Weinig activiteit appelslakken


Joren

Well-known member
Lid geworden
5 juli 2009
Berichten
197
Locatie
delft
Hallo, sinds kort heb ik 4 appelslakken in mijn 100 cm bak. Toen ze net een dag erin zaten zag je ze actief door de bak kruipen maar sinds 1 maand hebben ze weinig activiteit, ze blijven in hun huisje en komen niet meer uit hun huis. Ze zijn nog wel in leven omdat ze af en toe nog 2 cm uit hun huisje kruipen. Wie oh wie kan hier meer over vertellen?














Alvast bedankt.
Joren.
 
Water nog gezond? Hoe groot zijn ze.

Haal ze er eens uit,en doe ze in schoon water.
 
Het water is redelijk gezond heb alleen wel last van draadalg. Kan ik ze dan even in gewoon kraanwater zetten? Of hebben ze dan last van de nitriet in het water?

De slakken zijn al 4 cm.
 
In kraanwater zit geen nitriet.

Zou je waterwaarden eens meten.
Denk te veel nitraat in het water.

Lees.
Ik wilde toch wel graag verschoond blijven van een toeneming van draadalg, dus belde ik mijn broer maar eens op, die ook een verwoed aquarist is. Hij vertelde, dat hij deze plaag ook wel eens gehad had en over turf was gaan filteren en een aantal malen het water had ververst. Dit had bij hem voortreffelijk geholpen. Ik ben daar toen ook maar toe overgegaan en na een aantal weken was ik inderdaad aardig van die alg af.
 
Welke vissen zitten er verder in? Ik heb namelijk het grote vermoeden dat je vissen de slakken als lekker hapje aanzien. De voelsprieten zijn dan ook net wormpjes en die worden nogal eens aangevreten.
De slakken trekken zich dan voor een aantal dagen terug om zich te herstellen van de wond en in die tijd eten ze helemaal niets. Als ze dan weer actief worden en de vissen pesten ze dan weer, zullen ze zich weer terug trekken en zo heel langzaam verhongeren.
 
Er zitten 10 malawi cichliden in van 10 tot 12 cm ik zal ze eens in een apparte bak zetten om ze weer tot rust te late komen.
 
Dan denk ik dat Tien helemaal goed zit met haar vermoeden en de slakken gewoon als levend voer worden aangezien door je vissen.
 
Ik heb ze nu in een tijdelijk 20 liter bak gezet en de bedoeling is om als ze weer uit hun huis komen ze weer op te laten knappen en ze even verwennen met wat komkommer,spinazie ect. Binnenkort wil ik weer andere vissen gaan houden in de 1 meter bak die wat rustiger zijn en met wat meer beplanting.
 

Terug
Bovenaan