Wat is er nieuw

Weer een onbekende meerval

crazy fish

Well-known member
Lid geworden
26 februari 2010
De titel zegt het al, hoe heet hij?
PyHuUFimYHoIQx_K6ofzMXFamM7E6k_D.jpeg

Ik gok dat hij tussen de 8cm-10cm is en we hebben hem al iets meer dan 2.5 jaar.
Eerst dacht ik dat het een Ancistrus cf. cirrhosus was, maar de kleur matcht niet.
Graag jullie mening.

(De foto krijg ik niet omgedraaid)

Wees voorzichtig met die vissen in het net, ze kunnen makkelijk blijven haken.

Dit lijkt mij een Ancistrus dolichopterus en dan een volwassen man. Tamelijk kwaad ook.

Dat is zeker weten een Ancistrus cf. cirrhosus.

crazy fish zei:
Eerst dacht ik dat het een Ancistrus cf. cirrhosus was, maar de kleur matcht niet.
Bij een soort die verschillende kleurslagen kent is het ook niet gek dat de kleur niet matcht met elk plaatje dat je zal vinden 😉

~ Ivo

Fantoom zei:
Dat is zeker weten een Ancistrus cf. cirrhosus.

Ik weet zeker dat jij niet weet dat je twijfelt wat het nou werkelijk is.

:book:: "cf."

en waarom zou Fantoom niet weten wat "cf." betekent?

Kajsa12 bedoelt, denk ik, dat de aanduiding "cf" in Ancistrus cf. cirrhosus betekent dat de exacte soort niet bekend is, maar dat het om ��n van de soorten of ondersoorten gaat die gezamenlijk "cirrhosus" worden genoemd.

Ik vermoed dat hij jou een gebrek aan kennis verwijt, maar dat hij een woordgrap maakt over die aanduiding .....

en wie schreef het bericht over "cf." ook alweer?

Fantoom voor het geval dat je het niet wist 🙂.

cf. = gelijkend op, mogelijk conspecifiek (Conspecifiek = behorende tot dezelfde soort)

Dus het lijkt er op, het kan dezelfde zijn, maar kan het kan ook iets anders zijn... kortom we hebben geen idee en gooien we het maar op de hoop "cf. cirrhosus" 😛

Het is dus niet mogelijk om te zeggen dat het zeker een cf. is, omdat cf. staat voor "gelijkend op".

Wat ze schrijven op planetcatfish over de cf cirrhosus,

The common Bristlenose is commonly captive bred appears impossible to identify to species primarily due to a lack of original locality information but also because tens of undescribed congeners exist. It is not assigned to species here for that reason. It is sometimes thought to be a hybrid, however it is not easy to determine if it is so or not. Several man made variants exist: piebald, albino and long-fin (veiltail) varieties have been bred in a captivity.

ps.
Als het goed is staat er ergens op het forum een soort woordenboek met aquaforum/aquarium afkortingen 😉

edit: ik zie dat er een pagina 2 is en dat het al is uitlegt 🙂

Ik weet wel wat cf. betekend hoor. 🙂

Ik snap de discussie niet helemaal, want het tussenvoegsel "cf" wordt toch eigenlijk altijd gebruikt, zoals Fantoom (in mijn ogen dus terecht)doet ???????????? Of is het de bedoeling om de stelligheid van Fantoom te ondergraven??
Het ontgaat mij een beetje.

Ik dacht echter dat de meeste Ancistrus (cf.???) cirrhosus wel een witte steep / tekening hadden op de staart.
Maar dat is dus ook niet altijd zo begrijp ik ????

Ik begin nu toch weer te twijfelen.
Hij lijkt niet echt op een Cirrhosus als hij rustig is en niet in een netje :/.
Se2B_WfcuSeenszcuRthluD3AEQ8vcrf.jpeg

Zoals je (hopelijk) kunt zien is hij heel donker van kleur en hij heeft alleen wat zwarte stippen op zijn vinnen.

meksjoef zei:
Oke, dan is je 1ste post gewoon wat vreemd...
Je kunt toch zeker weten dat het de soort is die altijd "cf. cirrhosus" wordt genoemd? 😉

~ Ivo

Sorry hoor ik vind dit allemaal maar een beetje vreemd, maar naja. 😉

crazy fish, dat is een gewone ancistrus, ancistrussen veranderen wat naar geel als ze ouder worden.

@ Paddy,

Ik maakte geen opmerking, maar desondanks ben ik het wel met dargine eens. De uitleg van meksjoef is helder.

Je kunt toch zeker weten dat het de soort is die altijd "cf. cirrhosus" wordt genoemd?

Zolang die niet beschreven is, weet je niet zeker of het ��n soort is.
Een "cf. cirrhosus" kan ook best uit meerdere soorten bestaan.

Het kan op een forum als deze wat muggenzifterig overkomen, maar in andere gevallen wel zeker van belang.

Oke niet 'de' soort, terecht punt.

En dat zogenaamde muggenzifterige stoort me niet eens, wel de aanname - want meer dan dat is het niet - dat iemand anders niet zou weten wat cf. betekent.

~ Ivo

De vis staat gewoon bekend als de Ancistrus cf.cirrhosus. Dat is de informatie die van belang is voor de ts en al dat gemopper en gemiereneuk niet. Hou daar dan aub eens een keer mee op.

Okee, de opmerking was inderdaad van Dargine. Hij/zij, Kajsa12 en Meksjoef zeggen uiteindelijk het zelfde, en ze hebben gelijk.

Een heleboel forumleden weten wat cf. betekent en een heleboel andere niet, maar na de bovenstaande uitleggen zal het iedereen die dit leest inmiddels wel duidelijk zijn. Zeker ook voor Crazy Fish.

Oftewel: eind goed, al goed, of niet dan?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan