Wat is er nieuw

Weerstand terugslagventiel

sjorsNWH

Member
Lid geworden
23 juli 2023
Leeftijd
38
Ik heb een terugslagventiel tussen mijn CO2 systeem en mijn atomizer. Ik heb echter het vermoeden dat het ventiel niet juist werkt, maar wellicht het het normaal. Wanneer ik via een slangetje lucht probeer te blazen door het ventiel (juiste richting) dan komt er geen lucht door, dit gecontroleerd door ventiel in glas water te houden en ik zie geen belletjes. Zit er zoveel weerstand op het ventiel, ook wanneer je de juiste richting (open) op blaast? De CO2 fles krijgt er met voldoende druk wel CO2 door, maar ik vermoed dat de druk dan zo oploopt aan de voorkant van het ventiel dat CO2 daar ook weet te ontsnappen, wat dus zonde is.

Dus mijn vraag is eigenlijk, zou ik zelf lucht door het ventiel moeten kunnen blazen of is de tegendruk normaal?

Daar moet je zelf lucht door kunnen blazen, en redelijk eenvoudig ook.

Blaas er eens van de andere kant doorheen.

Hier toevallig ook recent geblazen en ging gemakkelijk.

Als ik de TS was dan zou ik hem met de co2 even omdraaien en kijken of het dan wel werkt want het kan maar 1 richting op. Meestal staat er ook een pijl op.

Dat is afhankelijk van type terugslagventiel.

Volgens mij kan je een goede CO2-terugslagventiel niet met de mond doorblazen in de juiste doorstroom richting (van pijl), veelal pas bij een werkdruk > 1 bar

Dit lukt wel met ventielen voor doseerpompen of luchtpomp/zuurstofpompjes voor aquarium

Citaat uit https://www.ikhebeenvraag.be/mvc/vraag/11475/Hoeveel-druk-kan-een-normale-persoon-blazen

De maximale druk die een gezonde man kan ontwikkelen is ongeveer 200cmH2O of om en bij 20kPa (19.6kPa).
Dit is maar 0.2 bar!
Een geoefend trompetspeler komt niet verder dan 300cmH2O of 0.3 bar.

Laatst bewerkt:
Volgens mij kan je een goede CO2-terugslagventiel niet met de mond doorblazen, veelal pas bij een werkdruk > 1 bar
Alle terugslagventielen en terugslagkleppen van JBL hebben een werkdruk van minimaal 0,6 bar nodig voor het openen van het ventiel.
Dit is ook van toepassing op de JBL PROFLORA CO2 TAIFUN SAFESTOP, COUNTSAFE en INLINE. De JBL PROFLORA

Bij de ADA terugslagventielen kun je blazen wat je wil maar daar krijg je dus ook echt geen lucht doorheen geblazen.

maar ik vermoed dat de druk dan zo oploopt aan de voorkant van het ventiel dat CO2 daar ook weet te ontsnappen,

Uit jouw andere topic zie ik dat je gebruik maakt van JBL https://aquaforum.nl/threads/co2-toevoeging-via-jbl-taifun-inline-opname.181297/#post-2469626

Maak jij ook gebruik van de zwarte harde JBL CO2 slang?

Als je deze losmaakt kan je beter de slang preventief* 1 cm inkorten en zo een “nieuw” stukje slang aansluiten voor een goede afdichting

*mijn eigen ervaring

Laatst bewerkt:
Uit jouw andere topic zie ik dat je gebruik maakt van JBL https://aquaforum.nl/threads/co2-toevoeging-via-jbl-taifun-inline-opname.181297/#post-2469626

Maak jij ook gebruik van de zwarte harde JBL CO2 slang?

Als je deze losmaakt kan je beter de slang preventief* 1 cm inkorten en zo een “nieuw” stukje slang aansluiten voor een goede afdichting

*mijn eigen ervaring
Dit is inderdaad wat ik doe, slang wordt steeds korter 😅

Ik ben inmiddels overigens overgestapt op een APO Inline CO2 Atomizer, werkt beter dan de JBL is mijn ervaring

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan