven groeien... ik haal elke week bijna een halve emmer planten uit de bak (vooral Belgisch groen en echinodorus) Dat pleit een beetje tegen het verhaal dat algengroei altijd komt doordat de plantengroei stagneert. Het blijft voor mij een raadselachtige toestand met die algen ....
Dat is dan ook geen juiste constatering. Algen ontstaan door tekorten. Wel is het zo dat wanneer je planten het goed doen dat algen dan minder kansen hebben. Maar ze zijn ook dan niet kansloos en benutten elke kans om tevoorschijn te komen. Die je dan ook biedt bij tekorten waar planten op langere termijn ook last van gaan hebben. Waarmee ook weer bevestigd wordt dat algen sneller op gewijzigde omstandigheden reageren dan planten die daar langer voor nodig hebben.
 
Dit is de kleur van de checker... zou toch goed moeten zijn of moet het nog lichter groen?
 

Bijlagen

  • D99DB6A6-B2B6-406A-9DAF-F097A81AFEE9.jpeg
    D99DB6A6-B2B6-406A-9DAF-F097A81AFEE9.jpeg
    146.6 KB · Weergaven: 117
De circulatie is makkelijk te controleren met wat diepvriesvoer of waterverbeteraar.
 
Ik ga hem op verschillende plekken en hoogtes ophangen en zal kijken of de kleur duidelijk verschilt. Overigens lijkt me dat opgeloste stoffen toch wel vrijwel overal komen in een bak water van 260 liter waarin 24 uur per dag wordt “geroerd” door een filter of zie ik dat verkeerd?
 
Ik ga hem op verschillende plekken en hoogtes ophangen en zal kijken of de kleur duidelijk verschilt. Overigens lijkt me dat opgeloste stoffen toch wel vrijwel overal komen in een bak water van 260 liter waarin 24 uur per dag wordt “geroerd” door een filter of zie ik dat verkeerd?
Planten en decoraties kunnen er voor zorgen dat je stroming ergens naar toe "geduwd" wordt waardoor bepaalde plekken niet bereikt worden.
 
Het is volgens mij echt een probleem met de stroming inmiddels. CO2 checker is stabiel lime groen, maar sinds ik de CO2-reactor in de uitvoerslang van de externe filter heb geplaatst is de stroming duidelijk minder dan het was. De plantjes wiegden altijd gezellig op de stroom, maar nu zie ik vooral de draadalgen een beetje meebewegen... Die reactors remmen de uitstroom van het filter echt vrij sterk af is mijn indruk. Nu twijfel ik of ik de inline diffusor weer gewoon terug ga plaatsen (daarmee had ik vele weken goede stabiele groei met wel wat lichte baardalt overigens) of dat ik een stromingspompje bij ga plaatsen. Ik vond de stroming nooit heel erg sterk, vooral wanneer de planten erg groot groeien (en dat doen ze binnen enkele dagen al) dus neig ik naar zo'n pijen (of eens sterker filter, of een tweede filter) Wat is nu verstandig??
 
Niemand een suggestie?
 
Is een 2e filter geen optie. En die speciaal voor de reactor of voor de stroming.

Als je echt twijfelt dan zou ik de inline weer terug plaatsen. Je blijft jezelf er nu aan storen.
 
Ik mis je hoogte van kalium in het verhaal. Lage kh kan ook zorgen voor een draadalgexplosie. En wat zijn je actuele waterwaardes? De oorzaak in co2 zoeken is een beetje een micro visie
 

Volgens mij is KH wat anders dan het kaliumgehalte. Kh is 7, ongewijzigd al maanden, kalium kan ik niet meten maar is met de EI vast op orde. Nitraat is 20, fosfaatgehalte 2 ppm. Het enige dat ik veranderd heb sinds de draadalg weer toesloeg is de manier van CO2 toedienen. En die manier heeft het debiet van het filter duidelijk verminderd... vandaar de verdenking daarop. Ik zie nu ook wat blauwalg trouwens... zondag is de waterwissel dag dus ik ga zo even aan de slag en ga toch de inline diffusor terug plaatsen. Never change a winning team.
 
Bij een KH van 7 zou je een pH level van ook ongeveer 7 kunnen hebben. zo'n rond de 23 mg/l CO2 is een goede hoeveelheid om te hebben. Maar deze zin klopt alleen wanneer je de verlichting op orde hebt! Een aquarium bestaat bij de gratie van goede (water-)verhoudingen. Al eerder meen ik het geschreven te hebben; begin met je verlichting op orde te krijgen. Het heeft geen zin om aan allerlei knoppen te draaien wanneer dit niet op orde is. Want zodra je dat wel doet, en ik heb het idee dát je dat doet, verander je niet alleen één iets maar eigenlijk ontstaan er telkens weer nieuwe verhoudingen. Dus, als gezegd, eerst je verlichting. Zoek voor elke plant in je bak op wat de lichtvraag is en bepaal zo je gemiddelde lichtintensiteit. Wanneer je een plant hebt die te ver buiten dat gemiddelde, welk je dus ook qua hardware moet kunnen bieden, valt kun je die een aangepaste plek in je bak te geven of gewoon verwijderen. Een Anubias geef je in zo'n geval een beschaduwde plek. Of een licht intensiteit vragende plant als een Alternanthera kan je verwijderen. Dat is het enige juiste begin. Pas daarna begin je werken aan het principe van de tekorten. Immers je hebt een vast punt waar je met zekerheid vanuit kan gaan. Dit principe vraagt ook geduld! Planten hebben, afhankelijk van de soort, wel een paar weken of meer tijd nodig om resultaten te kunnen aflezen. In die tussentijd kan je, maar moet je ook niets doen! Denk eens aan wiskunde; wanneer je geen vaste termen hebt is er niets te berekenen. Heb je er twee dan vind je de derde! Ook hier krijg je diverse heel goed bedoelde adviezen die dikwijls ook wel een kern van waarheid bezitten. Maar ook weer pas wanneer de lichtvraag op orde is en vaststaat.
 
Nja je vraagt om suggesties en komt vervolgens steeds weer uit bij wat je zelf aan het herhalen bent. En ik zeg niet dat kalium hetzelfde is als de kh. Maar goed, zal niet meer proberen je te helpen :ROFLMAO:
 
Nja je vraagt om suggesties en komt vervolgens steeds weer uit bij wat je zelf aan het herhalen bent. En ik zeg niet dat kalium hetzelfde is als de kh. Maar goed, zal niet meer proberen je te helpen :ROFLMAO:
Nee hoor, ik waardeer je suggesties zeer. Dat van die kalium en kh heb ik kennelijk verkeerd begrepen uit je berichtje. Dat ik mezelf herhaal komt omdat ik iets probeerde uit te leggen.
 
Update: na het opnieuw installeren van de inline CO2 diffusor nam het debiet van de filter duidelijk toe. Er was meer beweging in de planten zichtbaar. Ik heb de naaldventiel van de CO2 installatie niet aangeraakt en al snel bleek het CO2 niveau, te oordelen aan de kleur van de checker, gewoon hetzelfde te blijven. Al snel zag ik de draadalg niet meer toenemen. Na verwijderen van het meeste draadalg en snoeien van de planten en goed reinigen van de bodem zie ik helemaal geen draadalg meer ontstaan. De planten doen het prima. Het lijkt dan ook de goede kant op te gaan en had ik (eigenwijs.....) toch de juiste oorzaak bij de kladden.

Nu ik zie wat een invloed de stroming heeft overweeg ik toch om een extra buitenfilter aan te schaffen. Mijn aquarium heeft een inhoud van ongeveer 280-300 liter. Ik heb er nu een JBL cristalprofi e1502 greenline op draaien die als uitlaat een spraybar heeft langs de achterwand. Volgens de fabrikant heeft deze een debiet van 1400 liter per uur. Ik overweeg een tweede JBL filter toe te voegen die ik dan via een lilypipe wil laten uitstromen in de hoek waar duidelijk de minste stroming is. Is dit wel verstandig? Hoe zou het debiet van deze tweede filter moeten zijn om flink wat bij te dragen zonder dat het water "klotsend door het aquarium" stroomt? Ik twijfel tussen een e402 en e 702, maar misschien is dat toch wel weer wat te weinig...?
 
Doordat je een remmende factor in je uitgaande slang plaatste veranderede ook de totale hoeveelheid water die per uur werd rondgepompt
Hierdoor kan het gebeuren dat de ammonium uit de kieuwen van de vissen te lang in de waterkolom blijven ....en daar maken algeen meteen gebruik van.
Het is niet zozeer je CO2 distributie geweest, (anders kleurde je checker) maar meer dat de totale stroming veranderde ....lager werd.
 
Doordat je een remmende factor in je uitgaande slang plaatste veranderede ook de totale hoeveelheid water die per uur werd rondgepompt
Hierdoor kan het gebeuren dat de ammonium uit de kieuwen van de vissen te lang in de waterkolom blijven ....en daar maken algeen meteen gebruik van.
Het is niet zozeer je CO2 distributie geweest, (anders kleurde je checker) maar meer dat de totale stroming veranderde ....lager werd.
Dat zou zomaar kunnen kloppen. Vandaar mijn gedachte om extra stroming en tevens filtercapaciteit toe te voegen om alles wat stabieler te krijgen. Kennelijk is alles maar net aan in balans op de huidige manier en laat een beetje minder filterstroming de heleboel al in het honderd lopen..... hoeveel filterdebiet (liters per uur volgens de fabrikant..) hebben jullie in verhouding op jullie bakinhoud?
 
Extra informatie: het betreft een flink beplant aquarium, bezetting: 20 kardinalen, 15 kegelvlekken, 6 luipaardpantsermeervallen, 2 diamantgoerami's en een paar japonica garnalen. Dat alles in bijna 300 liter water
 
Dan weet ik waar het fout is gegaan.......de totale doorstroming is onder een kritiek punt gekomen.
Niet stroming, maar doorstroming was te laag.
Fabrikant geeft op 1400 liter, dat is vaak bij GEEN opvoerhoogte. Ik zie dat de fabrikant daar ook geen info verder over geeft....pompdiagram / opvoerhoogte. En 20 watt met een simpel pomphuisje zoals deze modellen hebben hou je niet veel stroming over.
Ieder bochtje reduceert de flow, spraybar reduceert, slanglengte ook en als er dan in de persleiding nog wat wordt gebouwd zou het zomaar eens kunnen dat je nog maar een paar honderd liter over hebt.
Terwijl juist een groot visbestand vraagt om een minimale doorstroming te hebben van minimaal 3 x liever 5 x de inhoud.
 
Extra informatie: het betreft een flink beplant aquarium, bezetting: 20 kardinalen, 15 kegelvlekken, 6 luipaardpantsermeervallen, 2 diamantgoerami's en een paar japonica garnalen. Dat alles in bijna 300 liter water
Dat is geen hele sterke bezetting dus ik denk dat met 5x bruto de filter genoeg moet zijn hoor. De JBL 1502 heeft ook een flinke inhoudt waar genoeg bacterien kunnen huisvesten.
 
Dat is geen hele sterke bezetting dus ik denk dat met 5x bruto de filter genoeg moet zijn hoor. De JBL 1502 heeft ook een flinke inhoudt waar genoeg bacteriën kunnen huisvesten.
Met alle respect maar Brutto zegt mij niets, het gaat om wat uit de slang komt en hoeveel die gedaald is tov eerder.
En het formaat pot zegt nul komma nul niets over de hoeveelheid bacteriën....ik kan zorgen dat ik in een veel kleiner potje VEEEEEEEEEEL meer bacteriën kan krijgen.
de hoeveelheid bacterieen wordt bepaald door de hoeveelheid aangeboden voeding, NH3/4....en als die al in net aquarium wordt geconsumeerd door algen omdat de netto doorstroming te laag is kun jij een potfilter van 50 liter erop zetten maar krijg je geen bacterie meer.
 
Het inmiddels opgeloste probleem van Ts was een gevolg van een CO2 tekort en/of een minder goede waterdistributie. En dat laatste is iets anders als een al of niet sterke stroming. De oplossing blijkt, naast een juiste waterdistributie, het zorgdragen voor bij het plantenbestand passende verlichting en voldoende voeding voor je planten. De noodzaak voor een extra filter zie ik niet direct.
 
Met alle respect maar Brutto zegt mij niets, het gaat om wat uit de slang komt en hoeveel die gedaald is tov eerder.
En het formaat pot zegt nul komma nul niets over de hoeveelheid bacteriën....ik kan zorgen dat ik in een veel kleiner potje VEEEEEEEEEEL meer bacteriën kan krijgen.
de hoeveelheid bacterieen wordt bepaald door de hoeveelheid aangeboden voeding, NH3/4....en als die al in net aquarium wordt geconsumeerd door algen omdat de netto doorstroming te laag is kun jij een potfilter van 50 liter erop zetten maar krijg je geen bacterie meer.
Toch wordt daar in de regel wel naar gekeken als men om een filteradvies vraagt. Zeker hangt veel af van de inrichting en de hoeveelheid bewoners, dus de belasting, maar goed het zijn dan ook adviezen voor een gemiddelde bak met normaal onderhoudt. De details die jij noemt zijn vaak niet bekend en zelfs nog niet bij de starter die een filter wil nemen dus je moet toch een bepaald uitgangspunt hebben denk ik.
 
Toch wordt daar in de regel wel naar gekeken als men om een filteradvies vraagt. Zeker hangt veel af van de inrichting en de hoeveelheid bewoners, dus de belasting, maar goed het zijn dan ook adviezen voor een gemiddelde bak met normaal onderhoudt. De details die jij noemt zijn vaak niet bekend en zelfs nog niet bij de starter die een filter wil nemen dus je moet toch een bepaald uitgangspunt hebben denk ik.
Toevallig wordt bij een JBL 1502 wel een netto opbrengst gegeven namelijk 900 ltr/h. Bij de meeste filters wordt inderdaad alleen maar een bruto debiet gegeven. Het liefst halveer ik dit gegeven voor een gemiddeld netto resultaat.
 
Toevallig wordt bij een JBL 1502 wel een netto opbrengst gegeven namelijk 900 ltr/h. Bij de meeste filters wordt inderdaad alleen maar een bruto debiet gegeven. Het liefst halveer ik dit gegeven voor een gemiddeld netto resultaat.
Ja klopt Ben en ik ga voor het gemak ook van de helft uit en dan zit ik op zeg maar op 2,5x netto.
 
Ja klopt Ben en ik ga voor het gemak ook van de helft uit en dan zit ik op zeg maar op 2,5x netto.
En dan kun je een filter ook nog “pimpen” door er extra biologisch medium in te doen. Er zitten vooral veel sponzen als standaard vulling in zo’n JBL, en gekke bolletjes als biologisch medium. Misschien ga ik hem wel pimpen met drie kilogram Biohome of zo. Ook niet goedkoop trouwens...
 
Het inmiddels opgeloste probleem van Ts was een gevolg van een CO2 tekort en/of een minder goede waterdistributie. En dat laatste is iets anders als een al of niet sterke stroming. De oplossing blijkt, naast een juiste waterdistributie, het zorgdragen voor bij het plantenbestand passende verlichting en voldoende voeding voor je planten. De noodzaak voor een extra filter zie ik niet direct.
Die extra filter had ik zelf geopperd Ben. Dit omdat het kennelijk een beetje krap is qua distributie/stroming in mijn aquarium. Het is een nogal breed aquarium (100 bij 60 bij 60 cm). Dus de spraybar die tegen de achterwand aanligt moet een heel stuk naar voren spuiten voor de voorruit wordt geraakt. Daarnaast is in de linker achterhoek een zogenaamde droogkamer aanwezig. Daar kan ik dus niet goed een spray bar maken en die hoek krijgt dus sowieso weinig stroming. Ik dacht met een (iets kleiner) extra filter die ik in die hoek laat uitstromen (ook richting de voorruit) meer stroming en dus een betere distributie te krijgen. En daarnaast meer filtratie/biomassa en hopelijk hierdoor sowieso allemaal iets stabieler. Of maak ik een denkfout?
 
Terug
Bovenaan