Wat is er nieuw

Weet iemand welke algensoort dit is en wat ik er aan kan doen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Teun87
  • Startdatum Startdatum
T

Teun87

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb al enkele maanden last van een hardnekkig soort alg(?!). Ik krijg niet achterhaald welke soort het is en wat ik er aan kan doen. De alg bevindt zich met name op de bodem en breidt zich razend snel uit (ook na verversing). Wekelijks ververs ik 40 liter water van de 200 liter en voeg anti groene alg vloeistof toe. Ook heb ik al gespeeld met de belichtingstijd en de tl-balken vervangen... De planten doen het niet slecht en ook hierop is deze algensoort nauwelijks te bespeuren. De alg is ook zwaar, want bij het bodemzuigen vallen alle achtergebleven algen weer snel naar de bodem.

Hier een foto:

wLwS-adSCSijjYCSSUebMhlsG7-7enQO.jpeg

Iemand enig idee en vooral wat ik er aan kan doen om deze alg uit te roeien?

Groeten en alvast bedankt,
Teun
 
Niemand een idee?
 
ik heb geen idee, misschien heb je nog duidelijkere foto's?
 
Zit het vast aan de bodem??
Heb je een duidelijke foto van de alg die op een plant zit misschien??
Kun je je waterwaarden posten en wat voor bak het is met gegevens over het licht?
Ik herken de alg op de foto niet moet ik toegeven.
 
Zwits zei:
ik heb geen idee, misschien heb je nog duidelijkere foto's?

Ik vond de foto ook niet erg duidelijk en dacht eerst aan afval/vuil.
Misschien dat een foto van de alg op de planten ons kan helpen 😉.
 
ik dacht ook hetzelfde met het vuil. want ik kan er zo ook niet veel van maken. vandaar mijn vraag om meer foto;s
 
Zitten we dus met dezelfde gedachten op 1 lijn 😉.
 
2FD90FDD-3671-40A9-9E5D-8E47F580E71C_zpsselenpqi.jpg


162E4C64-D714-483B-A480-C345286F0AD8_zps0naofckl.jpg


Zit niet vast aan de bodem. Ligt ook voornamelijk op de bodem en tussen grassen. Kan het aan de stroming/pomp liggen?

Ik heb een Dubai 100 met JBL lampen (LT39WT5HQ Solar ultra geel en paars) die tussen 15.00 en 22.30u aanstaan. Wat waterwaarden (niet supernauwkeurig want ik gebruik strips):
- 0 NO3
- 0 NO2
- <7D
- 6 KH
- 7,2 PH

Als pomp gebruik ik een Eheim 2324 met ingebouwde verwarming (circa 25 graden).

Ik voeg dagelijks 1ml Easycarbo en Profito toe. Bij wekelijkse verversing 40 liter water, 10 vloeibaar filtermedium en 20 ml algexit en de nodige watervoorbereider.

Hopelijk weten jullie nu genoeg en raad.

Groeten,
Teun
 
Van Profito moet je 10ml wekelijks toevoegen op 100 liter.
Mag dus wel iets meer denk ik bij jou. Gebruik je kleibollen bij de moerasplanten??
Ik zie een aantal planten die er minder mooi opstaan.

De alg die ik zie zegt me nog niks als het al alg is.
Jammer genoeg zijn strips niet echt nauwkeurig om mee te meten.

Heb je ook een totaaltje en misschien een duidelijke foto van een plant waar de alg echt goed op is te zien??
 
Heb je javamos in je bak? Als bij mij javamos los kwam en op de bodem mengde met wat vuil en en beetje alg leek het hier wel een beetje op...
 
Geen javamos in de bak. Ook nooit gehad. Wel wat kienhout waar een soort mos op groeide (inmiddels verwijderd). Ik zal dagelijks wat meer Profito gaan toevoegen (2,5ml).

Wellicht neemt het hierdoor al wat af?

Planten doen het wat minder op dit moment inderdaad. Wellicht is de voedingsbodem uitgeput (bak staat inmiddels 2,5 jaar).
 
ja de bodem werkt dan denk ik niet meer.
Ik ben benieuwd of er andere leden zijn die dit wel herkennen.
 
Wat adviseer je jessicapilon?

Als ik het aquarium leeghaal wil ik dit keer een duurzame oplossing, want ik zie het niet zitten om om de 2,5 jaar de bodem te vervangen etc. etc. Wat zou een goede opstelling zijn? Ik heb momenteel geen budget voor een CO2 installatie maar wil best enkele tientjes investeren voor betere planten en minder algen...
 
vind je het gek dat je planten het minder doen ik niet 20 ml algexit zie ik in je opsomming staan ondanks wat er op het flesje staat heeft dit wel degelijk invloed op planten groei
daarnaast water voorbereider hoe dat is je kraan water dan niet in orde al eens gemeten ??
je voedings-bodem is zoals john al een geeft echt wel uit gewerkt
daarnaast neem eens een plukje tussen je vingers en ruik er eens aan stinkt het dan is het waarschijnlijk een vorm van blauwbacterie

groet

jaap
 
Kijk eens op deze blog: aquascaping-blog.com

Deze blogger heeft veel ervaring met algen en hoe hiervan af te komen, ook zonder toevoeging van CO2.

Ik vind het zelf ook eerder op restjes van mos lijken dan op een alg.. Succes ermee in elk geval!

Groet,
Jalou
 
Tja ten eerste is het lastig iets te adviseren als ik niet precies weet wat het is 😉 .
Jaap geeft al aan dat het best eens kan ruiken en ik zou zeggen dat je daar eens naar moet kijken.
In de dubai 100 zou je als het al nodig is met bio co2 kunnen werken, maar dat is van latere zorg.
Er komt natuurlijk een moment dat de bodem eruit moet want die is al flink oud.
Ik heb geen ervaring met uitgewerkte voedingsbodems maar wat ik weleens heb gelezen is dat daar rotting in kan komen.
Vanuit daar gezien wellicht een idee om de bodem te vervangen??
Misschien kun je eerst eens kijken of die troep/alg ook ruikt zoals Jaap bedoelt.
 
Als je zoekt naar een alternatief voor je voedingsbodem kun je kleibolletjes gebruiken. Deze bolletjes geven voedingsstoffen af in de bodem. Je stopt ze bij de wortels van planten die hun voeding uit de bodem halen en hieft hierdoor niet een hele bodem aan te leggen. Deze bolletjes lossen ook langzaam op, en laten dus geen rottende resten achter. Je hoeft dus alleen af en toe een nieuw bolletje erbij te doen.
 
Dat is wat ik ook gebruik en ik denk de meeste leden wel.
Maar wat je het beste met de oude bodem kan doen durf ik niet zo 1,2,3 te zeggen.

Jaap gaf ook al aan dat die middeltjes echt wel invloed op je planten hebben en dat heeft er misschien ook toe bijgedragen dat ze er minder goed voorstaan. Het is handiger om de oorzaak aan te pakken dan dit soort flesjes toe te passen.
 
AquaCafe
Help Users
      nilo1804: Morguh
      Terug
      Bovenaan