weet het niet meer wat te doen met penseelalg

R

Rvk

Guest
Hallo ik heb nu al een jaar last van baardalg penseelalg en ik weet niet meer wat te doen .ik heb een ph gestuurde co2 set gekocht .ik heb een nieuwe pomp gekocht ik heb al een carbo kuur gedaan ik heb mn licht aangepast enz.ik heb een bak van 1500x50x50 met een diep stuk van 1200 ongeveer 500 l .ik probeer nog fotos te posten maar weet nog niet hoe met mn smartphone . Mn waardes zijn ph 6.8 kh 5 no2 0.05 no3 5 po4 was 0 maar ben ik nu al een week of 2 aan het toevoeggen fe 0.1 mn gh kan ik nu ff niet testen die is op .verder heb ik 1 lamp 58watt 10uur aan 2lampen 36watt 9uur aan en ik hen een led armatuur van beamswork van 1200 lang weet niet hoeveel watt 6uur aan .verder een jbl e1500 pomp en een eheim 2213 440 l pomp .en een externe hijdor van 200watt en een interne van 300 watt .en een externe co2 reactor met een jbl co2 gestuurde set.verder voeg ik provito toe en nu ook phosfo .ik weet niet meer wat te doen .
 
Is dat alles? Zit er Echt niet meer in?
Baardalg, Penseelalg, Borstelalg (Rode algen)
De naam 'rode algen' is nogal misleidend, want deze algen zijn niet rood van kleur. Baardalg vormt korte, groene haartjes. Borstel- en penseelalg zijn donkerder van kleur, soms tegen zwart aan. Deze algen zijn meestal te zien op, maar kunnen zich uitbreiden naar de ruiten en andere voorwerpen in het aquarium.

Oorzaak en bestrijding
Veelal krijg je deze algen 'cadeau' bij aankoop van een nieuwe plant, reinig je planten dus zeer grondig voor je ze in je eigen aquarium plaatst. Vaak is een lage CO2 waarde ook een oorzaak. Er zijn verschillende bestrijdingstechnieken bekend voor deze algen:
�Met thee! Voeg elke week 1 kopje per 100 liter water toe.
�Algenetende vissen kunnen helpen (Chrossocheilus soorten)
�Een �middagpauze,� het licht �s middags een uur uit doen, helpt soms ook. Echter de vissen vinden dit niet fijn.
 
Los van de CO2, zijn de nitraat en fosfaat waardes ook belangrijk in de bestrijding/strijd tegen algen.
Zorg dat deze nooit 0 zijn. Hoe? Door voldoende in het water te hebben... 10 - 20 mg/l voor NO3 en 1 voor PO4 zijn prima waardes en goed meetbaar met de testsetjes. Het verschil in kleuren en ook de afwijkingen/nauwkeurigheid van de testen verlangen voldoende hoge waarde om niet 0 te hebben....

O ja, net zo belangrijk is de waterdoorstroming, zorg voor voldoende waterstroming zodat de voeding en CO2 overal in het aquarium komt....

suc6 en laat wat foto's zien zou ik zeggen/
 
Hier een paar fotos
20140102_160944.jpg
[/url][/img]
20140102_160632.jpg
[/url][/img]
20140102_160927.jpg
[/url][/img]
20140102_160613.jpg
[/url][/img]
 
Dit is mijn bak
20130430_142716.jpg
[/url][/img]
 
Zoals hij er nu bijstaat de ander is een oude foto
20140102_155538.jpg
[/url][/img]
 
Haha, ik ken niet zo veel van algen, maar vind de vorm van je aqua kei raar :)
Kende ik niet
 
prachtige bak zeg hoop dat het algen probleem snel opgelost kan worden
 
Ik vind het een mooie bak, maar kan me je frustratie voorstellen, vooral omdat je er al zoveel in hebt ge�nvesteerd. Is er wellicht een verband tussen je bakvorm en het algprobleem? Geef het gewoon nog tijd zonder allerlei noodsprongen.
 
Hoelang ben je bezig geweest met het toevoegen van de carbo? Normaal gesproken moet dit met een dagelijkse maximale dosering binnen twee weken verdwenen zijn.
Overigens de bak is wel erg mooi :smitten:
 
Wat is dit een gave bak zeg!! Wauw!! Mijn 2,5 meter droom krijgt inene een vervolg.
Woei!

Hoop dat je algenprobleem opgelost wordt, ik weet als geen ander hoe irritant het is..

Ik heb uiteindelijk mijn valisneria eruit gegooid, de hele zomer van 2013 het licht niet meer aangehad en alle sh*t handmatig verwijderd.

Heb je wel slakjes?

Maar man wat een droombak zeg..
:smitten:
 
Terug
Bovenaan