Wat is er nieuw

Weinig uitstroom

Apua favour

Well-known member
Lid geworden
28 februari 2009
Hallo,

Zojuist heb ik een aquael max 2000 gehaald, om mijn eheim prof 3 te vervangen.
De eheim is al vrij oud en doet zo'n 400L per uur, 2 mandjes inhoud.
Deze aquael doet 2000L per uur en 5 mandjes inhoud, past dus beter bij mijn 350L aqiarium.
Nu heb ik extra van de aquael uitstroom buisjes gekocht, waarvan ik een spraybar heb gemaakt van 1,20m ongeveer, over de achterwand van 1,50cm

Ik heb zojuist alles omgebouwd, maar nu komt er nauwelijks water uit de spraybar.
Als ik m loskoppel komt er wel aardig water uit, maar met de spraybar dus vrij weinig.

Is de lengte een probleem? Diameter spraybar is ongeveer 1,8cm, gaatjes 4mm.
Het zijn 17 koppelstukjes, 4 gaatjes per stuk dus 68 gaatjes totaal.

Of heb ik wellicht de mandjes te vol gedaan? Onderste mandje onderop grof, daarna medium en daarna fijn filterschuim. Volgende mandje onderin laagje filterwatten en opgevuld met siporax.
Dan nog 2 mandjes siporax
Bovenste mandje zit het Filter materiaal in van mijn vorige filter:
Grof en medium filterschuim opgevuld met siporax. (Allemaal tot de nok opgevuld)

Ik kan natuurlijk de spraybar over de diepte doen, dus 50 cm spraybar en dan de totale lengte van de bak. Ik heb alleen dan een probleem met de circulatie aangezien de inlaat alleen in de andere hoek als de uitlaat kan, ze kunnen niet naast elkaar.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ideeën!

Laatst bewerkt:
Wat voor effect krijg je als je om het andere gaatje dicht maakt met tape? Lucht is goed uit filter?

Hallo,

Zojuist heb ik een aquael max 2000 gehaald, om mijn eheim prof 3 te vervangen.
De eheim is al vrij oud en doet zo'n 400L per uur, 2 mandjes inhoud.
Deze aquael doet 2000L per uur en 5 mandjes inhoud, past dus beter bij mijn 350L aqiarium.
Nu heb ik extra van de aquael uitstroom buisjes gekocht, waarvan ik een spraybar heb gemaakt van 1,20m ongeveer, over de achterwand van 1,50cm

Ik heb zojuist alles omgebouwd, maar nu komt er nauwelijks water uit de spraybar.
Als ik m loskoppel komt er wel aardig water uit, maar met de spraybar dus vrij weinig.

Is de lengte een probleem? Diameter spraybar is ongeveer 1,8cm, gaatjes 4mm.
Het zijn 17 koppelstukjes, 4 gaatjes per stuk dus 68 gaatjes totaal.

Of heb ik wellicht de mandjes te vol gedaan? Onderste mandje onderop grof, daarna medium en daarna fijn filterschuim. Volgende mandje onderin laagje filterwatten en opgevuld met siporax.
Dan nog 2 mandjes siporax
Bovenste mandje zit het Filter materiaal in van mijn vorige filter:
Grof en medium filterschuim opgevuld met siporax. (Allemaal tot de nok opgevuld)

Ik kan natuurlijk de spraybar over de diepte doen, dus 50 cm spraybar en dan de totale lengte van de bak. Ik heb alleen dan een probleem met de circulatie aangezien de inlaat alleen in de andere hoek als de uitlaat kan, ze kunnen niet naast elkaar.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ideeën!
Een spraybar moet je gewoon zelf maken. Die dingen die je er vaak, deels, bij krijgt hebben altijd veel te grote gaatjes. Dat is niet raar want ze moeten dan ook voldoen met de bijgevoegde exemplaren. Maar om te verlengen zijn ze dus ongeschikt. Bij een pijp van 1,20 mtr. denk ik aan gaatjes van maximaal 2mm. Die dan om de drie cm. geboord moeten worden.

Als je voorfilter goed werkt zou ik kiezen om minder filterschuim en watten in je filter te doen en hiervoor in de plaats biologisch filtermateriaal in de vorm van siporax. Je moet even dit filter leren kennen. Dan zou je in ieder geval meer druk hebben op je spraybuis. Mogelijk zal er ook nog iemand reageren die ervaring heeft met de Aquael filters Succes

Bedankt voor de reacties.
Over 3 weken vervang ik de inhoud van het bovenste mandje ook voor siporax, dan heb ik 4 mandjes biologisch, onderste mandje schuim en het voorfilter schuim.
Nu heb ik ook het schuim van mn vorige filter waardoor ik meer schuim heb dan nodig is.

Ik ga nu eerst de spraybar in de diepte zetten, zodat er in ieder geval genoeg stroming is.
Ga van het overige deel om en om de gaatjes dicht plakken, ga daarna nog is proberen over de lengte.
Als de druk dan nog niet hoog genoeg is ga ik zelf met pvc aan de gang

68 gaatjes van 4 mm hebben een veel groter oppervlak dan de diameter van je spraybar.
filters leveren nauwelijks druk je gaat dus nooit uit al die gaatjes water krijgen.

Dit noemden wij het Nozzle effect, in jouw geval het omgekeerde dus
Hoe meer gaatjes hoe minder tegendruk, maar en dat zou je dan vergeten, je draait minstens de zelfde liters/u misschien zelfs nog iets meer,
enkel je ziet het niet omdat er maar zo'n pisstraaltje uitkomt, maar bij jou dus wel 68 pisstraaltjes, dus met het debiet zit dat wel snor

Nb. ik heb het juist expres gedaan om weinig stroming te hebben, want ja mijn geweldige Betta die houdt wel van een rustig poeltje

"Dus" en dan denk ik maar even hardop,
je filter werkt goed
je hebt ruim voldoende liters
een hoge spraybar voorkomt kaamlaag

Heb je al aan bijvoorbeeld een stromings pompje gedacht ??

Ik denk dat als je zou hebben gekozen voor de spraybar set van JBL met kleinere gaatjes dat je met 4 buisjes voldoende stroming en distributie zou hebben. Ik heb op de juwel Rio 180, 1 meter bak een jbl filter 1502 die netto 900 l/h pompt 3 buizen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan