Wat is er nieuw

Weer een vraag

Nuttig of niet, durf ik niet echt iets over te zeggen. Ik heb de A en heb hem gebruikt voor extra zuurstof in het water met warm weer.
Weet wel dat de A gigantisch groot is, kijk maar eens naar de tegeltjes achter deze oxidator.

Hij zal neem ik aan net wat efficienter zijn dan een luchtsteen. Als je midden in een hittegolf zit, de baktemperatuur is nogal hoog en je hebt zuurstofgevoelige vissen, dan kan ik me iets bij het gebruik van dit apparaat voorstellen. Voor permanent gebruik minder; dit is echter ieders eigen afweging. 🙂

Ik kwam een tijdje geleden een review van een dergelijk apparaat tegen op youtube. Die werkte geloof ik op basis van electrolyse..? Gaf zoveel fijne zuurstofbelletjes dat het water er gewoon mistig van werd. Maar er was iets mee -- ik weet even niet meer wat-- waardoor het mij en veel anderen het geld niet waard leek. Iets met bepaalde producteigenschappen waar de fabrikant nogal enthousiast over deed maar die niet per se terugkwamen in testresultaten. Maar goed, dit was niet het bovenstaande product. ;-)

Pure zuurstof verhoogt de redoxpotentiaal (het oxiderend vermogen) van uw aquarium en is zeer effectief tegen algen. Ook garnalen hebben hier baat bij, en zullen beter gaan kweken en een stuk actiever worden.
Dit is een stevige belofte. Vraag me af in hoeverre de resultaten daarmee stroken.

Deze dingen worden vooral in de garnalenhobby gebruikt bij inderdaad warm weer omdat in garnalenbakken vaak weinig beplanting is en er dan zuurstoftekort optreed, dat is ook precies het enige nut van deze catalysator: zuurstof toevoegen iets wat in een beplant aquarium overbodig is omdat de planten al voldoende zuurstof produceren

Planten geven zuurstof af en nemen Co2 in overdag, in de avond is dat precies omgedraaid en hebben ze zuurstof nodig om goed te groeien, dus is het zeker een aanrader, voor grote bakken heb je ook grootte oxydators nodig, en naar mijn idee beter voor de wat kleinere bakken, ook de vissen zullen wat extra zuurstof kunnen waarderen, hoewel een goed planten bestand of gasuitwisseling veelal voldoende is.

Ik kan me voorstellen dat er in kweeksituaties ook voordelen aan zitten. Een maximale zuurstofvoorziening schijnt goed te zijn voor de groei? Hier weet vast iemand meer van.

Groot valt wel mee, bij mij staat deze in de bak en achter een steen en je ziet er niets van, verder ben ik er prima te spreken over, hele geleidelijke afgifte van zuurstof. Als de discussen een hele enkele keer wel eens naar het oppervlakte gaan (zuurstof tekort) dan gaan ze altijd in de hoek boven de oxydator hangen, dus blijkbaar is daar dus duidelijk meer O2 aanwezig

Ik heb ze in beide bakken en in de Borneo merk dat de planten het beter zijn gaan doen.
Toeval of...

In mijn ervaring geen toeval, buiten dat de planten het beter doen krijgen daardoor ook algen geen kans.
Eerder ingezet in mijn 80 cm bak en daarin zat uiteindelijk geen alg meer.

Het kan ook mis gaan met een oxidator. Zo heeft er bij mij, enkele maanden geleden, een oxidator z'n volledige inhoud in minder dan 24u er door geblazen. Zoveel peroxide ineend in de kweekbak van scalaren had geen goed effect. Meer dan een derde van de vissen zijn gestorven, wss aan verbrande kieuwen

Het kan ook mis gaan met een oxidator. Zo heeft er bij mij, enkele maanden geleden, een oxidator z'n volledige inhoud in minder dan 24u er door geblazen. Zoveel peroxide ineend in de kweekbak van scalaren had geen goed effect. Meer dan een derde van de vissen zijn gestorven, wss aan verbrande kieuwen
Enig idee hoe dat gekomen is?

ik gebruik in beide bakken erin die te klein is.
In de grote bak een D met twee steentjes. En in de Borneo een mini met een groot steentje.
Ze zijn sneller leeg maar de kans dat er te veel in komt is kleiner.

Alles is afhankelijk van het gebruik, welk procent vloeistof en het aantal reactie steentjes, daar is het veelal van afhankelijk, m.a.w. overdaad schaadt 😉

• Leuk
Waarderingen: GCJ
Ik heb de mini in netto 150 liter.

Hallo allemaal,
Iemand enig idee of een oxydator nuttig is? Hij ziet er wel heel leuk uit. 🙂

https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/soechting-oxydator-groot-a.html#read-more
Persoonlijk ken ik heel wat leuke mensen maar of ze ook... 😀😀😀
Dit soort dingen voegen zuurstof in je aquarium water toe. In mijn (planten-)bakken is dit nog nooit nodig geweest. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat het in bepaalde situaties van pas kan komen.

Hoe kan je trouwens het zuurstofgehalte meten in je aquarium?
Dan kan je het toch meten of het met planten behoorlijk betert of niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan