Wat is er nieuw

Weer terug op het forum

Cindy77

Active member
Lid geworden
19 augustus 2024
Leeftijd
47
Hallo beste forumleden,

Een heel aantal jaren geleden was ik hier ook lid van het forum, onder dezelfde naam. Ik had toen op den duur 3 bakken staan, een juwel Rio 125 bak, een 60 cm bakje en een klein bakje van 20 liter. Helaas kreeg ik op den duur last van blauwalgen in alle bakken, en was ik door medische redenen ook niet echt goed in staat om de bakken goed te verzorgen. Dus heb ik toen de Rio en de 60 cm bak weg gedaan, en alleen de 20 liter bak leeg gemaakt en die heb ik bewaard.
Onlangs gaf een vriendin aan dat ze wat kleinblijvende endler gupjes over had, of ik die wilde hebben. Twijfel, twijfel, of ik weer een bakje op wilde starten. Maar vooruit, ik start de 20 liter bak wel op. Toen die eenmaal stond, met hout, planten en alles erin dacht ik; dit gaat hem echt niet worden haha. Hij was al bijna vol en er zat nog geen vis in. Ik zag het echter vanwege mijn gezondheidsredenen ook niet zitten om weer een hele grote bak te nemen, dus ik heb een tussenmaatje gekocht. Een bakje van 50 cm breed, 38 hoog en 31 diep. Er gaat 53 liter water in dus qua hoeveelheid water is het vergelijkbaar met een 60 cm bakje. Wel vind ik het zelf leuker dat ie wat hoger is zodat je er goed in kan kijken, iets beter dan in de wat lagere 60x30x30 bakjes.
De bak is afgelopen vrijdag opgestart, de filter heb ik echter al 2 weken draaien omdat ik die uit de 20 liter bak heb over gezet. Wel heb ik nu voor een grind bodem gekozen. Voorheen had ik zand, ivm de corydoras visjes die ik ooit had, maar zand schijnt toch snel dicht te slibben en dan krijg je dus problemen zoals blauwalg. Daarom nu voor grind gekozen. Er komen geen corydoras in nu, alleen de endler gupjes en wat garnalen als de bak goed draait. Ik hoop hier weer wat meer info te krijgen mocht er iets mis zijn of gaan met de bak. Ben er een aantal jaren uit geweest haha dus moet de kennis weer even opnieuw krijgen zeg maar.
Ik ga morgen nog een kleinblijven de echinodorus plant erbij halen, en een paar snelgroeiers met fijn blad. Beiden voor achterin. Ik had voor de 20 liter bak alleen midden en lage plantjes genomen maar omdat deze wat hoger is, kunnen er ook wat snelgroeiers en hogere planten in, deze komen dus achterin te staan.

Groetjes,
Cindy.

Bijlagen

• 20240818_210021.jpg
    20240818_210021.jpg
    3.5 MB · Weergaven: 38
  • 20240818_210026.jpg
    20240818_210026.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 33
  • 20240818_210029.jpg
    20240818_210029.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 32
  • 20240818_210031.jpg
    20240818_210031.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 38
Welkom terug! Die visjes blijven toch trekken hè?!😊

Welkom terug! Die visjes blijven toch trekken hè?!😊
Haha ja klopt! Het blijft leuk, visjes. En uiteraard hoop ik geen problemen meer te krijgen met blauwalgen maar dit bakje is voor mij fysiek gezien net even iets beter schoon te houden dan een grotere bak dus ik denk dat het wel moet gaan lukken.

Oke, dan nu meteen de volgende vraag: Kunnen endler guppen en garnalen eigenlijk wel samen? Ik weet dat gewone guppen karperachtigen zijn en dus de jonge garnalen op zullen eten, maar zou dat de kleinere endler gup ook lukken?

Oke, dan nu meteen de volgende vraag: Kunnen endler guppen en garnalen eigenlijk wel samen? Ik weet dat gewone guppen karperachtigen zijn en dus de jonge garnalen op zullen eten, maar zou dat de kleinere endler gup ook lukken?
Wat in de bek past zal als prooi worden gezien denk ik.

Welkom terug! Endler en garnalen kunnen samen als je genoeg verstopplekken hebt blijven er over het algemeen wel voldoende over. Mijn ervaring is dat vnl. de grotere dames wel interesse hebben in de garnalen.

Welkom terug op het AF, mooie start weer 👍.

Wat in de bek past zal als prooi worden gezien denk ik.
Klopt, maar endler guppen hebben niet zo'n heel grote bek denk ik.. en ze zijn nog klein, het zijn jonkies die ze over heeft dus nog geen volwassenen. Alleen worden die uiteindelijk ook groter natuurlijk dus vraag me idd af of die bekkies dan groot genoeg zijn voor garnalen of net niet haha..

Welkom terug! Endler en garnalen kunnen samen als je genoeg verstopplekken hebt blijven er over het algemeen wel voldoende over. Mijn ervaring is dat vnl. de grotere dames wel interesse hebben in de garnalen.
Oké, dan denk ik dat het wel moet lukken. Ik heb een vrij vol beplante bak, een stuk hout erin waar ze onder kunnen schuilen en iets van een nep stenen grot waar ze ook nog schuilplaatsen in kunnen vinden. Ik hoop stiekem dat het mannen zijn die ik krijg, ze zijn nog klein nu dus is nog niet echt goed te zien. Maar mannen zijn mooier, en kleiner ook idd. En het voordeel is dan ook dat ze niet kunnen voortplanten. Maar zoals gezegd krijg ik ze van iemand die heb geen idee wat er precies bij zit.

Toch nog even een vraag.

Ik heb vandaag zowel easylife profito all in 1 als carbo gekocht. De profito hoef je maar 1 keer per week te geven, maar carbo moet elke dag natuurlijk. Echter vraag ik mij af of er nog een bepaald moment op de dag is dat je dit het beste toe kan dienen? Smorgens, middags, savonds? Voordat het licht aan gaat of juist erna? Ik zal iig even morgen naar de apotheek gaan voor een doseer spuitje want 1 ml is met dat maatbekertje niet te doen haha.

Hoi @Cindy77 - Cindy.

Welkom terug op het AF. En je bak klinkt als precies goed voor jou. Endler guppen zijn sowieso mooie visjes.

Easycarbo, Cindy, is een bestrijdingsmiddel tegen algen.. Geen vloeibare CO2. Dus qua moment, verlichting speelt niet echt zoals bij de echte CO2.

Ik geef je wel graag de tip die ik van @Cornelius kreeg om naast Profito ook fosfaat en nitraat toe te voegen.

Met de poeders van aquariumbemesting.nl kun je dan een oplossing maken.

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/home

Hier een mooie uitleg van @Cornelius over de carbo:

Als de plant gaat assimileren gaat het glucose produceren.
Dit dient als grondstof voor de vorming van de meeste andere organische stoffen die de plant nodig heeft om zicht te ontwikkelen.
De vorming van deze andere organische stoffen uit glucose noemen we 'voortgezette assimilatie'. Glucose kan gemakkelijk weer worden
omgezet in energie en is tevens de basiseenheid voor het belangrijkste bouwmateriaal van planten: cellulose.

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)

Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.

Hoi @Cindy77 - Cindy.

Welkom terug op het AF. En je bak klinkt als precies goed voor jou. Endler guppen zijn sowieso mooie visjes.

Easycarbo, Cindy, is een bestrijdingsmiddel tegen algen.. Geen vloeibare CO2. Dus qua moment, verlichting speelt niet echt zoals bij de echte CO2.

Ik geef je wel graag de tip die ik van @Cornelius kreeg om naast Profito ook fosfaat en nitraat toe te voegen.

Met de poeders van aquariumbemesting.nl kun je dan een oplossing maken.

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/home
Oké, dat wist ik niet. In de tijd dat ik hier op het forum kwam werd het nog gezien als vloeibare CO2 als ik me niet vergis. Maar goed, ik heb wat bruine opstart algen op sommige bladeren zitten dus de carbo toevoegen kan sowieso geen kwaad nu. Het tijdstip maakt dan niet uit en dat is wel fijn want dan doe ik het om een tijd dat ik zeker weet dat ik ook thuis ben haha. Dat verschilt namelijk nogal eens.
Nitraat en fosfaat toevoegen, is dat ook handig in zo'n klein bakje? Ik zal eens gaan kijken op die site zo.

Hier een mooie uitleg van @Cornelius over de carbo:

Als de plant gaat assimileren gaat het glucose produceren.
Dit dient als grondstof voor de vorming van de meeste andere organische stoffen die de plant nodig heeft om zicht te ontwikkelen.
De vorming van deze andere organische stoffen uit glucose noemen we 'voortgezette assimilatie'. Glucose kan gemakkelijk weer worden
omgezet in energie en is tevens de basiseenheid voor het belangrijkste bouwmateriaal van planten: cellulose.

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)

Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
Oef, dit moet ik even een paar keer lezen voordat ik weet wat er staat haha.

Ik heb zojuist een plantje gekocht waarvan ik niet zo goed weet wat ik ermee aan moet haha. Het zat in een klein rond plastic bakje, en hij heet rotala rotundifolia blood red. Volgens het meisje in de winkel moest ik de stengels goed uit elkaar zetten zodat ze overal licht krijgen. Maak het bakje open net, is het 1 propje met plant. Uit elkaar trekken gaat haast niet want dan maak je de hele plant kapot. Ik heb hem dan nu maar met een beetje plantenvoeding in een vaasje bij het raam gezet, in de hoop dat ie dan wortels gaat maken en ik überhaupt kan zien wat de boven- en onderkant is van het plantje.. iemand tips hoe je dit bosje plant uit elkaar kan plukken en in je bak kan zetten?

Bijlagen

• 20240821_164736.jpg
    20240821_164736.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 18
Ik zou persoonlijk gewoon de plant zo in de bak zetten zodat hij ruimte heeft om te wortelen. Wanneer de plant(en) gegroeid zijn toppen en de grootste helft dan weer in de bak plaatsen.

Met wat onderlinge afstand.

Op deze site kun je erover lezen en het filmpje bekijken.
https://www.aquaplantsonline.nl/rotala-blood-red.html

Tja ik zou gewoon er mee terug zijn gegaan want als je een plant koopt wil je denk ik wel iets wat normaal te planten is in de bak. Op de foto is het imo niet echt goed te zien maar ja ik wilde er niet zoveel gedoe van hebben.

Ik zou persoonlijk gewoon de plant zo in de bak zetten zodat hij ruimte heeft om te wortelen. Wanneer de plant(en) gegroeid zijn toppen en de grootste helft dan weer in de bak plaatsen.

Met wat onderlinge afstand.

Op deze site kun je erover lezen en het filmpje bekijken.
https://www.aquaplantsonline.nl/rotala-blood-red.html
De plant ziet er bij mij helaas niet zo uit als op die foto die erbij staat bij de link die je deelt. Het is echt een hoopje takjes, waar geen wijs uit te worden is wat nu de onderkant of de bovenkant is.

Tja ik zou gewoon er mee terug zijn gegaan want als je een plant koopt wil je denk ik wel iets wat normaal te planten is in de bak. Op de foto is het imo niet echt goed te zien maar ja ik wilde er niet zoveel gedoe van hebben.
Gelukkig was ie maar 3 euro. Maar er valt idd niks mee te beginnen. Zal straks nog even een betere foto's maken, ga nu eerst even eten maken haha.

John. Ik heb ook ooit zo een plant gekocht in een tuincentrum. Thuis gekomen was het idd 2 x niks.

Cindy, volgende keer gewoon een plant kopen bij een LFS waar de plant in een potje in steenwol staat. Of gewoon een bosje stengelplanten kopen om het voor jezelf gemakkelijk te houden Zou mijn tip zijn.

John. Ik heb ook ooit zo een plant gekocht in een tuincentrum. Thuis gekomen was het idd 2 x niks.

Cindy, volgende keer gewoon een plant kopen bij een LFS waar de plant in een potje in steenwol staat. Of gewoon een bosje stengelplanten kopen om het voor jezelf gemakkelijk te houden Zou mijn tip zijn.
Ja ik koop dit nooit meer.. wat een ellende.. kan zo de prullenbak in denk ik. Moet je kijken hoe dat eruit ziet.. dat word toch nooit meer een mooie plant?

Bijlagen

• 20240821_204018.jpg
    20240821_204018.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 16
  • 20240821_204139.jpg
    20240821_204139.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 17
  • 20240821_204143.jpg
    20240821_204143.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 18
Ik heb nog een vraag...
Ik heb eergisteren mijn water laten testen bij de dierenwinkel en de nitriet was verhoogd. Nou weet ik natuurlijk heus wel dat als dat gebeurd als er vissen in zitten, je als een malle je bak moet gaan verversen qua water.. maar hoe zit dat ook alweer tijdens de opstartfase? Moet je dan ook verversen? Of het juist laten gaan zodat de piek sneller voorbij is? Ik weet gewoon echt niet meer hoe ik dat destijds deed....

Als er geen vissen inzitten hoeft het niet speciaal maar mag wel.

Je krijgt in de opstartfase een nitriet en een ammoniakpiek. Dus ruim in laten draaien dan komt alles goed.

Cindy, ik ben ook mijn aquarium aan het indraaien en doe dat in alle rust. Maakt me niks uit al duurt het maanden.

Als er geen vissen inzitten hoeft het niet speciaal maar mag wel.
Mee eens en hierdoor heeft de gewenste bacteriecultuur juist voeding en zal zich uitbreiden en daarom ververs ik niet in de opstart. Maar dan wel zonder bewoners.

Je krijgt in de opstartfase een nitriet en een ammoniakpiek. Dus ruim in laten draaien dan komt alles goed.

Cindy, ik ben ook mijn aquarium aan het indraaien en doe dat in alle rust. Maakt me niks uit al duurt het maanden.
Ja dat weet ik, dat je dit in de opstart fase krijgt. Ik ben niet geheel nieuw hier haha.. wist alleen even niet meer of je nu moet verversen of juist niet tijdens het opstarten.
Fijn dat jij zoveel geduld hebt haha, ik heb dat net even wat minder. Vind het wel leuk om iets te zien zwemmen haha. Maar heb vandaag m'n water nog een keer laten testen en die is helaas nog niet goed. Ik ga echter morgen een eind rijden naar Zeeland, naar de kennis die gupjes voor me heeft, waar dit eigenlijk allemaal mee begonnen is, en aangezien het iets te ver rijden is om zomaar even langs te gaan, neem ik ze mee en mag ik ze even bij de dierenwinkel stallen tot m'n water wel goed is...

Mee eens en hierdoor heeft de gewenste bacteriecultuur juist voeding en zal zich uitbreiden en daarom ververs ik niet in de opstart. Maar dan wel zonder bewoners.
Juist, in de winkel zeiden ze vandaag ook zoiets toen ik het water nogmaals liet testen. Dus ik laat het even met rust allemaal, ga morgen de visjes bij de kennis ophalen, dan stal ik ze even in de dierenwinkel (dat mag, aardig he) en dan wacht ik even rustig af tot alle nitriet weg is en dan haal ik ze op en kunnen ze erin..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan