Weg met het slurpende geluid van de afvoer naar bioloog.

  • Onderwerp starter Deleted member 14272
  • Startdatum

D

Deleted member 14272

Guest
Hallo
Lang geleden dat ik de Eheim opvoerslang van de 1200 liter opvoerpomp had schoongemaakt,er kwam nog maar weinig water retour bak en ik dacht zelfs dat de cappacitiet van de pomp achteruit gegaan was,ik dacht nog even om een andere rotor te kopen om de opbrengst weer op peil te brengen.
Aangezien ik nog een reserve 1200 liter Eheim opvoerpomp had deze erop gezet,en vooraf een merkteken op het laatste vak van de bioloog gezet,(hoogte van het water) daar bleek helemaal geen verschil in te zitten.Toen wist ik het even niet meer,beide pompen een minimale opvoer capaciteit?.

Het simpele idee om de opvoerslang schoon te maken kwam voorbij,en dit is ja lang geleden,de troep die eruit kwam was behoorlijk,heel mijn bak werd licht bruin en is dus wel een foutje van een aquariaan die al even bezig is om dit onderhoud te lang over te slaan.

Het gevolg was dat na de schoonmaak van de slang er weer veel opvoercapaciteit was en de doorvoer die ik gebruik (32 mm.) een slurpend geluid liet horen de pomp gaf waarschijnlijk 1/3 meer opvoer aan liters per uur.
Aangezien ik zelf een beetje fabriek's doof ben en ook al lang last heb van tinitus,een soort van ruis in de oren heb had ik niet echt door dat het slurpende geluid voor andere,dan mij een hinderlijk geluid was.
De pomp knijpen was geen optie,was zelfs een beetje blij dat de filtering weer een beetje back to normal was.

Ik heb het simpel opgelost door een Eheim slang,standaardmaat met een Eheimbocht in het overloopvak te hangen,de afzuiging vind plaats zo'n 2 Cm.Beneden het wateroppervlak in het overloop-gedeelte,de Eheimslang gaat naar mijn eerste vak,en daar zit een Eheim-kraan op die zo afgesteld is dat het slurpende geluid weg is en er toch nog een oppervlakte afvoer plaatsvind via de staande pvc.Buis.
Bij of vooraf waterverversen draai ik de kraan dicht,en weer open als de bak vol is,mijn vrouw is tevreden,en ik merk zelf ook een vooruitgang in totale stilte.

Gr. bert
 

Terug
Bovenaan