Weer last van alg

R

Raymond verhoek

Guest
Ik heb weer last van alg nu al 3 keer. de bak opnieuw ingericht nieuw water en zand er in gedaan maar blijf er last van krijgen,zou het Mischien door het zonlicht komen hij staat vlak bij me raam. want me andere aquarium heb ik er geen last van. en die is kleiner dan de andere en zit veel meer vis in en de bak met alg is een rio 125. En het licht brandt 11 uur en er zitten 6 corydoras panda en 7 corydoras pygmaeus

Alvast bedankt ;(
 
Wat heb je er voor planten in?

Zou het licht eens terug zetten,naar 8 uur.
Foto?
 
Planten zijn echinodorus bleheri en nog een onbekenden soort en de lilaeopsis novae zelandiae. En zou even proberen om een foto te plaatsen
 
Kan inderdaad komen door teveel zonlicht..heb je er snelgroeiers in ?
 
forummm.jpg
heb hier een foto (kom geen beteren foto maken)
 
nee heb geen snelgroeiers
 
Snelgroeier halen de silicaten uit het water,die opstartalg veroorzaken.
Hoornblad,Cabomba, waterpest,Belgisch groen.
 
in mijn andere aquarium heb ik ook geen snel groeiers en daar heb ik ook geen alg?
 
Het hoeft niet.....het is een tip ( die bij mij hielp )
 
Nou,doe dan hetzelfde als daar,toch?
 
Ik ga dinsdag bij de aquariumvereniging een snelgroeier kopen
 
11 uur is ook wel lang voor een Rio125. Ik zou tussen de 8 a 9 uur verlichten.
En wat zijn de waterwaarden en welke alg heb je in de bak?
Volgens mij zie ik bij de zwaardplant wat gele bladeren. Kan ook een voedingstekort zijn.
Daarom wil ik graag je no3 en po4 weten en hoeveel plantenvoeding je geeft.
 
No3 en po4 weet ik niet en planten voeding geef ik easy life profito,easy carbo en Ferro en heb ook nog klei bolletjes.
 
waarom geef je dan plantvoeding,als je de waarden niet weet.
Zonder snelgroeiers,gooi je dat erin,maar wordt niet verbruikt.
Koop een bosje cabomba en waterpest.

Denk dat overdoseert.
Stop daar eens een week mee.
 
Ok� neem 2a 3 bosjes snelgroeiers en ik geef om de week planten voeding
 
veel van de huidige generatie aquarium's hebben een sterke verlichting ,dit is leuk voor de planten maar hierbij hoort ook dat de hoge opname van plantenvoeding(co2,no3,po4,kalium,sporenelementen en fe)

zolang alle plantenvoeding beschikbaar is kunnen de planten goed groeien en krijgen de algen minimale kans.

oplossing voor jou.

-maken dat alle plantenvoeding beschikbaar is co2,no3,po4,kalium,sporenelementen,fe

-of de lichtduur drastisch beperken(8uur max)zodat er geen tekorten ontstaan in (co2,no3,po4,kalium,sporenelementen en fe)

indien er 2-3uur volle zon op je aquarium schijnt dit in vermindering brengen zo zal je met die 5-6 uur verlichten voldoende licht hebben om de planten gezond te laten groeien.

ps
enkele bossen snelgroeiers of drijfplanten flink laten uit groeien zodat je verlichting iets gedempt word :thumbs:

nu beschik je voornamelijk over moerasplanten die ook voeding opnemen via hun wortels , kleibolletjes zijn hier ideaal voor.
 
Ik ben het helemaal met Triple eens. Vooral in die Rio125 zit redelijke verlichting en daardoor zal de opname dus vrij hoog zijn denk ik.
Dan kun je het beste de duur verkorten dat de verlichting brandt en zorgen dat alles voedingstoffen voor handen zijn.
Niet alleen snelgroeiers verbruiken voedingsstoffen. Ik heb eigenlijk geen snelgroeiers in de 80cm bak maarer is wel best redelijk verbruik. Komt dus door de belichting en doordat ik co2 doseer. Maar ook trage groeiers hebben net zo goed plantenvoeding nodig, alleen wat minder. Jij hebt meer planten die via de wortels opnemen zie ik.
Door een overschot aan voeding krijg je echt geen algen. Die algen ontstaan bij een tekort van 1 of meerdere stoffen.
Eigenlijk moet je het water eens testen of laten testen bij de lfs.

Flink drijvers erin is ook een goede manier om het licht te dempen. Mijn oppervlak drijft behoorlijk vol.
 
Heb net snelgroeiers gekocht en het licht wordt l gedempt met pvc buizen( zitten om de lampen heen) en ik ga denk wel nieuwe lampen kopen en me licht is nu naar 7 uur dus hopen dat het weg gaat.
 
Mijn alg is nu helemaal weg dus het heb geholpen.dus bedankt voor het advies:)
 
Terug
Bovenaan