weer hopelijk een start maken met een Nanobakje.


sterremos

Well-known member
Lid geworden
3 oktober 2023
Berichten
85
Leeftijd
64
Goedemorgen,

Ik ben Ron en jaren geleden was ik al lid van het Aquaforum,
Ik had een bak van 1.5 meter met een tanganyika biotoop.
deze hebben we weggedaan en jaren niet meer gehad. en nu begint het de laatste tijd weer te kriebelen. maar dan niet meer zo grote bak.
zit de laatste weken me in te lezen in de Nano bakjes, eerst was het uitgangspunt om een zee nano bakkje te starten. maar dit hebben we doorgestreept,
de bedoeling is om de kast een bakje te plaatsen, en voor zee is de ruimte te beperkt, voor de optimale belevenis moet hiervoor het toch wel wat groter zijn.

Gisteren bij een LFS kwam ik de "nieuwe" lijn tegen van Dennerle tegen, waarmee ze reklameren dat beperkte kosten in energie verbruik iets leuk neer gezet kan worden.
Zo een Nano plant tank pro 35 liter leek me een mooie start voor een planten/garnalen bakje?

Zoals gezegd ben ik er al een tijdje uit, dus ben ik weer het gehele internet aan het uitpluizen naar de benodigde informatie.

Wat zou voor jullie de insteek zijn, een complete set kopen a dennerle of alles apart en wat zou de voorkeur naar uitgaan?



Groet

Ron
 
Zelf maak ik in excel vaak een overzichtje van wattage per product en de tijd dat het aanstaat. Enige voorwaarde hierbij is dat de het wattage van de fabrikant ook echt overeenkomt met wat het object verbruikt. Verwarming is altijd lastig schatten, maar een nano 35L kan nooit heel veel zijn. Enig idee wat je er in wil houden? De scaper lijn van dennerle vind ik ook erg mooi! Enige nadeel vind ik persoonlijk de gebogen hoeken. Dat had ik bij mn zeewater nano en bij mn dennerle 30L cube, vond het maar lastig schoonhouden en gek kijken (verbogen licht zegmaar).

Je kan op marktplaats ook ver komen met dennerle spulletjes, zag net dat zo'n pro setje van 35L €199,- kost
 
Zelf maak ik in excel vaak een overzichtje van wattage per product en de tijd dat het aanstaat. Enige voorwaarde hierbij is dat de het wattage van de fabrikant ook echt overeenkomt met wat het object verbruikt. Verwarming is altijd lastig schatten, maar een nano 35L kan nooit heel veel zijn. Enig idee wat je er in wil houden? De scaper lijn van dennerle vind ik ook erg mooi! Enige nadeel vind ik persoonlijk de gebogen hoeken. Dat had ik bij mn zeewater nano en bij mn dennerle 30L cube, vond het maar lastig schoonhouden en gek kijken (verbogen licht zegmaar).

Je kan op marktplaats ook ver komen met dennerle spulletjes, zag net dat zo'n pro setje van 35L €199,- kost

Hoi Nilo, dank voor je reactie, had dit ook al een beetje onder elkaar gezet, en het valt allemaal wel mee.
zelf vindt ik de gebogen hoeken wel wat hebben, de meningen verschillen hierin :)
Ben nog niet uit wat het gaat worden, een kant en klare set, of zelf samenstellen.
denk wel dat we richting garnalen gaan, in het verleden was ik zeer te spreken over een HMF filter,
als ik dit inbouw heb is het goed filter wat netjes kan worden in een nano bakje, waar ook de verwarming weg gewerkt kan worden.
Er is bij mij in de buurt waar osmose water getapt kan worden, is ook weer een voordeel

er zijn zoveel opties en keuzes. dus eerst goed oriënteren naar de mogelijkheden.

Wat heb jij nu staan?

Ron
 
Ben nog niet uit wat het gaat worden, een kant en klare set, of zelf samenstellen.

er zijn zoveel opties en keuzes. dus eerst goed oriënteren naar de mogelijkheden.


Wat heb jij nu staan?

Ron

Hoi Ron,

Ik heb nu een 30L Dennerle nano cube staan met een superfish internfiltertje en een LED lampje van aliexpres. Nadeel van de dennerles is dat je met de standaard dekruit er geen extern filter aan kunt koppelen volgens mij, maar misschien is daar bij de pro versie iets op bedacht. Dennerle heeft ook HangOnBack (HOB) filters dus er zal daar vast wel een oplossing voor zijn. Ik ga als mijn betta overlijdt stoppen met dit bakje. Zelf vind ik de scapers van dennerle mooier qua vorm. Ik heb eens de 35L en 55L in handen gehad die waren erg gaaf, maar dat is een persoonlijke afweging natuurlijk. Of een compleet ander model en merk natuurlijk, dat je recent een dennerle pro 35 hebt gezien in de LFS betekent niet dat je natuurlijk ook alleen daar aan gebonden bent;) al moet ik wel zeggen dat dennerle heel strakke en mooie nano's maakt!!

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je wil, ik ben zelf niet thuis in de aquariumplanten maar ik kan me voorstellen dat je met zo'n pro set en de chihiros lamp die erbij zit je ook CO2 zou willen toevoegen, maar daar kan iemand anders misschien wat meer zinnigs over zeggen. Een kubus is wel geinig en neemt weinig ruimte in, maar het vierkante kan ook wel beperkend zijn misschien voor de inrichting.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan