Wat is er nieuw

weet iemand wat dit voor vissoort is?

• Onderwerp starter Onderwerp starter aquakylian
  • Startdatum Startdatum
A

aquakylian

Guest
Ik heb deze vis gekocht als corydora, maar dat is het dus duidelijk niet.. hij doet niks bij andere vissen en eet ook geen garnalen op.
Verder zwemt hij vaak in het onderste deel van het aquarium, iets boven de bodem.
Dus weet iemand welk soort vis dit wel is??

239387aquakylian_0_85_save.jpg

Bij voorbaat dank!

Hyphessobrycon sp?

Ik denk ook dat het een Bloedvlekzalm is, inderdaad de Hyphessobrycon Erythrostigma, alhoewel de vlek op jouw foto eigenlijk niet te onderscheiden is.

Bedankt voor de snelle reacties!
Ik zie inderdaad veel overeenkomsten met de bloedvlek tetra, vooral qua bouw.
Echter zie ik geen vlek op de vis zitten en lijkt de vis ook wat donkerder...
Maar ik denk dat jullie gelijk hebben omdat de bouw exact gelijk is.

Klopt en zover mij bekend is hebben de vrouwen bovenopde rugvin een witte punt.

Dat is hem inderdaad! dankjewel voor de reacties 🙂

Zou het hem schaden als hij als enige van zijn soort in het aquarium blijft zitten of kan ik beter een plek voor hem zoeken in een aquarium met roze tetra's?
Hij doet het verder prima maar ik weet niet wat beter is..

Het is een echte scholenvis, een groepje van 5 a 6 exemplaren is eigenlijk wel het minimum. Tussen schaden en meest wenselijk zit nog een groot verschil.........

Ik heb er hier 7 in de 80cm bak maar ja we wonen niet om de hoek bij elkaar 😉
Misschien dat je hem anders nar de lfs van je kan brengen?? In veel gevallen nemen die wel visjes aan.

Zal hem eens op marktplaats zetten om gratis op te laten halen.. maar dan zal ik vrees ik ook mensen krijgen die hem allen willen houden.. zal het proberen 🙂

Vraag dan wel of ze er al meerdere van hebben want anders zit deze vis alsnog weer alleen 😉.

Hyphessobrycon bentosi, Hyphessobrycon rosaceus is volgens mij een ongeldig synoniem.

Hoe kan je eigenlijk deze vis als Corydoras kopen? Ik hoop trouwens dat je geen Corydoras hebt, gezien je voor Corydoras totaal ongeschikte bodem.

Klopt helemaal heb ik gedaan 🙂 anders kan ik altijd nog kijken bij de aquariumwinkel in de buurt maar dat is ook alweer 10 km rijden.

ik heb inderdaad geen corydoras meer. zal ze ook niet weer aanschaffen nu ik weet dat de bodem ongeschikt is.

Botia zei:
Hyphessobrycon bentosi, Hyphessobrycon rosaceus is volgens mij een ongeldig synoniem.

Ja dat is inderdaad weer lastig, want er is ook nog de Sikkeltetra, die nauwelijks te onderscheiden is, maar als volwassen vis toch weer duidelijk anders.
Ik dacht zelf Roze tetra; H.rosaceus/bentosi en Sikkeltetra; H.robertsi/ornatus.
Of toch andersom (bentosi-ornatus), ik weet het niet meer en op internet staat alles doorelkaar, maar we hadden er een oud topic over. 😉

Ik heb deze zelf gehad en wat mij betreft is er geen twijfel: dit is Hyphessobrycon robertsi.
Een prachtige vis, ik heb er jarenlang heel veel plezier aan beleefd.

Paddy.K.1966 zei:
Ik heb deze zelf gehad en wat mij betreft is er geen twijfel: dit is Hyphessobrycon robertsi.
Een prachtige vis, ik heb er jarenlang heel veel plezier aan beleefd.
Deze heeft een langere rugvin en geen wit op de borstvinnen en aarsvin. Zoals de foto van de topicstarter wel laat zien.het is een Hyphessobrycon bentosi

Een Hyphessobrycon robertsi
nAUqPxYLYI7yBU2dGiNhzLMvxLCiYBhb.jpeg

Ik zou bij deze dierenwinkel geen cavia kopen, want dan krijg je waarschijnlijk een konijn of een pelikaan. Wat een ondeskundigheid: schandalig!

Jacobus zei:
Ik zou bij deze dierenwinkel geen cavia kopen, want dan krijg je waarschijnlijk een konijn of een pelikaan. Wat een ondeskundigheid: schandalig!

😀 😀

Hyphessobrycon robertsi is als zodanig niet beschreven en derhalve een niet valide naam.
Wel is er de H. jackrobertsi. Die is vrij recent (2014) beschreven door Axel Zarske in een uitgebreid werk over de systematiek van diverse 'Blutsalmler' / 'rosy tetra's'. Foto van een man en een vrouw.
Zarske geeft in dat werk(op p. 13, rechtsboven) aan dat H. robertsi een 'popular name' is voor een (nog) onbeschreven soort.

H. ornatus is een synoniem voor H. rosaceus.

Daar heb je helemaal gelijk in Jacobus 😳 , allemaal bedankt voor het meedenken.
Ik heb de vis naar een hobbyist in de buurt kunnen brengen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan